Gå til innhold

HVor mye kalorier bør jeg spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20 år, er 162cm høy og veier 58 kilo.. vil gjerne ned litt.. trener en del og spiser relativt sunt.. men vekten står bom fast så jeg må nok få i meg mindre kalorier.. så hvor mye kalorier bør jeg spise daglig for å gå ned? har ikke peiling på forbrenningen min og sånt.. hvordan vet man det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye kalorier du bør få i deg hver dag for å gå (sunt) ned i vekt, avhenger hvor mye du er i aktivitet. Lite? Middels? Mye?

Jeg vil anbefale deg å teste ut Inbody 170 (et eller annet), som regner ut basalforbrenningen din, og du kan ut i fra det finne ut hvor mye kalorier du bør ha i løpet av en dag.

Skrevet
Hvor mye kalorier du bør få i deg hver dag for å gå (sunt) ned i vekt, avhenger hvor mye du er i aktivitet. Lite? Middels? Mye?

Jeg vil anbefale deg å teste ut Inbody 170 (et eller annet), som regner ut basalforbrenningen din, og du kan ut i fra det finne ut hvor mye kalorier du bør ha i løpet av en dag.

Det er det som er litt vanskelig for jeg vet ikke hvor aktiv jeg er.. i perioder trener jeg 4 timer i uka og mye gåing, mens andre uker da jeg ikke har tilgang på treningsstudio eller eksamensperioder kommer jeg meg såvidt opp av sofaen :)

Skrevet

okei la oss si jeg da er lavt aktiv.. hvor mye?

Gjest Gjest-M-
Skrevet
okei la oss si jeg da er lavt aktiv.. hvor mye?

Du bør ikke under 1200 kalorier om dagen. Da vil kroppen gå på sparebluss, og lagre fett.

Da jeg gikk hos dietetiker på sykehuset, satte hun meg på diett med 1200 kalorier pr dag. Vektnedgangen var da god.

Skrevet
Jeg er 20 år, er 162cm høy og veier 58 kilo.. vil gjerne ned litt.. trener en del og spiser relativt sunt.. men vekten står bom fast så jeg må nok få i meg mindre kalorier.. så hvor mye kalorier bør jeg spise daglig for å gå ned? har ikke peiling på forbrenningen min og sånt.. hvordan vet man det?

Det finnes flere formler for å regne ut sitt energibehov.

Denne brukes ofte:

Menn = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyde i cm) - (6.8 x alder)

Kvinner = 655 + (9.6 x vekt i kg) + (1.8 x høyde i cm) - (4.7 x alder)

Eksempel:

Kvinne, 35 år, 170cm, 80 kg: 655 + 768 + 306 - 164,5 = 1564,5 kcal/per dag

Hvis du er lite aktiv, skal du multiplisere dette med ca 1,3-1,4 (dvs 1564,5*1,3 = 2033,85 kcal i det ovennevnte eksemplet).

Skrevet
Det finnes flere formler for å regne ut sitt energibehov.

Denne brukes ofte:

Menn = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyde i cm) - (6.8 x alder)

Kvinner = 655 + (9.6 x vekt i kg) + (1.8 x høyde i cm) - (4.7 x alder)

Eksempel:

Kvinne, 35 år, 170cm, 80 kg: 655 + 768 + 306 - 164,5 = 1564,5 kcal/per dag

Hvis du er lite aktiv, skal du multiplisere dette med ca 1,3-1,4 (dvs 1564,5*1,3 = 2033,85 kcal i det ovennevnte eksemplet).

åja så da er de 2033kcal det hun forbrenner hver dag når hun er lite aktiv? og de 1564kcal det hun må spise for å unngå sparebluss? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...