Gå til innhold

Er det noen her som har bodd i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flytter til utlandet for 1 år! Men vet ikke hvor enda.. =P Er det noen her som kan anbefale noe?

Vi er på jakt etter noe varmt, relativt billigt og tygt. (har lest så mye om terror i de aller fleste landene, at jeg blir jo vettskremt)

Håper det er noen her som kan hjelpe^^

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Portugal. Veldig billig i forhold til Noreg, veldig trygt og veldig trivleg. Og så snakke portugiserane betre engelsk enn dei omkringliggande landa er kjende for. Og Portugal har fantastiske strender, men få folk på dei ofte, sidan Atlanteren e kaldare enn Middelhavet.

Eg har og budd i Japan, forskrekkelig trygt og varmt, men absolutt ingen snakke engelsk, eller noko anna språk for den saks skuld, så ein kan bli veldig isolert der, eg likte det i alle fall ikkje så godt, medan andre elskar å vere der. Eit av dei store problema kan faktisk vere å finne kle...

Lykke til!

Skrevet

Er det godt og varmt i portugal på vinteren da? ^^

Har du faktisk bodd i Japan!? det hørtes jo veldig spennende ut =P I hvilken forbindelse bodde du der da?

Skrevet

Ein kort periode i forbindelse med studier. Eg syns ikkje det var spennande, meir slitsomt... Men du kan høyre med Nigo-San, ho har budd der lenger, og er veldig positivt innstilt!

Portugal e varmt i forhold til Noreg om vinteren, men ikkje i forhold til Afrika. Åh, eg budde nokre månader i Aust- Afrika, og anbefalar Uganda varmt! Det er ein fin plass det, og eg følte meg aldri utrygg, men klart, ein må jo vere forsiktig når det er mørkt. Men eg var 21 år og blond og aleine, og vart aldri plaga på noko vis, så eg vil sei det er ganske trygt ja.

Skrevet (endret)

En venninne av meg bodde et år i Canada med mann og to barn, og var mildt sagt begeistret!!

Og en annen barnefamilie vi kjenner flyttet fra Norge til Gran Canaria for et halvt år siden, og kan anbefale det.

Endret av Sisu
Skrevet

Canada e kaldt då... Tom ved kysten er det temmeleg kaldt og rått om vinteren. I så måte er nok dei typiske "syden" plassane langt betre, og trygge.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har selv bodd i USA og anbefaler dette på det sterkeste. Der får du akkurat de opplevelsene og det klimaet du ønsker ut ifra hvilken stat du velger.

Skrevet
Vi flytter til utlandet for 1 år! Men vet ikke hvor enda.. =P Er det noen her som kan anbefale noe?

Vi er på jakt etter noe varmt, relativt billigt og tygt. (har lest så mye om terror i de aller fleste landene, at jeg blir jo vettskremt)

Håper det er noen her som kan hjelpe^^

I følge min datter som bor i Sydney, Australia, så finnes det ikke noe sted i hele verden som er så bra som der......

Fint klima, flott natur, veldig likt "vesten" på alle måter, alle snakker engelsk...

Veldig objektivt, altså...

Skrevet

Med fare for å vere flisespikkande, så er vel Australia rekna som ein del av vesten, og engelsk er språket der, som i USA... Ellers er Sydney spinndyrt å leige/ kjøpe bustad, så om økonomi er eit kriterium, så er vel det mindre aktuelt.

Seier med kanskje einig i at USA er eit godt val, men det er visst vanskeleg/ tar lang tid, å få opphaldstillatelse ut over turisttida og/ eller arbeidsvisum. Slik sett er jo Europa/ EU medlemslana det greiaste valet.

Skrevet

Hei

Hvis en vil gjøre det enkelt så er det jobest å reise til et engelsktalende land...USA; UK, Australia etc. Sør-Afrika er spennende og jeg har vært der en del ganger fordi kona kommer derfra. Her er prisnivået betydelig lavere enn i Norge så det er mulig å kjøpe seg et flott hus dersom dere har start kapital her hjemme fra.

Hvis jeg skulle flytte til en mer spennende destinasjon så hadde jeg kanskje valg Asia. Det skjer f.eks. ganske mye i Malaysia i disse dager.

For ordens skyld...jeg har ikke bodd i utalndet jeg har bare reist en del :-)

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg vil si at alle steder er så trygge som man selv velger. Med visse unntak, selvsagt.

Bor man i Sør-Afrika og en del andre afrikanske land, så har man portvakt og stopper ikke på rødt lys om natta. Det betyr ikke at det er utrygt hele tida, men at enkelte handlinger kan være utrygge.

På samme måte som at du ikke går med veska åpen og lommeboka synlig på Oslo S i rushen.

Vil du bo utenlands et år, så må du regne med at det er annerledes, og dermed kan føles utrygt, men ved å snakke med de som bor der, lese og gjøre research så vil du finne ut hvordan det er tryggest mulig å bo et sted.

Husk også at når du flytter utenlands er det du som er gjesten, og en ydmyk holdning i forhold til deres skikker og vaner er smart, samt også åpenhet og spørsmål slik at du ikke tråkker i salaten.

Jeg har bodd i USA og England i lengre perioder, og i et par afrikanske og andre europeiske land i kortere perioder. Jeg har alltid kost meg veldig, og ikke opplevd mer ubehag eller utrygghet enn jeg har i Norge.

Lykke til, og hold oss oppdatert!

Skrevet

Tusen takk for all hjelp og svar dere :D Jeg tenker det kanskje blir en tur til USA eller en jorden rundt reise så får jeg opplevd litt av alt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...