Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 12. april 2008 #1 Skrevet 12. april 2008 Jeg har fått meg jobb i staten. er nyutdannet og begynner når jeg er ferdig med studiene i juni. men bekymrer meg over hva jeg skal leve av frem til lønning???!!! Hvordan fungerer dette? får man lønn forskuddsvis eller etterskuddsvis? hva har andre gjort i lignende situasjon?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 I staten får en lønn den 12. hver mnd. Dvs at noe er forskudd og noe etterbetalt. Feks dersom du får lønn 12.juli, får du etterbetalt 1-12.juli og så får du forskudd fra 12.juli-31.juli.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 12. april 2008 #3 Skrevet 12. april 2008 Så det vil i praksis si at det er lurt å starte opp før den tolvte i oppstartsmåneden? Hvis man starter opp den 13., så må man jo vente en hel måned til det blir lønningsdag...eller? Hvordan blir det om man starter opp den 12. da? Får man lønn for den 12-31? Og tidligere når jeg jobbet som ufaglært i staten, måtte jeg faktisk vente en og halv måned før jeg fikk lønn. jeg måtte liksom tjene meg opp en full måned. da gikk jeg ekstravakter, vikariater ol. Så det vil si at det er annerledes når man er fast ansatt? 12 dager skal jeg vel alltids klare meg uten penger, men deriomot en måned, nei, det er klinkende umulig!!! huff. høres ut som om jeg ikke er glad for jobben, men det er jeg selvsagt. bare veeeeldig bekymret ift penger i overgangen mellom studier og jobb....
Gjest gjest_Tora Skrevet 12. april 2008 #4 Skrevet 12. april 2008 Dersom du har fast månedslønn er det vel i hvert fall denne måten det gjøres på, og da vil nok det mest gunstige være å begynne før og ikke like etter utbetalingsdato dersom du er i beit for penger. Da jeg begynte å jobbe etter studiene, riktignok i privat sektor men med samme ordning, begynte jeg i jobb 12. og fikk lønn for hele måneden (minus de dagene før jeg begynte) tre dager etter. Altså hadde også vi en blanding av forskuddsvis og etterskuddsvis betaling. Dersom du imidlertid leverer timelister - og har etterskuddsvis utbetaling - og ikke har fast månedslønn, så må du vel ha rukket å jobbe litt før disse skal leveres for at du skal få noe lønn ved første utbetaling. Dvs at dersom timelister for juni skal inn før 1. juli og utbetaling skjer 12., så får du ingenting utbetalt i juli dersom du for eksempel begynner i jobb 2. juli. Om jeg ikke tar feil:)
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #5 Skrevet 12. april 2008 Jeg begynte i staten den 1. september i fjor og jeg fikk utbetalt grunnlønn den 14. september (delvis forskudd, delvis etterskudd), tillegg kommer 2 måneder på etterskudd.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 12. april 2008 #6 Skrevet 12. april 2008 Takk for svar alle sammen! Da er jeg litt mindre stressa ift til overgangen til arbeid. men jeg forstår at jeg må være litt smart iht oppstartsdato..... God Helg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå