Gå til innhold

Hund på 5 år + ny baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er diskutert i flere tråder nå dette med små barn og hunder, men starter en ny tråd siden dette er litt på siden.

Jeg er nå gravid, og har termin i august. Vi har også en hund som fyller 5 år nå i høst, og jeg ønsker tips for hvordan å få denne overgangen fra å være oss 3, til å bli en familie på 4.

Hunden er av typen Staffordshire Bullterrier, og det var min samboer som fikk henne da hun var valp. Jeg ble sammen med samboer da hunden var rundt 1 år, og hun var da vane med å ha samboer for seg selv. Det var litt sjalusi i starten, men hun har aldri vært aggressiv mot meg, eller forsøkt å ta min plass i rangstigen. Per i dag er hun nok fortsatt klar på at samboer er leder i flokken, men jeg er også akseptert slik at hun er minst like lydig mot meg. Dette kom av seg selv ganske naturlig ved at jeg også mater henne og går turer etc.

Men så var det dette med barn, da. Hun hadde en litt kjip opplevelse når hun var helt liten med en liten gutt som var litt for hardhendt med henne, så man merker på henne at hun er litt skeptisk til større barn. Er ikke den som løper først bort for å hilse, men dersom noen kommer bort til henne sitter hun pent mens hun blir koset.

Min venninne har en baby som vi har passet noen ganger, og hun blir utrolig stresset når babyen er i leiligheten. Klarer ikke slappe av, piper og sleiker seg stadig om munnen, altså tydelige stressignaler. Dette tror jeg kommer av at hun rett og slett ikke skjønner hva babyen er for noe, og håper det vil gå over av seg selv etter en liten stund. Vi lar henne lukte på babyen, og være i nærheten da vi har henne oppe og leker. Men hun er uansett like stresset.

De tingene jeg er noe bekymret for:

- Hun har hatt for vane å sleike veldig mye på mennesker når hun ser bar hud. Har blitt bedre på voksne, men da hun treffer babyen forsøker hun stadig vekk å sleike denne i ansiktet. Dette er jo ikke farlig, men synes heller ikke det er noe hun bør få lov til. Hvordan la henne få være i nærheten av babyen, men samtidig få slutt på sleikinga?

- Hvordan best mulig forhindre sjalusi?

- Hvordan skal hun få det mest mulig i forhold til at hun blir så stresset? Er det noe som bare må få gå over av seg selv?

Dette ble litt langt, men håper på noen innspill fra de med erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drar opp denne, og håper fortsatt på noen tips ;)

Skrevet

Hmm.. foreldrene mine hadde en boxer på samme alder som hunden din da jeg ble født. Han ble fryktelig sjalu og flekket tenner om pappa så mye som tok på meg. Det de gjorde var at de lot hunde bli kjent med meg. De stolte jo på han da, fordi han var en veldig snill hund, men oxo stor og "skummel".. men hvertfall la de meg som et lite spedbarn ned på et teppe på gulvet og lot han gjøre som han ville (de var selvfølgelig i umuddelbar nærhet).. Det som skjedde var at han snuste lenge og vel, merket at jeg ikke var farlig, og at han oxo ble "inkludert".. Han var jo selvfølgelig nysgjerrig på dette lille vesnet han oxo..

Etter at han oxo fikk lov til å "hilse på" var det helt slutt på sjalusien! :) Vet ikke om dette er et særlig smart triks da hunden deres har hatt en dårlig erfaring med barn fra før.. men hold henne for all del ikke på avstand, hun må inkluderes, ellers vil selvfølegelig sjalusien øke..

De andre punktene har jeg dessverre ikke noen gode råd på.

Ønsker deg lykke til med baby og hund og hele pakka.. og en riktig god sommer :sol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...