Gå til innhold

Kan du hjelpe med et regnestykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at to søstre kjøper en hel tomannsbolig, altså en halvpart til hver. Prisen er 5 mill totalt og vi har ingen egenkapital, men har foreldre med et nedbetalt hus til en verdi mellom 2,5 og 3 mill, muligens mer.

Vi kan betale mellom 6-7000 kr pr mnd hver, altså 12-14 000 kr pr mnd tilsammen. Hvor mye må vi ta i lån for å betjene dette lånet? Og hvor mye må foreldrene "spytte i", i form av forskudd på arv?

Og hvordan fungerer dette med forskudd på arv i praksis?

Det er så mange flinke folk her på KG, håper noen kan hjelpe til!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, nå har jeg snakka med banken. Sendte de en mail med det jeg skrev over her. Og det kan virke som om jeg er stuck på leiemarkedet. :gråte:

Var nok en smule naiv, men jeg trodde faktisk at rimelig pengesterke foreldre i bakhånd kunne hjelpe.

Regnestykket mitt ble jo helt elendig; enslig forsørger, to barn, 35 år, 300 000 i årsinntekt. Jeg kunne da få lån på max 700 000 kr. :gråte: Nå skjønner jeg jo også hvorfor så mange par holder sammen; dette er jo den siste skansen hvor man MÅ være to(hvis man ikke tjener jævlig bra).

Alternativet er jo å flytte langt pokker i vold, eller kjøpe noe lite, bare for å komme seg inn på boligmarkedet. Æsj.

Innspill noen??

Skrevet

Et alternativ kan jo være kausjonist, men det høres ut som det blir litt i meste laget.

Altså, du kan motta 250 000 i forskudd på arv fra hver av dine foreldre uten at noen arveavgift kommer inn. Det vil si at du da må ha et lån på 2 mill for din halvpart. 2 mill er det vi har i lån her, med en samlet inntekt på ca 800 000.

Var jeg deg ville jeg faktisk funnet meg noe mindre i utkanten ja. Aldri i verden om jeg ville tatt opp et så stort lån alene, og jeg skjønner at banken ikke vil finansiere den morroa. Du hadde kommet til å bo deg i hjel.

Skrevet

Vi betaler 9500 i måneden på et lån på 1.5 mill. Så du må nok finne noe mer moderat, ja. Men det finnes.

Skrevet

Om du ikke kan betale mer enn 7000 kr mnd, så kan du ta opp et lån på maks 1 million.

Man kan komme seg inn på boligmarkedet på mange andre måter enn å kjøpe et hus for 5 mill.

Skrevet

Takk for svar alle. (Prøver å ikke ta til meg den siste sure kommentaren. Jeg skulle jo ikke ha hele huset vettu. :roll:)

Skjønner at jeg ville ha bodd meg i hjel ja. Generelt er boligprisene høye her i Trondheim, som de fleste andre steder. Det er "billig" for blokkleiligheter på f.eks Saupstad, dvs 1,5 mill+husleie på 3-4000 kr. Er kanskje like langt da? Dessuten har jeg mine tvil til nabolaget.

Ang 7000 kr i mnd..jeg kunne nok ha pressa på litt mer, men man skal jo leve også. Nei, søren heller. Jeg har sovet på stua i flere år, mens ungene har sine soverom. Det er uaktuelt at en ungdom og en 4-åring skal dele rom. Jeje, blabla.

*går i tenkeboksen*

Skrevet

I nærheten (pendleravstand) til Trondheim har man bl.a. Heimdal, Melhus, Buvika, Orkdal, Hommelvika, Klæbu, for bare å nevne noen steder.

Du klarer ikke et lån på 1.5 mill. + husleie på 3-4000 kr. Bare lånet vil utgjøre bortimot 10 lapper i måneden.

Skrevet

Tenkt Hommelvik, Muruvik, Ler osv. Der kan du faktisk få en enebolig til under 1.5 mill. Hvis du da får forskudd på arv opp til maksgrensen 500 000 sitter du med et boliglån på under 60% av takst på under 1 mill.

Enebolig Ler

Enebolig Muruvik

Skrevet

:gråte: Kjipt, men sant; dette går ikke.

Jeg har seriøst vurdert å flytte litt utenfor byen, evt langt, dvs på landet, men har kommet frem til det at jeg fikser ikke å gjøre dette overfor tenåringen. Det har jeg gjort en gang før, og jeg gjør det ikke igjen. Dermed blir det leiemarkedet enn så lenge. :gråte:

Men takk for svar igjen begge to. Får legge en langtidsplan så lenge...lese "hvordan bli rik i en fei"-bøker kanskje. :fnise:

Dere har ikke tilfeldigvis noen gode sparetips? ;) Altså få noen småkroner til å vokse seg store. Aksjer, fond osv. Eller er dette bare for de med mye penger? *grønn*

Skrevet

Det er jo ikke så "langt ut på landet" å flytte til Klæbu, Melhus, Ler eller områder mellom Trondheim og Stjørdal... Boligprisene er nokså høye i noen av kommunene, men det er fortsatt mulig å få en leilighet til grei pris. Jeg vet om flere som har vokst opp i disse kommunene og gått på vgs og hatt mye nettverk i byen. Hvordan det er å vokse opp der varierer nok fra sted til sted, men jeg har inntrykk av at det er ok og egentlig ganske variert miljø de fleste stedene såpass nær Trondheim.

Det er alltids lurt å spare, f eks ved å se på om noen av utgiftene dere har til hverdags kan kuttes, handle fornuftig, og ved å sette av et visst beløp til sparing uansett hver måned. Når det gjelder aksjer og slikt _kan_ man tjene bra på det, men man bør bruke tid på å sette seg inn i markedet og evt be om råd fra noen som har greie på det. Sånn som det er nå er markedet usikkert, men det er også mange aksjer som er lavt priset og dermed kan være gunstige å kjøpe. Det er heller ikke lurt å satse penger man ikke har råd til å tape, eller kan få behov for å bruke innen kort tid, på risikoinvesteringer som aksjehandel i grunn er.

Ellers går det an å vurdere å bytte jobb, forhandle lønn, jobbe mer/ta en ekstrajobb og kutte i boutgifter.

Hør også med foreldrene dine om du kan få forskudd på arv eller annen økonomisk hjelp ved boligkjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...