Gå til innhold

Andelsleilighet? BL? Aksjeleilighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_grønn_*
Skrevet

Kan noen forklare meg hva disse begrepene betyr?

Er det slik at det lureste uansett, er å kjøpe selveierleilighet?

Skrevet

En bakdel med selveierleilighetene er at man må betale 2,5% dok avg til staten når de avhendes /selges/kjøpes .

På andelsleiligheter er det ikke dok avg , men forretningsfører avgift , men denne er vesentlig lavere enn dok avgiften .

Skrevet
Kan noen forklare meg hva disse begrepene betyr?

Er det slik at det lureste uansett, er å kjøpe selveierleilighet?

Boligaksjeselskap (aksjeleilighet):

Du kjøper i utgangspunktet X antall aksjer (og i noen tilfeller også en obligasjon) som er tilknyttet en bestemt leilighet i boligaksjeselskapet. Pant/heftelser noteres i selskapets aksjeeierbok som forretningsfører har hos seg. Du må betale eierskiftegebyr og eventuelt gebyr for notering av pant hvis du tar opp lån. Dette eierskiftegebyret er ofte litt (ikke mye) høyere etter min erfaring enn hos sameier og borettslag, dette fordi det er mer arbeid for forretningsfører tilknyttet eierskifter i boligaksjeselskap enn borettslag/sameier.

Borettslag (andelsleilighet):

Du kjøper i utgangspunktet en andelsobligasjon/adkomstdokument som er knyttet til en bestemt leilighet i borettslaget. Pant/heftelser noteres hos Statens kartverk. Du må betale eierskiftegebyr og tinglysningsgebyr hvis du tar opp lån.

Sameie:

Du kjøper et skjøte tilknyttet en seksjon i sameiet. Pant/heftelser noteres hos Statens kartverk. Du må betale eierskiftegebyr og tinglysningsgebyr hvis du tar opp lån. I tillegg må du betale dokumentavgift til staten.

Se på selskapets økonomi, vedtekter og husordensregler uansett hvilken form det er snakk om. Hva som er lurt kommer helt an på hva du forventer. Vær spesielt oppmerksom på leiligheter med stor fellesgjeld. Det er nå periode for årsmøter og sameiermøter - se på innkallelser og referater fra disse på leiligheter du er interessert i. Økning i fellesutgifter/felleskostnader tas opp på disse møtene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...