Gå til innhold

Barnløse Per vil kjøpe seg inn i samboers bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål, først litt bakgrunnsinfo:

Per (42 år) flytter inn hos kjæresten Kari (39 år). Per har ingen barn. Kari har 2 barn som bor hos henne. Kari har overtatt huset etter sine foreldre. Huset er stort og ligger i et attraktivt område, og har en markedsverdi på rundt 5 mill.

Kari har lavere utdannelse, jobber i helsevesenet og tjener ikke så mye. Ingen gjeld. Hun har en sokkelleilighet som tidligere har gitt henne leieinntekter, men nå bor den eldste sønnen der, gratis, slik at denne inntekten har fallt bort. Sønnen er student.

Per tjener 7-800 000 i året, har endel egenkapital, og har lyst til å kjøpe seg inn i huset til Kari...

Kari er i tvil, huset er hennes sikkerhet, og hun ønsker egentlig at barna skal arve/overta huset. Hun er redd for å bli "overkjørt" av Per og kanskje risikere å miste huset ved et samlivsbrudd.

Samtidig er den høye inntekten til Per god å ha, han har betalt for oppussing av kjøkken og bad i sokkelleiligheten, betaler sin del av regninger og husholdningsutgifter, og hjelper til med vedlikehold.

Spørsmål:

1. Har Per en slags "moralsk rett" til å få kjøpe seg inn i boligen?

2. Hvis Kari ikke ønsker at Per skal kjøpe seg inn, hvordan skal da husleien beregnes?

3. Hvis Per ikke aksepterer å skulle betale husleie til samboeren sin, hvilke andre løsninger er mulig da? At han betaler for vedlikehold og oppussing og dermed gradvis opparbeider seg en eierandel? Hvordan kan dette beregnes?

4. Hvis Per kjøper seg inn, kan han da kreve at sønnen til kari skal betale husleie for sokkelleiligheten?

5. Hvis Per kjøper seg inn, og Kari dør... Hvordan sikre at Karis særkullsbarn har råd til å kjøpe ut Per?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke svarene på alle spørsmålene. Men jeg ville ikke ønsket at Per kjøpte seg inn i boligen min. Han bør betale husleie (4000?). Dere bør dele utgiftene til mat og strøm. Du bør betale alle andre utgifter, inkludert oppussing og vedlikehold. Han kan spare det han får til overs hver måned og f.eks kjøpe en hytte ved sjøen etterhvert.

Hvis han kjøper seg inn og du dør kan ikke barna dine kreve å kjøpe han ut. Han kan gifte seg med en annen kvinne og få barn med henne. Da kan Per kjøpe ut barna dine og hans nye barn kan arve huset.

Skrevet
Samtidig er den høye inntekten til Per god å ha, han har betalt for oppussing av kjøkken og bad i sokkelleiligheten, betaler sin del av regninger og husholdningsutgifter, og hjelper til med vedlikehold.

Så vil hun ha husleie i tillegg? Det synes jeg ikke er riktig faktisk. Han bidrar da mye økonomisk allerede i forhold til utgifter som faktisk bare er hennes. Faktisk har han vel brukt så mye penger på hennes bolig at det er mulig han kan kreve kompensasjon fra henne om det blir brudd.

Å la sønnen bo gratis burde hun revurdere. Han er kanskje student, men bør likevel lære seg at å bo faktisk koster penger. I tillegg er vel slike fordelaktige boforhold skattepliktige.

Skrevet

Jeg eier en attraktiv leilighet i Oslo sentrum. Kjæresten min har flyttet inn og vi gjør som følger: Jeg betaler det meste som har med leilightene å gjøre av reperasjoner/oppussing. Møbler etc spleiser vi på.

Jeg betaler avdrag på lånene. Han betaler halvparten av rentene og halve fellesutgiftene samt halve husholdningsutgiftene.

Det er en ordning som fungerer fint for oss!

Nå skal vi gifte oss. I den forbindelse ser vi for oss følgende scenario: Vi får felles økonomi fom at vi gifter oss, men med "hevd" på det vi hadde med oss inn. Vi har fått ny takst på leiligheten i denne forbindelse. Jeg skal ha rett til å kjøpe ut han ved et eventuelt brudd, dvs betale ut det han bidrar med fra nå av og til et eventuelt brudd.

I og med at dette er komplisert og det er masse regler og lover å ta hansyn til, skal vi leie advokat til å hjelpe oss å sette det opp.

Det vil koste noen tusen, men da vet vi hvor vi står og ikke minst så har vi ting "på stell" ved et eventuelt brudd.

Jeg ville tatt kontakt med en advokat og bedt om råd hvis jeg var deg - det finnes også gratis advokathjelp såvidt jeg vet (JURK, tror jeg det het).

Eiendom og arv er såpass alvorlige greier at det er verdt å bruke advokater til å finne ut av hva som er smart å gjøre!

Skrevet

Jeg mener vel at Per bør få kjøpe seg inn, han har allerede lagt ned en god del penger i boligen. Jeg synes ikke det er riktig at han skal måtte betale husleie til sin samboer, når det han egentlig ønsker er å være med å eie og drive et felles hjem.

Jeg synes sønnen bør betale for sokkelleiligheten - f.eks 4000, evt finne seg et billigere sted å bo, så kan Kari og Per leie ut sokkelleiligheten, det vil gi Kari litt mer å gå på.

Kari kan vel tegne en livsforsikring som begunstiger barna...?

Skrevet

Jeg synes per skal bruke sine penger på f.eks en hytte som igjen kommer alle til gode, så eier de hver sin ting...

Skrevet
Jeg mener vel at Per bør få kjøpe seg inn, han har allerede lagt ned en god del penger i boligen. Jeg synes ikke det er riktig at han skal måtte betale husleie til sin samboer, når det han egentlig ønsker er å være med å eie og drive et felles hjem.

Jeg synes sønnen bør betale for sokkelleiligheten - f.eks 4000, evt finne seg et billigere sted å bo, så kan Kari og Per leie ut sokkelleiligheten, det vil gi Kari litt mer å gå på.

Enig i denne. Også kan Per og Kari lage en skriftlig avtale om at ved et brudd, skal Kari få kjøpe ut Per til markedspris.

Skrevet
Jeg synes per skal bruke sine penger på f.eks en hytte som igjen kommer alle til gode, så eier de hver sin ting...

Men dersom man ikke ønsker å ha hytte eller båt, så skal man jo ikke kjøpe det bare for å kjøpe...

Skrevet

I og med at dette er et hus som er overtatt etter familiemedlemmer og Kari ønsker at barna skal overta dette videre, så ville jeg vært betenkt m.t.p at Per skal kjøpe seg inn.

På den annen side forstår jeg Per sitt ønske om å eie deler av boligen han skal bo i.

Dette går det an å skrive en avtale på, at Karin skal sitte med boligen ved brudd, viktig å ha papirene i orden her.

Skrevet

Per (42 år) flytter inn hos kjæresten Kari (39 år). Per har ingen barn. Kari har 2 barn som bor hos henne. Kari har overtatt huset etter sine foreldre. Huset er stort og ligger i et attraktivt område, og har en markedsverdi på rundt 5 mill.

Kari har lavere utdannelse, jobber i helsevesenet og tjener ikke så mye. Ingen gjeld. Hun har en sokkelleilighet som tidligere har gitt henne leieinntekter, men nå bor den eldste sønnen der, gratis, slik at denne inntekten har fallt bort. Sønnen er student.

Per tjener 7-800 000 i året, har endel egenkapital, og har lyst til å kjøpe seg inn i huset til Kari...

Kari er i tvil, huset er hennes sikkerhet, og hun ønsker egentlig at barna skal arve/overta huset. Hun er redd for å bli "overkjørt" av Per og kanskje risikere å miste huset ved et samlivsbrudd.

Spørsmål:

2. Hvis Kari ikke ønsker at Per skal kjøpe seg inn, hvordan skal da husleien beregnes?

3. Hvis Per ikke aksepterer å skulle betale husleie til samboeren sin, hvilke andre løsninger er mulig da? At han betaler for vedlikehold og oppussing og dermed gradvis opparbeider seg en eierandel? Hvordan kan dette beregnes?

4. Hvis Per kjøper seg inn, kan han da kreve at sønnen til kari skal betale husleie for sokkelleiligheten?

5. Hvis Per kjøper seg inn, og Kari dør... Hvordan sikre at Karis særkullsbarn har råd til å kjøpe ut Per?

ups,ups......aldri gjør dette. En dag kan ungene være nødt til å se arven forsvinner....hva gjør hun om forholdet tar slutt da? har hun råd å betale ut Per etter kansje 10 år med verdistigning?

Skrevet

Du hadde jo tydeligvis ingen innvendinger mot at "Per" betalte for oppussing!? Hvis du ikke vil involvere "Per" i boligen burde du heller ikke la han betale for oppussing!! Kanskje "Per" burde være lur å investere i en egen leilighet som han kan leie ut mens han bor sammen med deg?

Høres ut som at du vil ha både i pose og sekk...

Skrevet

Spørsmål:

Per har flyttet inn?.....nytt forhold? her har jeg en bestemt mening og det er NEI. Hva hvis det blir slutt? Om de gifter seg og det blir skillsmisse, så tar kari med seg det hun brakte inn i ekteskapet. Skal han kjøpe seg inn og det lir brudd, så kan mye skje.

For meg blir det rett at han deler på utgiftene på huset. Strøm, komm.avgifter. Også vanlig slitasje. Og da trenger man litt opppussing.

Siden han har god råd, så kan han kjøpe annen eiendom.

For meg blir det noe annet om det ikke var arv. Arven skal Kari forvalte. Så mitt råd...han skal ikke kjøpe seg inn.

Skrevet

Oi oi! Denne er vanskelig!

Jeg syntes det er litt rart at Kari har latt Per betale for å pusse opp deler av sokkelleiligheten, men at hun ikke vil at Per skal å kjøpe seg inn.

Hvor mye penger har Per hjulpet med her?

Uansett, hadde jeg vært i samme situasjon så hadde jeg foreslått for h*n andre at jeg kjøpte en leilighet som jeg kunne leie ut.

Jeg vet ikke hvor mye penger Per har (det står at han har endel penger spart opp), og med 700 / 800 000 så vil Per få ett ganske høyt lån.

Hvis dere i tillegg bor i en storby så burde det være ok muligheter for å kunne kjøpe en leilighet i samme by som dere bor i, som Per kan leie videre.

Samtidig som han betaler halvparten av fellesutgiftene.

Jeg er ikke for at Per skal betale noe mere enn fellesutgiftene pga

A: Han har brukt mye/noe penger på å pusse opp i sokkelen og

B: Fordi han vil ikke få noen verdens ting ved ett samlivsbrudd hvis han ikke eier noe av leiligheten.

Skrevet
Jeg er ikke for at Per skal betale noe mere enn fellesutgiftene pga

A: Han har brukt mye/noe penger på å pusse opp i sokkelen og

B: Fordi han vil ikke få noen verdens ting ved ett samlivsbrudd hvis han ikke eier noe av leiligheten.

Så du synes ikke han skal betale husleie til Kari?

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet
Så du synes ikke han skal betale husleie til Kari?

Jeg synes ikke han skal betale noen husleie så lenge han betaler sin del av fellesutgiftene. Han har allerede vært villig til å bidra økonomisk til oppussing og han har vist seg villig til å betale sin del ved å kjøpe seg inn. Kari kan ikke få både i pose og sekk - både få penger for at Per bor der OG sitte igjen med alt om det skulle bli slutt...

Skrevet (endret)
Spørsmål:

1. Nei. Tja. Dette må vurderes etter hvert. Jeg synes vel kanskje det.. Men nå sitter Per med en såpass god lønn, og ved å spare disse pengene på en boligkonto (høyrente) (for å sikre seg), vil han likevel ha muligheten til å kjøpe seg noe annet om noe skulle gå galt. Det ville vært litt annerledes om Per var yngre, hadde lavere lønn og var i en etableringsfase, da ville han i større grad ha trengt å kjøpe seg inn.

2. Bo gratis (siden huset er nedbetalt), dele på faste utgifter.

3. Huset er hennes og så lenge Per ikke får kjøpe seg inn, bør ikke han betale for oppussing og vedlikehold. Dette øker husets verdi, og betyr i så fall at Per kjøper seg inn med det han gir til oppussing. Om det blir slutt, må Kari kjøpe ut dette igjen.

4. Dette må dere bli enige om. Jeg synes det blir feil.

5. Vanskelig, hun bør i så fall sette det han har kjøpt seg inn med på en konto som er beregnet på dette.

Ingen fasitsvar, dette er min mening. Vi sitter med en lignende sak, og dette er slik vi har gjort det.

Endret av Ce'Nedra
Skrevet

Det var en god idé! :)

Gjest onde dager
Skrevet
Jeg synes ikke han skal betale noen husleie så lenge han betaler sin del av fellesutgiftene. Han har allerede vært villig til å bidra økonomisk til oppussing og han har vist seg villig til å betale sin del ved å kjøpe seg inn. Kari kan ikke få både i pose og sekk - både få penger for at Per bor der OG sitte igjen med alt om det skulle bli slutt...

Helt enig, enten får han kjøpe seg inn eller så betaler han kun leie og er med på utgifter som strøm og telefon osv. Ingen oppussingsutgifter for han så lenge han ikke vil ha noe annet utbytte av de utgiftene enn å få lov til å bo der så lenge forholdet varer.

Pose og sekkmentalitet har jeg ikke sans for.

Skrevet

Uansett hvor Per måtte velge å bo så vil han ha boutgifter. Det er ikke gratis å bo for noen.

Jeg ville ikke latt Per kjøpe seg inn i min bolig hvis dette var mitt barndomshjem som jeg hadde overtatt etter mine foreldre. Jeg ville også sett på det som min og barnas sikkerhet.

Skrevet
1. Nei. Tja. Dette må vurderes etter hvert. Jeg synes vel kanskje det.. Men nå sitter Per med en såpass god lønn, og ved å spare disse pengene på en boligkonto (høyrente) (for å sikre seg), vil han likevel ha muligheten til å kjøpe seg noe annet om noe skulle gå galt. Det ville vært litt annerledes om Per var yngre, hadde lavere lønn og var i en etableringsfase, da ville han i større grad ha trengt å kjøpe seg inn.

2. Bo gratis (siden huset er nedbetalt), dele på faste utgifter.

3. Huset er hennes og så lenge Per ikke får kjøpe seg inn, bør ikke han betale for oppussing og vedlikehold. Dette øker husets verdi, og betyr i så fall at Per kjøper seg inn med det han gir til oppussing. Om det blir slutt, må Kari kjøpe ut dette igjen.

4. Dette må dere bli enige om. Jeg synes det blir feil.

5. Vanskelig, hun bør i så fall sette det han har kjøpt seg inn med på en konto som er beregnet på dette.

Ingen fasitsvar, dette er min mening. Vi sitter med en lignende sak, og dette er slik vi har gjort det.

Det spiller da ingen rolle om huset er nedbetalt. Det koster å bo. Jeg kan da ikke forlange lavere husleie av in leietager hvis h*n ikke har gjeld på huset. Vet at det er forskjell på samboer og leietager, men likevel da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...