Tussi! Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Hei! Alt som står på årsoppgaven fra borettslaget er påført selvangivelsen(inntekt, utgift, annen formue og gjeld), bortsett fra ligningsverdien. Er ikke dette litt merkelig? Det skal vel føres opp?
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Hei! Alt som står på årsoppgaven fra borettslaget er påført selvangivelsen(inntekt, utgift, annen formue og gjeld), bortsett fra ligningsverdien. Er ikke dette litt merkelig? Det skal vel føres opp? Ja, hvis du ser på ligningsoppgaven du har fått så ser du der hvilken post ligningsverdien skal føres på (har det ikke foran meg nå).
Tussi! Skrevet 11. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2008 Ja, hvis du ser på ligningsoppgaven du har fått så ser du der hvilken post ligningsverdien skal føres på (har det ikke foran meg nå). Gjelder dette også når det er borettslag? Pratet med to andre i kveld som bor i borettslag, og hos de hadde det heller ikke stått.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #4 Skrevet 12. april 2008 Gjelder dette også når det er borettslag? Pratet med to andre i kveld som bor i borettslag, og hos de hadde det heller ikke stått. Jeg opplevde noe av det samme, både ligningsverdi og fellesgjeld sto i null på oppgaven. Men På den ferdigutfylte selvangivelsen ser jeg tallene står, så da har vel de fått en riktig oppgave fra borettslaget. Skjønner ikke helt dette, tallene bør jo stemme. Noe av poenget er jo at man skal sjekke tallene fra oppgaven mot tallene fra selvangivelsen. Nå får jeg bare kontrollert at tallene ser ut noenlunde som forventet.
Tussi! Skrevet 12. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2008 Jeg opplevde noe av det samme, både ligningsverdi og fellesgjeld sto i null på oppgaven. Men På den ferdigutfylte selvangivelsen ser jeg tallene står, så da har vel de fått en riktig oppgave fra borettslaget. Skjønner ikke helt dette, tallene bør jo stemme. Noe av poenget er jo at man skal sjekke tallene fra oppgaven mot tallene fra selvangivelsen. Nå får jeg bare kontrollert at tallene ser ut noenlunde som forventet. Fellesgjelda står, så er bare ligningsverdien som mangler hos meg.
LilleMy28 Skrevet 12. april 2008 #6 Skrevet 12. april 2008 Vi bor i borettslag og her er det allerede ført inn i postene. Det er bare å ringe forretningsfører i borettslaget og få ligningsverdien og evt andre poster som mangler over tlf og føre de manuelt inn.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #7 Skrevet 12. april 2008 Gjelder dette også når det er borettslag? Pratet med to andre i kveld som bor i borettslag, og hos de hadde det heller ikke stått. Ja. Jeg og samboeren min eier en andelsleilighet sammen. Hos meg var min andel av ligningsverdi oppført, men ikke hos ham. Med andre ord kan det virke som om tilfeldighetene spiller litt inn når filene fra borettslaget leses inn hos skatteetaten. Eller det kan ha vært en liten feil i filen som ble sendt inn som gjør at det ikke kommer automatisk inn. Uansett er det jo derfor man skal gjøre en kontroll. Og på ligningsoppgaven man har fått tilsendt står det klart oppført hvilke poster som skal føres på selvangivelsen. Bare å sette i gang å endre
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #8 Skrevet 12. april 2008 Likningsverdien skal vel være fjorårets verdi tillagt 10% for de aller fleste. Så det er bare å ta en kikke på fjorårets selvangivelse det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå