Gå til innhold

"Svigerfamilie" og gaver

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke velkommen
Skrevet

Jeg og kjæresten har holdt sammen i snart 1,5 år. At foreldrene ikke godtar meg har egentlig vært klart fra dag en, men likevel er jeg hyggelig og hjelper kjæresten med gaveinnkjøp til bursdager. Jeg skriver hans navn på kortene til min familie også, men begge betaler hver sine foreldre/søskens gaver. Vi kjøper for en høyere samlet sum nå enn vi gjorde tidligere, derfor kan en vel si at gavene preger begges økonomi.

Både mine og hans foreldre har god økonomi. Når jeg kjøper gaver vil jeg gjerne kjøpe noe som er av kvalitet, derfor blir jeg skuffet når jeg ser hvilke gaver jeg får av svigerfamilien. Jeg får en liten pocketbok til en verdi av maks 100 kroner, mens jeg og min kjære bruker flere tusen til sammen på dem i løpet av ett år.

Når de legger så lite energi i gaveinnkjøpene, vurderer jeg derfor å gjøre det samme og gi kjæresten beskjed om at vi kjøper for ca. samme sum, altså 100 kroner.

Det er i tillegg tydelig at de ikke har lagt særlig omtanke i gaven (jeg har f.eks aldri fått noe kort eller noe som helst som tyder på at de har gitt gaven av omtanke). Selv kjøper jeg kort og legger mye arbeid i utformingen. Når jeg likevel får slik respons, blir jeg ganske skuffet og lei meg. Det er ikke det at selve gaven betyr så mye, men jeg ser jo at dette er noe de kjøper bare fordi de føler at de må.

Er det egoistisk av meg og kjæresten å "ta igjen med samme mynt"? Må si at givergleden minker dramatisk når en til stadighet opplever slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er selve gaven som er vesentlig her, men omtanken bak den. Dersom dette har gjentatt seg flere ganger(og det har det jo), ville jeg faktisk ha gitt tilbake med samme mynt. Hvorfor skal du styre så masse med gaver til de, når de tydligvis ikke bryr seg tilbake?

Skrevet

Tja, er det bare til deg de ikke legger noe i gaven eller gjelder det alle? Ikke alle bryr seg om hva de gir bort i det hele tatt..

Jeg er en som bruker mye tid på gaven, både innkjøp, innpakking og lager kort selv. Jeg forventer ikke det av andre av den grunn.

Gjest Ikke velkommen
Skrevet
Tja, er det bare til deg de ikke legger noe i gaven eller gjelder det alle? Ikke alle bryr seg om hva de gir bort i det hele tatt..

Jeg er en som bruker mye tid på gaven, både innkjøp, innpakking og lager kort selv. Jeg forventer ikke det av andre av den grunn.

De snakker mye om hvilke gaver de kjøper til andre, og de er av mye høyere verdi, (ikke at det betyr noe), men det er tydelig at moren hans bruker lang tid på å finne ut hva folk ønsker seg og kjøpe noe som passer til dem. Hun tar seg ikke en gang bryet med å spørre hvilke bøker jeg liker eller har lest selv om jeg har lest svært mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...