pippen Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Gutten min er 2 år og 2 mnd og har lite forståelig språk. Han snakker MYE babyspråk og også en god del enkeltord, men har kanskje 1 setning som han kan si. Det jeg lurer på er om det er grunn til bekymring? Har tenkt på om han kanskje har problemer med hørselen siden han har så lite språk. Ser jo at jevnaldrende i barnehagen snakker fulle setninger og har kommet mye lenger språkmessig.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Er det andre ting som har fått deg til å lure på hørselsvansker? Så grunn til bekymring? Tja..greit å sjekke ut? Første skritt er å undersøke hørsel.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Søstra mi har en gutt på snart 2.5 år, han sier heller ikke så mye. Masse uforståelige ord, et og annet ord som alle forstår, og en del to-ords-kommandoer, som "Vil ha, gå ned, ha mer", men ingen setninger, tror jeg.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Det er vel store forskjeller på barn i den alderen. Jeg kjenner en liten gutt på to år som nesten ikke snakker, men viser tydelig at han forstår hva andre sier, og svarer også "riktig" på spørsmål. Vet også om de som knapt har sagt et ord før de plutselig snakker fulle setninger og flytende når de er 3-5... Virker det som han forstår det meste som blir sagt til ham? Mulig det er lurt å få sjekket hørselen hans uansett, det skader i hvert fall ikke.
Gjest Gjest-M- Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Barn på to år kan ha store variasjoner i sin språkutvikling. Gutter er ofte litt senere enn jenter også. Første bud er å sjekke hørsel. Mange såkalte "ørebarn", altså barn som har vært mye forkjølet, hatt mye øreverk eller ørebetennelse, kan ha nedsatt hørsel. De vil ha nytte av å få lagt inn dren, hvis legen mener det er nødvendig. Eller barnet kan ha mye ørevoks inne i øret. Ellers er det en god tommelfingerregel at en 2-åring bør ha to-ordssetninger. Jeg vil ikke si det er noen stor grunn til bekymring for språket til din sønn. Skulle det ikke ha skjedd særlig utvikling i løpet av sommeren og høsten, bør man utrede nærmere. Hilsen førskolelærer
Gjest Fiffen Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 I utgangspunktet er det ikke grunn til bekymring så lenge gutten din er så liten. Som andre sier, er det stor variasjon i språkutviklingen til barn i den alderen sønnen din er i. Har du tatt opp dette med førskolelæreren i barnehagen? Hørselen kan du få en pekepinn ved å f eks stå bak ham og knipse og se om han reagerer ved å snu se mot der lyden kommer fra. Synet kan være en annen årsak til at språket ikke kommer. Det er evt en mulighet å ta en synstest av ham dersom du ønsker det.
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 Sønnen min som blir 3 iår var også sånn. Kunne ikke så mye ord, mye uforståelig. Var på hørselstest av han før jul. Han har nedsatt hørsel på ene øret. Var hos ØNH lege etter det. Han hadde også litt veske i det øret. Mandlene og polyppene var også store, så de skal han fjerne nå. Du kan dra til legen eller helsesøsteren og be om å bli henvist til hørselstest. Tror det hette audiopedagog.
Gjest Piper Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Min sønn var også slik, men språket hans kom for fullt rundt tre års alderen. Han har ikke problemer med hørselen, men behøvde bare litt mere tid. Noen lærer å gå når de er under året, andre lærer å gå rundt året, så har vi de som lærer å gå når de er godt over året. Ulike tempoer for ulike barn. Det samme gjelder med språket. Jeg ville blitt mer urolig om barnet var over tre år, og fortsatt snakket en del babyspråk. Men du kan jo ta kontakt med helsestasjonen, så kan de kanskje ta en test på han om det vil gjøre deg mindre urolig.
Serene Skrevet 13. april 2008 #9 Skrevet 13. april 2008 Generelt sett mener jeg ikke du skal bekymre deg, hvis du ser at han hører og ellers er flink til å jobbe med å gjøre seg nogenlunde forstått. Min datter var likens, men her er grunnen til at hun utviklet språket sent: Hun var svært ekspressiv, hun fikk folk rundt seg til å forstå akkurat hva hun ville uten å måtte bruke ord med sterkt kroppspråk og mimikk; + Hun hadde en storebror som oversatte for henne til de andre i barnehagen eller oss hva hun egentlig mente. Jenta trengte ikke å jobbe med språket. Kan selvsagt være mange andre grunner for andre. Men ungene er ikke likens, og plutselig skjer det noe med språket til din også, vil jeg tro. Himmelvid forskjell for oss fra 2 til 3 år, fra et par ord til hele setninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå