Gå til innhold

Sletting av heftelser på leilighet ved salg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm, kanskje litt dårlig forklart i overskriften der, men saken er som følger:

Jeg har solgt leiligheten min, med overtakelse 1. mai. I kontrakten står det jo at den skal leveres fri for heftelser etc. Banken har en pantobligasjon på 2 mill, det gjenstår et lån på 1,1 mill. Leiligheten er solgt for 2,43 mill, så er jo langt over gjenstående lån, så jeg vil få nok penger til å betale ned denne. Men hvordan gjøres dette i praksis? Jeg har ikke penger til å betale dette før jeg får kjøpesummen, men på den annen side skal jo ikke kjøper måtte betale før han overtar, men da vil jo fremdeles heftelsene stå der når han overtar, og det skal de jo ikke?

Hmm, håper noen forstod hva jeg mente. Hva er vanlig å gjøre her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har solgt leiligheten min, med overtakelse 1. mai. I kontrakten står det jo at den skal leveres fri for heftelser etc. Banken har en pantobligasjon på 2 mill, det gjenstår et lån på 1,1 mill. Leiligheten er solgt for 2,43 mill, så er jo langt over gjenstående lån, så jeg vil få nok penger til å betale ned denne. Men hvordan gjøres dette i praksis? Jeg har ikke penger til å betale dette før jeg får kjøpesummen, men på den annen side skal jo ikke kjøper måtte betale før han overtar, men da vil jo fremdeles heftelsene stå der når han overtar, og det skal de jo ikke?

Det er vanlig å få en megler eller advokat til å ta oppgjøret. Denne bekrefter ovenfor långiver at pantet gjøres opp og långiver vil da slette det.

Koster noen få lapper, men.....

Skrevet

banken fjerner heftelse da penger kommer inn på konto.De som kjøper betaler vel noen dager før de skal inn.

Skrevet

Dette er det megleren som tar seg av så det er ikke noe å bekymre seg for! (med mindre du ikke har brukt en megler til salget)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...