Jade Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 (endret) Er det fryktelig stor forskjell i pris på å leie lokale (hvor man ordner mat, bartender, kaker, servitører, drikke og alt selv) enn å ha selskapet på et hotell/restaurant/selskapssted hvor de lager middag for deg, serverer, har bar, lager kaker, nattmat osv? (ved. f.eks. 60 gjester - i Bergen) Ved hotell ol.l.: Hvor mye koster det med fri bar? Betaler man en gitt sum pr. gjest? Eller bare sender de regningen på det som har blitt drukket i løpet av dagen/kvelden? Hvor sent stenger baren etter skjenkereglene? Endret 11. april 2008 av Jade
Marge Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Dette varierer sikkert veldig, men det KAN være stor forskjell i pris. Min søster giftet seg i forsamlingshus, gjorde alt "selv" og da kom mat og drikke på 25 000 til sammen. De hadde 60 gjester. Vi leier restaurant/hotell, der er prisen 600 kr per pers for middag. Hvis man regner en halv flaske vin per pers til maten (det er litt for mye antakelig, når man tar hensyn til barn etc), kaffe avec og nattmat ender vi på 1000 kr per pers. Vi kommer ikke til å ha fri bar, dette ville antakelig kommet opp i 50-60 000 ekstra for vår del (mange unge mennesker, hvorav flere drikker mye når de er på fest.) Jeg tror nok at man eventuelt må betale for det som faktisk drikkes. Baren stenger kl 0200 hos oss.
mia83 Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Vi leier et forsamlingshus slik at vi kan ha fri bar, og at festen kan holde på hele natta! Hadde vi hatt det på hotell, hadde vi ikke hatt råd til å ha fri bar. Dessuten liker vi ikke å avslutte festen kl 02. Derfor har vi valgt forsamlingshus.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Vi har festen vår på et hotell. 3-retter kommer på 500 pr pers. Ettersom vi skal ha festen i en annen by enn hjembyen ble det for mye mas å leie et lokale hvor vi måtte organisere mye selv. Inkludert i prisen er borddekking, lys, servietter etc, serveringspersonale, oppdekking til kakebord (kaker kan vi ta med hjemmenfra..), pynting/orging med gavebord og sist MEN IKKE MINST... opprydning etter festen. Opprydningen er verd mye for meg. Jeg vil ikke at familien min skal måtte stå opp og rydde opp etter vår fest. Ikke vil jeg rydde opp etter den selv heller Vi kommer til å være 70 stk, hovedsakelig i alderen 30-70 og skal ha semifri bar. Dvs fribar på vin&øl&cider samt et utvalg av 8-10 basic drinker som gin/tonic, whiskey. Dersom noen vil fråtse i de dyreste merkevarene på f.eks whiskeyfronten kan de få betale for det på egenhånd. Har avtalt faste priser for drinkene. Vi har regnet gjennomsnittlig 4 drinke enheter pr pers (etter middag). Det er i følge hotellet alt for mye, men vi vil heller budsjettere med for mye enn for lite. I tillegg er det mange som ikke drikker sprit, kun øl/vin. Kostnaden dersom alle gjestene drikker 4 drinker hver kommer på ca 20 000. Bartenderen (som serverer i bryllup flere ganger i måneden sier vi ikke kommer til å nå over 15 000) Har en venninne som har valgt privatlokale og orger det meste selv. Vi regnet litt på det og kom frem til tiden det tar å administrere det hele, leie av div personale til servering, bestille inn mat og opprydning dagen derpå ikke var verd differansen. Ble for liten differanse. Fritiden vår er rett og slett for mye verd. Dessuten føler jeg meg tryggere på at et hotell / eier av selskapslokale med sin erfaring og trygghet kan håndtere uforutsette hendelser mtp backuppersonale dersom noen blir syke, kokker som kan være kreative etc. Jeg vil heller slappe av og nyte dagen enn å være bekymret for om det lokale cateringselskapet kommer frem i tide med varm mat, om noen har passet på at kakene står kaldt, desserten ikke smelter bort etc.
Gjest Hegepege Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Er det fryktelig stor forskjell i pris på å leie lokale (hvor man ordner mat, bartender, kaker, servitører, drikke og alt selv) enn å ha selskapet på et hotell/restaurant/selskapssted hvor de lager middag for deg, serverer, har bar, lager kaker, nattmat osv? (ved. f.eks. 60 gjester - i Bergen) Ved hotell ol.l.: Hvor mye koster det med fri bar? Betaler man en gitt sum pr. gjest? Eller bare sender de regningen på det som har blitt drukket i løpet av dagen/kvelden? Hvor sent stenger baren etter skjenkereglene? Vi skal ha vårt bryllup på et hotell, det er riktignok hotellet der jeg jobber, men de er alikevel ikke så dyre altså, vi betaler ca 620 pr.pers for: -frukt og apretif -3 retters middag: melon og zerranoskinke, indrefilet provencale og brownie med is -2 alkoholinnholdige drikker -kaffe og medbragte kaker -stort lokale -suite I tillegg får jeg en god pris på rom til familien Vi vurderte også å ha eget lokale, men i forhold til dette så ville det blitt betraktelig dyrere.. Når det gjelder fri bar kan dere jo velge å ha bonger eller dere kan be de sette ddet på felles regningen deres, det er heller ingen problem
2008brud Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Jeg tror vi sparer MASSE på å lage det til selv. Syns egentlig det er ganske gøy og
Jade Skrevet 12. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2008 Takker for svar! Jeg tenkte først mest på lokale og fikse alt selv. Men så så jeg for meg at vi måtte ha servitører og at maten skulle pakkes ut fra cateringfirmaet osv osv... En mellomting hadde nok vært greitt. At lokalet har avtale med cateringen og det følger med servitører og borddekking i prisen. + rydding, forhåpentligvis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå