Gjest Gamle_Gode_10na Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Om man har sagt opp, og har for eksempel 3 uker ferie en ikke har tatt ut, har man da krav på å få denne ubenyttede ferien utbetalt i lønn? Noen som vet hva loven sier?
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Du tar vel med deg den opptjente ferien inn i ny jobb så vidt jeg vet..?
Gjest Gamle_Gode_10na Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Det gjør man vel ikke? Man må jo jobbe i en bedrift så og så lenge for å tjene seg opp ferie??
Rosalie Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Man er jo ikke trukket i lønn for årets ferie enda, da. Men etter at dette er gjort, og man ikke rekker å ta ut all ferien man er trukket for, skal man ha de ubenyttede feriedagene utbetalt, ja. For øvrig har man krav på å ta ut ferie i ny bedrift, jfr. Ferielovens §5 (3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret) Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager. Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.
Gjest StoreSky Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 hmm. Jeg har en kollega som skal slutte 30.mai. Feriepenger (av fjorårets opptjente) får hun i juni. Hun skal ta ut 1 uke ferie før hun slutter. Hun begynte 30.juli ifjor. Krav på mer? mindre? Riktig?
Rosalie Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 Ferie tjener man seg ikke opp. Det er feriepenger man tjener opp.
mamut75 Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Det er viktig å skille mellom retten til feriepenger , og retten til å ta ut ferie her . Jeg kan ikke huske hva lovverket sier om retten til selve ferie , altså antall dager i forhold til hvr lenge man må ha jobbet for nåværende arbeidgiver . Feriepengegrunnlaget opptjenes imidlertid året før utbetalingen og skal utgjøre en bestemt prosentsats av det man tjente året før . Så , retten til ferie opptjenest i samme året ferien taes ut , men retten til feriepenger opptjenes i året før utbetalingen .
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 (jeg som trodde man overførte ferie til neste arbeidsgiver): Jeg skal selv bytte jobb - og har 4 dager ferie igjen når jeg starter hos ny arbeidsgiver.. Hvordan løser jeg det da? Tenkte å bruke de i desember/julen...
Rosalie Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 (jeg som trodde man overførte ferie til neste arbeidsgiver): Jeg skal selv bytte jobb - og har 4 dager ferie igjen når jeg starter hos ny arbeidsgiver.. Hvordan løser jeg det da? Tenkte å bruke de i desember/julen... Da spør du ny arbeidsgiver om det er greit at du tar ut resterende ferie i julen. Da vil du bli trukket i lønn for det da du tar ferien. Ikke noe mer vanskelig enn det.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 Da spør du ny arbeidsgiver om det er greit at du tar ut resterende ferie i julen. Da vil du bli trukket i lønn for det da du tar ferien. Ikke noe mer vanskelig enn det. Men da får jeg vel utbetalt de 4 dagene hos nåværende arbeidsgiver da eller? (ellers blir jeg trukket to ganger: feriepenger - lønn for 4 dager= utbetalt i juni..)??
Rosalie Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 Men da får jeg vel utbetalt de 4 dagene hos nåværende arbeidsgiver da eller? (ellers blir jeg trukket to ganger: feriepenger - lønn for 4 dager= utbetalt i juni..)?? Dersom du blir trukket for de dagene nå i juni, så ber du om å få de utbetalt fra arbeidsgiver når du slutter, ja. Jeg fikk utbetalt ubenyttede feriedager på sluttoppgjøret da jeg sluttet i jobben i fjor.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 Jeg er ganske sikker på at hvis man begynner i en bedrift før 1 sept, så har man krav på full ferie neste år. Dette er jo forskjellig fra bedrift til bedrift, noen bedrifter har 4 uker, noen 5 uker. Man har derimot IKKE krav på betalt ferie i hele perioden, grunnet at man pr mnd man jobber kun får så så mange dager feripenger. Husker ikke helt regnestykket men la oss si at pr mnd man er jobber får man feks (!) 1.75 dager betalt ferie. Begynner man da 30 august har man 4 mnd i bedriften. Ergo 4*1.75. Dette blir da de dagene man har krav på betalt ferie. Hvis man vil ta ut resten av ferien sin, så blir den da ubetalt.
Gjest AC738C Skrevet 11. april 2008 #14 Skrevet 11. april 2008 Begynner man da 30 august har man 4 mnd i bedriften. Ergo 4*1.75. Dette blir da de dagene man har krav på betalt ferie. Hvis man vil ta ut resten av ferien sin, så blir den da ubetalt. Man har krav på feriefritiden slik du sier - men i 2008 opparbeider man seg feriepenger (som er i stedet for lønn) for 2009, i 2007 opparbeidet man seg feriepenger for 2008, osv. Uansett når du starter i et firma i inneværende år har man altså ikke krav på betaling i ferien fra sin nye arbeidsgiver da dette er de feriepengene man arbeider seg opp i det året man er inne i for neste års ferie.
Rosalie Skrevet 11. april 2008 #15 Skrevet 11. april 2008 Ferieloven Om krav på feriefritid: (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret) Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager. Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret. (§5.3) Om tiden for ferie (§7): 1) (Hovedferien) Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med fødselspenger eller adopsjonspenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-19 i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp. (2) (Restferien) Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret. (3) (Fravikelighet) Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale. Det kan også inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå