Gå til innhold

herpes/munnsår..

Gjest Gjest_joho_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_joho_*

igår fikk jeg det IGJEn.. men ikke på den plassen d allltid pleier å komme, litt mer PÅ leppa enn i munnviken denne gang..

det jeg lurer på er.. er d mulig å stikke hull med sånn små sprøyter som drar ut vann/betennelsen, å så smøre på antix eller zovirax.. ? jeg er ikke super imponert over antix i utgangspunktet heller.. føler det tar så enormt langt tid før det virker/hjelper... før brukte jeg denne zovirax som man får på resept.. den følte jeg hjalp med en gang..

noen forslag til å få det til å forsvinne så fort som mulig??? (fikk d igår så er på blemme stadiet.. at det vokser.. med smågulaktige blemmer..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hater munnsår

Antix er bare drit, så den kan du bare hive. Med en gang du merker det begynner å prikke på leppa, kliner du på zovirax, så slipper du at det bryter ut.

De gangene det kommer så raskt at man ikke rekker å merke det før det alt er blitt betente blemmer, bruker jeg fucidinsalve. Det er en salve som trekker ut betennelse. Det er overhodet ikke ment å bruke den til munnsår, og jeg vet ikke en gang om det er lurt å ha det på leppa, men det fungerer som et underverk. I går morges våknet jeg med skikkelig gul verandaleppe og ble kjempedeppa. Men etter bare en dag med fucidin er såret bittelite, og jeg tror ikke jeg står i fare lenger for at det åpner seg og begynner å blø slik at det danner seg skorpe, sånn at såret bruker minst en uke på å gro.

Fucidin får man på resept på apoteket. Vet ikke om legen din vil foreskrive det til deg på dette grunnlaget, men det er det som fungerer best.

Og så må det være salven, og ikke kremen :)

Lykke til, jeg HATER munnsår, så skjønner godt at du vil ha det vekk så raskt som mulig.

(Jeg bruker munnsårplaster når jeg vet at jeg ikke får smurt på fucidin regelmessig - med en gang det ikke er fuktig lenger, feks på trening/ i bakken. Ellers har jeg med tuben overalt og går inn og smører på titt og ofte. Vet det er mange som sier at det beste er å tørke det ut, men det er bare tøys, for min del i allefall. Testet ut et forslag her fra kg en gang, og brukte solhattekstrakt, og jeg har aldri noensinne hatt et så ille og langvarig utbrudd. Takke seg til zovirax og fucidin :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stukket hull på byllene, da det bare vil smitte over på andre steder på leppene..

Før var jeg veldig plaget med hyppige munnsår. Ser nesten ut til at jeg har vokst det av meg, nå har jeg ett sår max en gang i året..

Her er uansett min oppskrift på å få det vekk fortest mulig:

Jeg pleide å dynke såret (så tidlig som mulig) med Vademecum munnskyll, det desinfiserer! Dette gjentok jeg kanskje to-tre ganger daglig, og unngikk dermed smitte..

Brukte Zovirax og smørte det på noen ganger daglig.

I tillegg tok jeg Zyrtec, 1-2 hver dag, noe som hjalp veldig med å få ned hevelsen. Med en gang det begynte å klø tok jeg en tablett, og mange ganger ungikk jeg utbrudd..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antix og Zovirax inneholder omtrent nøyaktig det samme, men akkurat samme virkestoff, gitt, så merkelig at det skal virke så forskjellig :)

Ikke stikk hull på blemmen, men bruk antiviral salve (Antix, Zovirax, Vectavir) fra første sekund du kjenner ubehag på leppen. Smør på med en ren q-tip med jevne mellomrom, og IKKE klå på såret, da får du garantert infisert det med bakterier. Da kan evt Fucidin hjelpe med å holde såret rent, om det er sekundærinfisert med bakterier, men ellers har det ingen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt

Eneste jeg har fått til å funke er å rense det med Pyrisept og så ta flytende solhatt på blemmene med q-tips (det tørker visst sårene). Jeg tar ikke hull på dem.

Hvis jeg har gjort det når jeg merker at jeg begynner å få det så får jeg ikke skikkelig utbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Har fått et munnsår som jeg kanskje tror er herpes, men vet ikke sikkert. Tok på antix før jeg tenkte over muligheten, men det funker kanskje ikke så bra?

Jeg har nettopp flyttet så har ikke fastlegen i nærheten. Er det noen salver jeg kan kjøpe uten resept? For å få det vekk så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_jente19_*

Hei!

Kjempe bra for at jeg kommer over denne siden:)

Jeg har vært plaget med munnsår siden jeg var liten tror jeg, aner ikke hvordan jeg har fått det men er skikkelig plagsomt når jeg først får det.

Etter erfaringer så jeg pleid å stikke hull på blemmene selv om det har spredd seg litt og gjort sånn at det heller har dannet seg sår, da er det lettere for at det ikke smitter heller.

Veldig bra tips her :)

Er det noen salver man kan kjøpe uten å få det på resept eller må du gåtil legen for å få bekreftelse på munsåret?

Har dessverre vært veldig uheldig med at jeg kjente jeg ville begynne å få noe på søndag, har ikke hatt munnsår siden i fjor novembe og vi kysset og jeg gikk ned på han og han gikk ned på meg. jeg var veldig rask med å si at han måtte vaske seg etterpå i tilfelle vis noe skulle skje, men så glemte jeg selv å gjøre det :/

Er dette farlig, kan det smitte over til underlivet mitt eller penisen hans?

Hjeelp, redd for underlivet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har slitt med herpes munnsår lenge. Man skulle nesten tro at det er blitt kronisk. Jeg har uansett fått resept på tabletter som jeg kan ta med engang jeg kjenner tendens til det, f.eks prikking og den slags. Jeg anbefaler det.

Ellers er det vel når blemmene er væskefylte at det er mest smittsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest overlykkelig

Hei, må bare dele med alle dere som plages med herpes munnsår!! Fredag fikk jeg utbrudd på 3 (!) plasser på leppa, idag er blemmene så og si borte!!!

Ser ut som jeg har funnet en vidunderkur!! Alternativdoktorn Min lenke selger en kur for dette, i tillegg tok jeg en aminiosyre (produseres av kroppen) som heter L-Lysine, blemmene mine er nesten borte og jeg er overlykkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engasjert

Selv om tråden er gammel, så vil jeg svare både TS og andre som eventuelt lurer: JA, herpes er smittsomt helt fra man begynner å kjenne prikkingen i huden og til sårene er ferdig grodd (skorpene falt av og huden leget). Så om du kysser og/eller har munnsex med noen i dette stadiet, så kan du smitte den andre. Så ikke gjør det!

Ellers er det fint at gjest "overlykkelig" har funnet noe som virker.

Selv har jeg hatt veldig god nytte av Compeed munnsårplaster, som jeg har skrevet masse om i

DENNE tråden.

Veldig bra å informere hverandre om hva vi synes virker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Jeg bruker som regel compeed munnplaster, og det fungerer helt utmerket. Men denne gangen brøt det ut stort og jeg har fått det såret. Jeg får det alltid på samme plassen, og det bryter kanskje ut 2 ganger i året. Det bryter også ut hvis jeg er veldig stressa i kroppen eller når jeg skal ut å reise, typisk!

Takk for all informasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Alternativdoktoren selger et middel som hjelper på herpes! Jeg trodde ikke mye på dette, men hadde utbrudd hver 6-8 uke. Var villig til å prøve, og jeg angrer ikke!

Jeg fikk utbrudd, tok kuren, fikk etter noen uker ett utbrudd til, tok kuren og siden har jeg ikke hatt ett eneste utbrudd!! Dette er over ett år siden, har vært flere ganger i syden, der det tidligere var 100% sikkert at jeg fikk utbrudd.

Så for dere som er leie av herpessår og blemmer bruk pengene på Min lenke istedet for alle de dyre uvirksomme salvene som selges på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg får herpes på munnen, hadde det mye før- men i de siste årene har jeg fått det ved neseområdet. Nå for første gang har det kommet et svært utbrudd på haka! :sjenert: Jeg føler meg ikke særlig pen nå for å si det sånn (skal jo helst ikke sminke over heller).

:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vitamin = immun

Om du får herpesutbrudd har å gjøre med immunforsvaret. Immunforsvaret kan bli svekket av stress, og det er derfor stress kan gi herpesutbrudd.

For å bli utbruddfri så må du derfor styrke immunforsvaret ditt.

Det er en kjent sak at immunforsvaret er bygd opp av antistoffer, som kroppen trenger vitaminer for å produsere. Hvis du spiser høye doser av c-vitamin, l-lysin, og en vitaminpille som heter Longo vital, så vil dette over tid gjøre at kroppen din får styrket immunforsvaret så mye at din egen kropp vil klare å holde herpesviruset på et så lavt nuvå at du ikke lenger får utbrudd.

Altså: c-vitamin, l-lysin og longo vital ... og vips på en måned er du kvitt herpesutbrudd for alltid så lenge du fortsetter å ta vitaminene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...