Gå til innhold

Folk som "bor" på internett

Anbefalte innlegg

Gjest film-lover
Skrevet

Jeg er moderator på et ganske stort internasjonalt forum. Jeg har fast jobb og samboer, og bruker kanskje tilsammen 1-2 timer på dette forumet hver dag. Har registrert at veldig mange er pålogget og poster aktivt hele dagen/kvelden. Noen har ikke familie og/eller venner, og de er som regel arbeidsledige- så fair enough. (likevel fatter jeg ikke at de orker....men det er en annen sak).

MEN: andre har altså barn og ektefelle, og jeg tenker i mitt stille sinn at dette ikke kan være særlig sunt- hverken for de eller familien. Er jeg alene om å tenke slik??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig i at det ofte blir litt for mye innimellom, men det er jo mange ensomme der ute og som liker å prate med noen. Pluss mange som er ute i permisjon med barn f.eks. eller sykemeldt. Alle har nok sine grunner til å være der :) Selv jobber jeg mye natt og synes det er litt deilig å vite at jeg ikke er helt alene i natten :fnise: da er det fint å ha noen å :skravle: litt med :)

Skrevet

Hvis de faktisk poster aktivt hele tiden så ville jeg vel kanskje si at de har et visst avhengighetsproblem, men om de bare er logget på så behøver det jo ikke bety stort. Jeg er bortsett fra akkurat nå som min private laptop er fubar, alltid logget på msn nærmest døgnet rundt, det samme med Kvinneguiden. Det vil ikke si at jeg er aktiv og til stede på msn og forumet døgnet rundt, men jeg gidder ganske enkelt ikke logge meg av.

Jeg har fått mange reaksjoner på at jeg er pålogget msn døgnet rundt, men at jeg er pålogget betyr jo ikke at jeg er tilgjengelig, jeg bare ser ikke vitsen med å slå av pc-en hver gang jeg går ut av huset. Jeg er for utålmodig til å skulle måtte slå på pc-en og få logget meg på alle applikasjonene mine bare fordi jeg skal bort fra pc-en noen timer.

Det er jo også som du nevner forskjell på folk som er arbeidsledige og uten familie, og de som er i full jobb og har ektefelle/samboer/barn. Da er det lett å tenke at det kanskje ikke er helt sunt, men det varierer jo også fra forhold til forhold. I mitt forrige forhold var vi like nerdete begge to, og kunne sitte ved siden av hverandre i sofaen med hver vår pc og være opptatt med vårt, men likevel ha kvalitetstid sammen fordi vi fortsatt pratet sammen om det vi gjorde, om hvordan dagen vår hadde vært eller vi spilte spill sammen/mot hverandre, osv.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er avhengighet, eller om det er et kontaktsavn en kunne fylt på andre måter. Jeg har i hvert fall tatt meg lengre pauser fra fora, og jeg får ikke abstinenser på samme måte som dopmisbrukere beskriver sine problemer. Men bare det at en venter på svar på innleggene sine gjør at en logger seg på oftere, det skaper en slags forventning.

Gjest gjest nå
Skrevet

Jeg tenker at de er avhengige. Og at de har liten mulighet til å "være noen" utenfor husets fire vegger; dvs livet på nett erstatter det virkelige liv.

Det har vel ingenting å si hvis de bor alene etc men har de f.eks små barn, synes jeg det litt tragisk desrom man sitter ved maskina hele dagen....

Skrevet

Jeg tror bare folk er forskjellige.. Noen trives godt med å sitte mye på nett og forum, andre trives med å trene, spille, være med venner, se på tv.

Det må være opp til hver enkelt hva man foretrekker!

Dersom man prioriterer pc'n foran barnet, så er det vel ikke bare det at man er mye på nett som er problemet regner jeg med...

Skrevet
Jeg er helt enig i at det ofte blir litt for mye innimellom, men det er jo mange ensomme der ute og som liker å prate med noen. Pluss mange som er ute i permisjon med barn f.eks. eller sykemeldt. Alle har nok sine grunner til å være der :) Selv jobber jeg mye natt og synes det er litt deilig å vite at jeg ikke er helt alene i natten :fnise: da er det fint å ha noen å :skravle: litt med :)

Jeg tror vel så gjerne at internett skaper ensomme mennesker. Det å "snakke" med noen her er ikke det samme som å omgås venner, kollegaer, familie og andre mennesker i virkelighetens verden.

Gjest Alabama
Skrevet

Jeg sitter nå her med dataen, i påvente av at kjærsten skal ringe meg.

Uff, nå hørtes jeg tragisk ut... Men det er litt kluss for tida, så jeg orker ikke gjøre noe annet enn å sitte her hjemme. Nei, uff... Det hørtes jo enda verre ut!!

Skrevet

Det er jo et hav av grunner til at folk bruker mye tid foran pc.

Når det går utover det sosiale livet på den måten at man heller velger å sitte foran skjermen enn å ut å treffe andre, da blir det jo en form for avhengighet, men så lenge det ikke går utover livet ellers så ser jeg ikke problemet.

Skrevet

Jeg hadde akkurat denne diskusjonen med Pax tidligere i dag. Det er så mange som mener at man på en måte kaster bort livet sitt hvis man sitter på dataen istedet for å gå ut og treffe folk for eksempel, men hvem er det som bestemmer hva som er å kaste bort livet sitt da?

Hvis man trives med å sitte og småprate på msn, diskutere her og på andre fora, mens man er litt til og fra maskinen innimellom andre gjøremål, hva er galt med det egentlig? Er det "sunnere" å treffe folk irl og snakke over et kafébord enn å sitte her og diskutere via et tastatur og en skjerm, og i såfall hvorfor?

Selv er jeg ganske så lat og makelig, og jeg synes det er helt topp og kunne ha kontakt med folk på denne måten istedet for å måtte stæsje meg opp og reise ut for å treffe dem. Vi snakker jo om de samme tingene uansett.. unger, jobb, vær, ferieplaner.. osv.

Skrevet
Jeg hadde akkurat denne diskusjonen med Pax tidligere i dag. Det er så mange som mener at man på en måte kaster bort livet sitt hvis man sitter på dataen istedet for å gå ut og treffe folk for eksempel, men hvem er det som bestemmer hva som er å kaste bort livet sitt da?

Hvis man trives med å sitte og småprate på msn, diskutere her og på andre fora, mens man er litt til og fra maskinen innimellom andre gjøremål, hva er galt med det egentlig? Er det "sunnere" å treffe folk irl og snakke over et kafébord enn å sitte her og diskutere via et tastatur og en skjerm, og i såfall hvorfor?

Selv er jeg ganske så lat og makelig, og jeg synes det er helt topp og kunne ha kontakt med folk på denne måten istedet for å måtte stæsje meg opp og reise ut for å treffe dem. Vi snakker jo om de samme tingene uansett.. unger, jobb, vær, ferieplaner.. osv.

Det viktigste er vel at folk gjør som de selv ønsker .. For meg er det å sitte å skrive på PC`en noe helt annet (og et langt dårligere alternativ) enn å møte mine venninner på cafè i byen, og jeg tar heller en tlf enn å sende en mail. Sier ikke at det ikke er litt deilig å sitte her i nattkjolen en lørdag morgen - med PC og kaffekoppen - men så kan det vel neppe kalles å "bo" på internett heller.

Selvsagt skal folk gjøre som de vil ... men jeg tror allikevel vi vil få et "fattigere og kaldere" samfunn om nettet overtar mye av den fysiske kontakten mellom mennesker.

Skrevet

Jeg er glad i MSN og internett og sitter fordholdsvis mye foran dataen og snakker med venner som bor i andre deler av landet mens jeg bruker internett til å finne forskjellig informasjon som jeg trenger. Jeg synes en god samtale med en venn på MSN kan være like verdifull som en samtale face to face, fordi jeg har lettere for å uttrykke meg skriftlig og synes det er lettere å snakke om alvorlige eller følelsesmessige ting når jeg får tid til å tenke på hva jeg skal svare først.

Likevel kan internett aldri bli en fullgod erstatter for det "virkelige" liv. Man kan på sett og vis være like sosial over internett som i virkeligheten, MEN man lever ikke i den forstand at man opplever ting, og for meg blir det derfor en "falsk" verden. Noe av det viktigste grunnlaget for vennskap, er jo at man har felles opplevelser og se tilbake på og snakke om, og det får man jo aldri om man skal sittte foran dataen hele dagen. I tillegg er jeg veldig glad i å reise og prøve nye aktiviteter, og det er heller ikke noe man kan gjøre over internett..

Jeg har en eks-venn som har "levd" de siste årene av livet sitt foran dataen. Han har ingen venner, bortsett fra et par han snakker med på internett. Han har gått glipp av hele ungdomstiden sin og har utviklet sosial angst og har dermed tilnærmet null sosial trening og livserfaring. Jeg kan ikke tenke meg et tristere liv...Jeg synes man bør tenke seg godt om før man velger å bruke dataen som en erstatning heller enn en substitutt for et fullgodt liv. Sosial omgang på internett er gjerne enklere og mindre komplisert dersom man ikke er helt trygg på seg selv sosialt sett, men hva ønsker man egentlig å tenke tilbake på når man blir gammel? At man satt foran dataen hele livet eller at man opplevde ting sammen med gode venner, som man kan le av og mimre om?

Noe annet er jo også at det ikke er spesielt sunt å sitte så mye stille...

Gjest Sorte Orm
Skrevet

jeg tenker at de må være utrolig små som bor inne i en data noe de jo må gjøre om de bor på internett siden innternett er inne i en data.

Skrevet

Jeg synes det er leit. De fleste dager surfer jeg ca en time, og det synes jeg er for mye. I dag har jeg surfet masse, men det har vært innimellom jobbing. Jeg tror de fleste ville hatt godt av å surfe mindre.

Skrevet

Jeg synes ikke det er verre enn om man snakker i telefonen hele dagen eller ser tv for den saks skyld. Jeg tilbringer kanskje en god del tid foran pc'en, men for mitt vedkommende er det fordi det er da jeg slapper ordentlig av, uten om det å sette på en film, lese en god bok etc. Når jeg ikke er på jobb, i politiske møter eller på skolen er det sånn jeg synes det er deilig å koble av og tror flere som meg tenker slik. Det trenger ikke nødvendigvis å gå utover familien eller venner, det er jo faktisk sånn jeg holder kontakten med mange av dem. Mange bor langt borte og da er det fint å kunne bare sette seg ned, sende en e-post eller en melding på MSN. Å være på pc'en er så mye mer enn kun å sitte på forum hele dagen, ihvertfall for meg.

Mvh Yvonne :duskedame:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...