Gå til innhold

bordplassering

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet

hvordan har dere tenkt å gjøre det med bordplassering? Splitter dere par eller ikke? Og samler dere ulike gjenger?

Har jo lyst på et lystig bryllup der alle skal ha det gøy, men synes det med bordplassering er vanskelig.

Har egentlig tenkt å splitte par, men sette dem liksom i samme snakkegruppe alikevel, spesielt de som eventuelt ikke kjenner så mange flere. Jeg synes det er fint om det ikke blir "klikker" rundt middagsbordet, og man får jo uansett ikke til å plassere alle fra samme gjeng sammen, så det er jo litt leit om de 3 som det ikke er plass til blandt gjengen derfor må stues sammen med noen gamle tanter.. Da syns jeg det er bedre å spre folket utover, men med hensyn til interesser, kanskje alder og at alle har et par i prateavstand som de kjenner/og liker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer konsekvent ikke til å splitte par.. Vet med meg selv at jeg føler meg mye tryggere på å snakke med sidemannen jeg ikke kjenner så godt hvis jeg har min kjære ved min andre side, og ser på dette som en bedre ice breaker enn å "tvinge" folk til å snakke sammen med kanskje helt ukjente..

Vi setter par sammen, men prøver å være bevisste på hvordan de settes sammen med andre igjen for å unnga klikkdannelser så langt det går..

Mine foreldre er skilt og min kjære sin far lever ikke lenger, så vi tenker litt på det med plasseringen rundt oss.. Hva blir naturlig osv.. Man må vel ikke følge regelboka til punkt og prikke?

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet

I forhold til å splitte par, så synes jeg det er veldig naturlig å splitte tanter og onkler som har vært gift i mange år. Det har forøvrig vært vanlig i konfirmasjonsmiddagene i slekta. Men når det kommer til de mindre etablerte parene så blir jeg i tvil.. Går det an å splitte noen men ikke alle?

Regelboka kan vist brennes nå tildags ;) Så tror man står veldig fritt.. Selv om noen av den eldre garde nok vil reagere om det blir for helsprødt..

Du nevnte ikke om dine foreldre har noen nye partnere så da tipper jeg at de ikke har det, men ut i fra tradisjon skal vel brudens mor sitte ved brudgom og brudens far ved bruden, og da slipper jo foreldrene dine å sitte sammen, som kanskje ikke er så stas i en sånn anledning..: og så har din far brudgommens mor til bords.. så blir det vel noe n besteforeldre og søsken utenfor der igjen..

brudgommensmor - Brudensfar - Brud - Brudgom - brudensmor

bynner vist å bli trøtt, skriver veldig rotete nå kjenner jeg..

Skrevet

vi skal ha det så fritt at alle kan sette seg der de vil (vi skal ha endel runde bord, ikke hestesko-oppsett el). Kommer kun til å ha ett bord som er reservert for oss brudeparet, forlovere og noen til, ellers får folk sette seg der de vil. Vi tenker som så at vi vil det skal bli en koselig og livat fest for alle, og da er det best at folk sitter der de føler seg mest komfortable, sammen med de de vil sitte ved siden av. Men nå skal ikke vi ha noen stiv middag med taler heller...

Gjest smotti
Skrevet

Vi splitter ikke par, men mikser parene så de sitter ved siden av ett annet par de ikke kjenner, vi har ett gigantisk ovalt bord, så det kan bli litt gøy, alle ser alle :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har tenkt at vi ikke kommer til å splitte par, fordi jeg vet mange liker å sitte sammen i slike anledninger. Jeg vil blande litt, men jeg ser ikke noe poeng med total miks, da en del av disse aldri vil treffe hverandre igjen. Heldigvis kjenner de fleste av mine og hans venner hverandre noe, så det gjør det noe lettere.

Skrevet

Vi kommer ikke til å splitte par, men la et par fra min familie sitte ved siden av et par fra hans. Også setter vi omtrent samme alder sammen, og samme "type" mennesker. Jeg har selv sittet i bryllup med bare ukjente rundt meg, og når de kjenner hverandre fra før, så føler man seg mildt sagt lost!! Jeg ønsker i allefall at alle våre gjester skal ha noen bekjente i nærheten :)

Skrevet

Vi skal ikke splitte par, men vi kommer til å blande slekt osv fra begge sider

Skrevet

Vi splitter heller ikke par, men mikser gjerne litt sånn at e vi tror kan få en god tone kan sitte sammen. men vi blir å ha mindre bodr til festen enn til middagen så folk får egentlig bare sette seg der de finner det for got da :)

Skrevet

Vi kommer ikke til å splitte par, rett og slett fordi bryllup er en anledning jeg selv elsker å sitte nært min kjære, jeg er lettrørt og liker å kunne holde han i hånda under veldig rørende taler etc... Det betyr ikke at jeg ikke snakker med sidemannen på den andre siden, overhode ikke.

Synes ikke brudens foreldre absolutt skal sitte nærmest brudeparet (de gjorde vel det fra gammelt av fordi de betalte festen og var vertskap). Min mor var veldig enig i denne så da blir det slik.

Ellers så skal vi prøve å blande gjestene, så vil jeg nok ikke plassere de "separate" vennegjengene våre samlet, men blande de forskjellige. Når det kommer til slekt har jeg mye slekt og han lite, så det blir en utfordring å få det til å gå opp, men det ordner seg nok.

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet

hmm.. ser jo den at det er koslig å sitte med sin kjære, men blir det ikke kjipt for de single som befinner seg innimellom? Det er jo ganske kjipt i andre anledninger å være på parfest feks om man er singel.. eller har dere tenkt å samle de single i håp om at det klaffer for noen ;)

Syns dette er vanskelig, for jeg har virkelig lyst til at hver og en rundt bordet skal kose seg, og ha noen gamle og noen nye rundt seg som jeg vet og tror de vil kose seg med. Nå skal det sies at de fleste vennene våre kjenner hverandre, så det er vel ingen som kjenner under 10 andre i bryllupet.. så at noen skal bli plassert utilpass et sted skal faktisk godt gjøres..

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Vi skal ikke splitte par, men vi kommer til å blande slekt osv fra begge sider

Samme her.

Skrevet
hmm.. ser jo den at det er koslig å sitte med sin kjære, men blir det ikke kjipt for de single som befinner seg innimellom? Det er jo ganske kjipt i andre anledninger å være på parfest feks om man er singel.. eller har dere tenkt å samle de single i håp om at det klaffer for noen ;)

Syns dette er vanskelig, for jeg har virkelig lyst til at hver og en rundt bordet skal kose seg, og ha noen gamle og noen nye rundt seg som jeg vet og tror de vil kose seg med. Nå skal det sies at de fleste vennene våre kjenner hverandre, så det er vel ingen som kjenner under 10 andre i bryllupet.. så at noen skal bli plassert utilpass et sted skal faktisk godt gjøres..

Jo, jeg kan tro det blir kjipt for enkelte single - hvis de blir sittende uten bekjente rundt seg. Jeg har vært i et par bryllup alene, men da har jeg kjent de som satt rundt meg, noen par, noen i samme situasjon som meg, og det har fungert veldig greit. De fleste bryllupene jeg har vært i har parene sittet sammen, og det har i grunnen vært både og... noen ganger om man føler litt lite kjemi med de andre gjestene (eksempel: venner av kusine man ikke kjenner godt, veldig mye yngre par o.l) synes jeg det blir litt for lett å bruke samboeren min som "skjold" så jeg slipper å sosialisere, det samme virker det som de andre gjestene gjør... Men andre ganger fungerer det jo veldig fint å sitte sammen med samboeren :)

Jeg har imidlertid også vært i bryllup hvor parene ble splittet, men ikke mer enn at samboeren min satt et par plasser unna på motsatt side så vi kunne prate litt, og vi var også plassert blant folk vi tildels kjente, tildels var antatt å komme godt overens med. Det var veldig hyggelig og en grei måte å bryte isen på og komme i prat med flere enn ellers. Å splitte og plassere vilt mellom gamle, døve grandonkler og andres ADHD-unger ville jeg ikke anbefalt, men forsiktig splitting om man har grunn til å tro at folk kommer overens, synes jeg fungerer.

Skrevet

Jeg er singel, og jeg synes det er kjipt når alle skal plasseres to og to..

Jeg blir jo tvangsplassert sammen med fremmede mennesker, hvorfor skal kjærestepar da få bedre behandling enn meg?

Særlig når man blir "spleiset" men en annen vilt fremmed enslig mann, bare fordi det -må- sitte mann-dame-mann-dame..

Jeg har trivdes best i bryllup hvor man ikke er så fokusert på å ha mann-dame-mann-dame, men heller har satt folk man tror kommer til å trives sammen i nærheten av hverandre.

Skrevet

Jeg har ikke sansen for å splitte par. Og splitte par bare for at de single ikke skal ha det kjipt? Ja, la heller alle ha det kjipt, da, kjempeide! :ironi:

Er for øvrig ikke noe problem i forhold til single, så lenge man tar hensyn til dem når bordplasseringen legges, og setter dem rett ved par man vet de kjenner godt fra før. Er jo ikke verre enn at Ida, som er singel og som kjenner Anne og Ola, som er et par godt, sitter ved siden av/rett overfor Ola og har Per, som kjenner Siv og Klaus godt til bords, og Per sitter ved siden av/rett overfor Siv.

Hadde jeg ikke blitt plassert sammen med samboeren min når vi er bedt som et par, hadde jeg blitt direkte sur, og da hadde jeg vært bordkavaleren fra helvete, type stum som en østers...

Skrevet
Hadde jeg ikke blitt plassert sammen med samboeren min når vi er bedt som et par, hadde jeg blitt direkte sur, og da hadde jeg vært bordkavaleren fra helvete, type stum som en østers...

Det går jo mest utover deg, da, at folk kommer til å huske deg som den uhøflige og sure, og det er ikke bordkavaleren din sin skyld at dere sitter sammen. Det er faktisk ganske vanlig skikk og bruk å splitte par i bryllup o.l., selv om mange ikke gjør det nå lenger. Jeg synes begge deler kan fungere greit og synes vertskapet uansett må vurdere hva de tror vil være best med deres omgangskrets. Noen venners venner kommer man jo veldig greit overens med, mens andre blir totalkræsj.

Skrevet
Det går jo mest utover deg, da, at folk kommer til å huske deg som den uhøflige og sure, og det er ikke bordkavaleren din sin skyld at dere sitter sammen. Det er faktisk ganske vanlig skikk og bruk å splitte par i bryllup o.l., selv om mange ikke gjør det nå lenger. Jeg synes begge deler kan fungere greit og synes vertskapet uansett må vurdere hva de tror vil være best med deres omgangskrets. Noen venners venner kommer man jo veldig greit overens med, mens andre blir totalkræsj.

Hadde ikke spilt særlig stor rolle, da, for de som kjenner meg, vet hvorfor jeg for én gangs skyld hadde vært frøken taus, mens de jeg ikke kjenner hadde jeg neppe kommet til å ha noe med å gjøre igjen siden uansett. Bryllup er ikke tidspunktet man blir kjent med en haug nye venner, og min erfaring (og jeg har vært i haugevis av bryllup siste årene) er at med én gang middagen er ferdig, samles man i de gamle gjengene igjen, så snakker man ikke særlig mye mer med de som man tilfeldigvis satt sammen med og som man ikke kjente fra før.

Jeg har for øvrig vært i kun få bryllup hvor par ble splittet, og stemningen i disse bryllupene var kjipere enn i bryllupene hvor man lot par sitte sammen (begge deler observert da jeg var singel). (som en sa lenger over: Man prøver å sette folk sammen med folk de har god kjemi med, og hvem har man vel bedre kjemi med enn partneren og bestevennen sin?)

Skrevet

Vi kunne ikke tenke oss å splitte par, men kommer til å blande venner fra begge sider og familie fra begge sider litt om hverandre. Jeg er veldig usikker på bordplassering. Pappa kommer sannsynligvis ikke, og da vet jeg ikke riktig hvem jeg skal sitte sammen med. Jeg synes liksom det bør være mann-dame så langt det går....

Skrevet

Vi lot alle par sitte ved samme bord, men vi plasserte den tvers over hverandre på bordene. På den måten fikk alle sitte sammen med sine kjære samtidig som vi var garantert samtaler over bordet. Dette gjorde kommunikasjonen enkel.

Vi hadde også språksituasjoner vi måtte ta hensyn til, og måtte da sikre oss at alle ved hvert bord kunne føre en samtale med hverandre.

Nå hadde vi småbord med 6 på hvert bord heller enn langbord. Dette ble godt mottatt av gjestene da det gjorde det lettere å bevege seg rundt.

Skrevet

Jeg syntes abslutt ikke at man skal splitte par. Ang. miksing må målet være å sørge for at alle kommer i en "gruppe" med mennesker de kan ha det kjekt sammen med, enten det er fordi de kjenner hverandre fra før eller fordi de kan tenkes å ha noe til felles.

Om borddekkingen da blir litt usymmentrisk med mange vennepar et sted og mange "gamle" tanter et sted syntes jeg må være underordnet, det viktigste er vel at gjestene koser seg?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...