Gå til innhold

HVEM betaler for bryllupet?

Fremhevede innlegg

Gjest Hegepege
Skrevet

Vi gikk ut fra at vi skulle betale alt selv.. Jeg belagrer meg ikke på å gifte meg på andres regning, selvom det er mine foreldre... Fikk akkurat vite at hans foreldre bidrar med hele 20.000, noe som for min del er helt vanvittig, regner med at mamma og de bidrar meg 10.000-15.000.. Så jeg er superfornøyd med det, og alt kommer som pluss :bryllup:

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi betaler det meste selv, mamma skal betale min kjole og barnas klær og sko. Svigermor sier de skal bidra med noe men jeg har ikke villet spørre henne enda hva hun mener da, det får hun ta opp selv.

Vi forventer ikke å få noe egentlig, så ble kjempe glad når mamma vil betale noe:)

Siden budsjette har sprekt en del..

Skrevet

Vi kommer til å betale alt selv. Personlig har jeg mest lyst å stikke av og bli gift, og tror ikke sambo er så fremmed for den tanken. Da kan vi heller ha en grillings for foreldre senere.

Skrevet

I utgangspunkte tenkte me å betala alt sjøl :sjenert: så har me i ittetid fått 25 tusen av mine foreldre te fritt bruk i bryllupssammenheng (detta e presangen vår fra dei tror eg) åsså betale svigermor hans kler :) Syns me e heldige eg :Nikke:

Skrevet

Vi betaler 1/3 hver. Grei løsning som alle parter er fornøyde med. Nå skal det sies at bryllupet vårt forhåpentligvis ikke kommer på over 50.000 kr.

Skrevet

Vi skal betale alt selv :) Det har hele tiden vært en selvfølge for oss... :)

Skrevet

Skal ikke gifte meg enda, men vet jeg får en sum av mine foreldre som bidrag. Min bror får også samme summen til sitt bryllup :) Ikke at hverken jeg eller broren min noen gang har forventet dette.. Er av den oppfatning at hvis man ikke kan betale selv burde man heller vente til man har råd..

Man kan ikke forvente at foreldrene sine skal betale for seg når man er voksen!

Skrevet

Vi betalte ca halvparten selv. Forventet ikke hjelp, men ble glad da vi fikk det. Hadde ikke hatt råd til det bryllupet vi hadde dersom vi skulle betalt alt, da vi begge var studenter. Kjempeglad for at vi kunne invitere de vi ville, og servere god mat og drikke til alle.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi deler alt i tre, spurte rett ut om de hadde tenkt til å bidra med noe - og alle var enige om at det var rettferdig på tvers av familiene på denne måten

Skrevet

me betaler i utgangspunktet alt sjølv, men me får ein sum av svigers som me ikkje heilt vett om skal inn i budsjette. har litt lyst til å kjøpa oss noko for dei siden det er ei gave..men me får sjå ka det blir med oss.....

Skrevet

I utganspunktet betaler vi hele greia selv, men jeg har en mistanke om at det kommer noen bidrag fra familien min i hvert fall. Uansett tar vi utgangspunkt i et budsjett på ca 70.000kr uten bryllupsreise. Såpass klarer vi å spare opp på to år forhåpentligvis :)

Skrevet

vi la også opp til at vi skulle betale alt selv, og gikk ut fra hvor mye penger vi har mulighet til å bruke...som nyetablerte med hus og bil.... men så syns foreldrene våre at vi var såpass fornuftige og forsiktige i pengebruken at de ønsket å spleise seg i mellom på det meste.

Vi hadde på det meste håpet på en 3 deling, men så tilbød de seg å dele det seg i mellom... foreldrene mine har ikke mest å rutte med seg (faren min er ufør og mor jobber i skolesystemet..) mens sambo sine foreldre sitter godt i det...

til tross for at vi får donasjoner nå så jobber jeg hardt med å holde kostnadene nede.. skal ikke over 50 000 for 70 gjester.... og det går over all forventning. Ting trenger ikke koste skjorta - hvis en bare tenker seg om..

vi legger ut for alt i utgangspunktet også får vi bare se hvordan det blir til slutt... foreløpig har mamma betalt for kjolen min... (2500 kr)

vi forventet egentlig å betale for alt selv,f or det er jo tross alt vår fest.... Men når de tilbyr seg så er det kjempesnilt.

Skrevet

Vi skal ha en slik tredeling hvor vi betaler 1/3, mine foreldre betaler 1/3 og brudgommens foreldre 1/3. Sånn ca hvertfall...

Jeg så Cascabel reagerte på at noen hadde blitt litt skuffet over å ikke få støtte, men jeg tror jeg hadde blitt litt skuffet selv. Men det har vel litt med tradisjoner i familien å gjøre.. I min familie skal bryllupet være en STOR fest med mange gjester (vi har en stor familie), så det hadde vært unaturlig å forvente at vi (1 er student og 1 er i full jobb) skulle kunne betale alt selv. Jeg ser det selvfølgelig ikke på som en selvfølge at man skal få støtte, men jeg hadde synes det hadde vært rart om jeg ikke fikk det... Har en flott familie, og gleder meg til den store festen! :)

Gjest Stjernedryss
Skrevet
brudgommens foreldre vil ikke gi noen ting. syns det egentlig er litt rart. de har god økonomi. og deres eldste sønn skal gifte seg. Første bryllup i familien.. jeg må innrømme at jeg ble litt skuffa.

Skal første barnet i familien få mer enn søsksen som gifter seg senere? Enten så bidrar man til alle barna, eller ingen. Det at man er først ute med å gifte seg er ikke noe argument for å få bidrag til bryllup.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal ha en slik tredeling hvor vi betaler 1/3, mine foreldre betaler 1/3 og brudgommens foreldre 1/3. Sånn ca hvertfall...

Jeg så Cascabel reagerte på at noen hadde blitt litt skuffet over å ikke få støtte, men jeg tror jeg hadde blitt litt skuffet selv. Men det har vel litt med tradisjoner i familien å gjøre.. I min familie skal bryllupet være en STOR fest med mange gjester (vi har en stor familie), så det hadde vært unaturlig å forvente at vi (1 er student og 1 er i full jobb) skulle kunne betale alt selv. Jeg ser det selvfølgelig ikke på som en selvfølge at man skal få støtte, men jeg hadde synes det hadde vært rart om jeg ikke fikk det... Har en flott familie, og gleder meg til den store festen! :)

Vi har også stor familie som gjør at vi vil ha mange gjester, men det er helt uhørt å bli skuffet over å ikke få tilskudd. Det er vi som gifter oss og da får vi heller vente til vi får råd. Å argumentere med at man er student blir alt for dumt, da får dere vente som andre.

Vi betaler hele bryllupet selv, noe annet er fullstendig utenkelig.

Skrevet

Vi har fått en ganske stor sum av mine foreldre, og satser på å betale resten selv. Hans foreldre er skilt, og han har mest kontakt med moren. Hun er minstepensjonist, og har ikke råd til å sponse noe. Vi kommer ikke til å fortelle henne at vi fikk så mye av mine foreldre, jeg tror hun syns det er leit at hun ikke kan bidra med noe. Han far derimot sitter godt i det, men der er ikke forholdet det beste. Min kjære snakker/treffer sin far 2-3 ganger i året, og er usikker på om han vil invitere ham til bryllupet. Da føler jeg ikke det går an å spørre han om penger til bryllupet heller..

Men men, vi kunne strengt tatt klart å betalt alt selv, vi er jo voksne og har gode jobber begge to. Men mine foreldre ønsket å bidra, og da skal jeg jo ikke hindre dem i det! :engel:

Gjest Piper
Skrevet

Vi betalte alt selv, og fikk bryllupsreise av mange av gjestene. Dette passet oss helt fint, og vi hadde ikke forventet at foreldrene våre skulle være med å betale noe som helst. Det kommer ikke vi til å gjøre den dagen barna gifter seg heller, for er de voksne nok til å gifte seg er de også voksne nok til å betale bryllupet selv. Men selvfølgelig vil de få penger i gave, om det er det de ønsker seg

Skrevet

Tanken har faktisk ikke slått meg at noen andre skulle være med å betale bryllupet vårt. Ønsker de å bidra kommer vi ikke til å si nei, men vi belager oss på å betale alt selv og tar utgangspunkt i det.

Skrevet
Vi har også stor familie som gjør at vi vil ha mange gjester, men det er helt uhørt å bli skuffet over å ikke få tilskudd. Det er vi som gifter oss og da får vi heller vente til vi får råd. Å argumentere med at man er student blir alt for dumt, da får dere vente som andre.

Vi betaler hele bryllupet selv, noe annet er fullstendig utenkelig.

Alle har forskjellige forutsetninger for hva de forventer av sin familie med tanke på økonomi, og alle har forskjellige tradisjoner. Jeg bruker ikke det at jeg er student som et argument for å ikke betale hele bryllupet selv, men mor og far bruker det som et argument for at de ønsker å hjelpe, og det synes jeg er en fin ting. Jeg har stor respekt for de som betaler hele bryllupet selv, og synes det viser at man virkelig ønsker dette her. Så i steden for å rakke ned på de som da får litt støtte fra familie, så hadde det vært hyggeligere å heller få litt positive ord om at det er fint at det fortsatt går an å dele på slike ting og støtte hverandre økonomisk :) Det er hvertfall tradisjonen hos oss... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...