Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Hvem er det som betaler for bryllupet nå for tiden? Følges gamle skikker om at brudens foreldre skal betale regningen, eller spleiser man? Hva ble gjort / skal gjøres i ditt bryllup?
Fun Light Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Jeg har inntrykk av at det er mer og mer vanlig at brudeparet betaler for gildet selv, i og med at flere er godt etabalerte når de gifter seg.. Vi er 27 og 33 år, og tok sikte på å betale alt selv. (Mellom 80 og 100 000 kr) Min far sa tidlig ifra at han ønsket å betale for maten, leie av festlokalet og band til festen, noe som er utrolig snilt og ikke noe jeg forventet! Mamma er ufør og kommer ikke til å kunne bidra med noe, heller ikke svigermor. Har også hørt om/lest om en tredeling, hvor foreldrene på begge sider betaler 1/3 hver og brudeparet selv betaler 1/3.. Hvor mye dette brukes i praksis er jeg ikke sikker på!
Concertina Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Vi skal betale det alleraller meste selv, hadde egentlig tenkt å betale hele gildet, men så har vi fått tilbud av familien, mamma skal feks betale kjolen min, deler av alkoholen kommer mine foreldre til å kjøpe, hans har lyst til å bidra uten at vi vet noe særlig mer om hvor mye de ønsker å bidra med. Uansett så legger vi ikke opp til noen større fest enn vi hadde tenkt til fra før. Hva andre velger å gjøre er helt opp til enhver familie, det kommer jo veldig an på økonomi: både til de som skal gifte seg OG familien, noen har råd til å spandere hele gildet, andre har ikke råd til økonomiske bidrag men kan bidra med hjelp og støtte i forbindelse med planleggingen
Gjest annemor30 Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Hvem er det som betaler for bryllupet nå for tiden? Følges gamle skikker om at brudens foreldre skal betale regningen, eller spleiser man? Hva ble gjort / skal gjøres i ditt bryllup? Her betaler vi alt selv:-) Har spart kontantstøtten, så det ble endel penger... pluss at vi nå gifter oss uten familien tilstede:-)
Cienna Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Her betaler foreldrene alt, utenom lommepenger til bryllupsreisen...det vil si; bryllupsreisen, kjole m/tilbehør, dress m/tilbehør og middag. Vi kommer i tillegg til å få en del kontanter i byllupspresanger...så vi skal betale fotograf(som er rimelig med en kompis) og bryllupssuite selv.... Vi visste ikke at så mye skulle bli dekket... Snille familien!
Sika Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Vi betaler alt selv - i disse moderne tider synes vi det er for ille å gi regningen til foreldrene våre, når vi er i like god posisjon som dem til å betale
Gjest smotti Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 Her blir alt utenom: fotograf,frisør,brudebukett med knapphulssblomster,sko til brud,bryllupsreisen,bryllupssuiten,ringpute,ringer,hm.. undertøy betalt av foreldrene våre. Det var de som insisterte etter mammas ønske om å framskynde bryllupet så det plutselig var 9 måneder igjen og ikke 1 år og 9 måneder.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Hvem er det som betaler for bryllupet nå for tiden? Følges gamle skikker om at brudens foreldre skal betale regningen, eller spleiser man? Hva ble gjort / skal gjøres i ditt bryllup? Min tilkommendes foreldre er skilte, og mine foreldre er veldig obs på at de ikke skal "straffes" (i STORE gåseøyne), for at de er skilt. Så mine foreldre betaler 50%, også betaler min manns foreldre 25% hver. Vi regner med å betale hår, sminke og muligens brudebuketten selv... Hvis jeg faller for en grusomt dyr kjole, kommer jeg til å spytte inn der selv... Alle rundt meg er enige om at den dagen er det aller viktigste at vi ikke skal angre på noen valg grunnet budsjett! Jeg er heldig!
Gjest Gjest_brud2009_* Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 hos oss skal mine foreldre (bruden) bidra med 40 000.. dette er noe de selv ønsket.. resten blir betalt av oss selv.. brudgommens foreldre vil ikke gi noen ting. syns det egentlig er litt rart. de har god økonomi. og deres eldste sønn skal gifte seg. Første bryllup i familien.. jeg må innrømme at jeg ble litt skuffa. men samtidig så har jeg ikke regnet med at noen skulle bidra med noe penger. så vi sparer for harde livet selv.
Gjest lillebøll Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Kan man virkelig bli skuffa fordi ingen velger å betale bryllupet for deg?
Hønemora Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 Vi gjekk ut i frå at me måtte betale alt sjøl... Systå mi he gifta sej, so ej visste om at mine foreldre støtta oss med 10 tusen, samt vin til maten. Har også fått 15000 i arv me mine besteforeldre som no ligger 6 fot som er øremerka bryllup. Mine svigerforldre he sponsa oss med trubadur til festen :D Våra sitt bryllup ligger vel rundt 80 til 100 tusen. Mykje peng gitt
LilleEkorn Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 Vi tok først sikte på å betale alt selv, og har derfor planlagt alt etter vår økonomi. Dette vet våre foreldre, men de ønsker å hjelpe oss. Hans foreldre vil stå for alle drikkevarene, og mine foreldre har sagt at de vil gjerne gi oss noe, f.eks til bryllupsreisen, men hvor mye vet jeg ikke. Vi har altså planlagt å betale alt selv, fordi vi begge er i jobb, er godt etablerte, han er 27 og jeg 25 og vi har oppsparte penger. Men det er selvfølgelig hyggelig at foreldrene våre vil bidra
mia83 Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 Vi betaler alt selv, har ikke hørt noe om at vi får noen "bidrag" iallefall.
DDuck Skrevet 11. april 2008 #14 Skrevet 11. april 2008 Vi betaler det meste selv, men alkoholen har mamma sagt hun skal betale og maten får vi hos svigers
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #15 Skrevet 11. april 2008 Kjolen har jeg kjøpt selv, hans klær betaler vi selv også. Dette er det vi uansett betaler selv. Mine foreldre har sagt at de vil betale minst halvparten av gildet (lokale, mat o.l.) Hans foreldre har ikke sagt noe verken fra eller til, men vi forventer ingenting av de. Vi planlegger bryllupet utifra vår egen økonomi, og kommer ikke til å endre på noe om det viser seg at de ønsker å støtte oss.
Jade Skrevet 11. april 2008 #16 Skrevet 11. april 2008 Vi betaler alt selv. Vi er over 30 og etablerte. Vi er ikke rike, men det er ikke foreldrene våre heller, så vi tar som en selvfølge at de ikke skal betale noe. Temaet har aldri vært tatt opp heller. Eneste bidraget jeg ønsker, er hjelp og gode råd fra mamma i planleggingen
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #17 Skrevet 11. april 2008 Vi betalte alt selv, og det samme med alle våre venner.
Gjest Elize Skrevet 11. april 2008 #18 Skrevet 11. april 2008 Vi legger opp til at vi må betale alt selv, men min mor har sakt at hun skal betale sminke og frisør for meg, samt spleise på brudepikekjolene. Forventer ikke at noen skal hjelpe oss å betale, men hyggelig hvis noen gjør det.
Kosemose Skrevet 11. april 2008 #19 Skrevet 11. april 2008 Da vi giftet oss var vi en gravid student og en nyutdannet som kun hadde jobbet noen måneder. Det var foreldrene mine som inviterte, de holdt det meste inkusiv brudekjole, middag, osv, men foreldrene hans bidro med noe uten at jeg vet helt sikkert hvordan de ordnet dette seg i mellom. Selv betalte og ordnet vi fotograf, takkekort, brudesuiten vi sov i etter bryllupet, brudebukett og jakkeblomst til brudgom og forlover, samt brudgommens klær. Hvis jeg skulle giftet meg i dag, som voksen og veletablert, ville det føltes veldig feil at det var foreldrene mine som skulle invitere og betale.
Yoshi Skrevet 11. april 2008 #20 Skrevet 11. april 2008 Vi hadde tenkt å betale alt selv. Men min søster hadde fått bryllupskjolen, så den skulle jeg få av min mor. De endte også opp med å betale drikkevarene, og sminken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå