Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Prøver å fundere litt på hva jeg skal si, men ikke lett det der. Noen som har noen tips ?? Skal den kun omhandle gubben eller også takk til feks forlover, foreldre... Hvor mye og hva... Kanskje noen som har holdt tale som har noen tips??

Badu

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har absolutt ikke tenkt å holde noen tale, jeg kommer ikke til å klare å oppføre meg vettugt under andres taler så jeg skal spare meg den pinlige situasjonen og la det være...

Jeg er en notorisk sippeguri og griner bare jeg ser noe pent på tv, blir nesten rørt av McDonaldsreklamen der (angivelig) brudens far reiser seg opp under middagen på McDonalds for å holde tale....

Nei, det hadde ikke gått særlig bra,nei....

Holdt på å dø da jeg holdt

"takk for at dere kom og takk for alle gavene" tale

under middagen i konfirmasjonen min og

det tok tretti sekunder.... :hoho:

Skrevet

Jeg har tenkt å holde en mini tale som omhandler vår takknemlighet for at våre nære og kjære er der for oss denne dagen, min takk til mamma og pappa som har æren av at jeg er til(!) og tilslutt noen velvalgte ord til min mann.... Tar max 2 minutter og si det jeg har skrevet, men med litt snufsing og kanskje litt skåling innimellom så tar det nok litt lenger tid. Poenget mitt er ikke å si mest mulig og holde en kjempelang tale, men heller å velge ordene med omhu og kjærlighet. Og dessuten er jeg ingen taler, men den dagen vil jeg prøve å gjøre det til ære for min mann som fortjener de ordene jeg har valgt å si til han!

Skrevet
..., min takk til mamma og pappa som har æren av at jeg er til(!)

Er det ikke sine svigerforeldre man pleier å takke da?

Skrevet

Det er jo ikke mine svigerforeldre som skal takkes for at jeg er til. Det var jo mamma og pappa det!!! Mulig jeg misforsto hva du mente nå, men uansett så kommer jeg til å takke svigers også, men det er mer for hvor godt mottatt jeg har blitt osv.

Skrevet
Det er jo ikke mine svigerforeldre som skal takkes for at jeg er til.

Nei, men det er ikke vanlig å takke sine egne foreldre for at man er til. Det er vel regnet som selvfølgelig liksom? Det er svigerforeldrene man takker, for at sin kjære er til.

Fra www.dbas.no:

"Du har nå fått "JA" fra din utkårende. Nå må du takke henne for at hun valgte nettopp deg til sin ektemann og du må takke brudens foreldre på en skikkelig måte. Fortell gjerne hvilken fin oppdragelse de har gitt henne eller andre positive egenskaper og verdier de har gitt henne.

...

Talen ender med en skål for brudens foreldre."

Brudgommens foreldre er ikke i brudgommens tale. Da skal ikke brudens foreldre være i brudens tale heller. De blir takket på kryss liksom :-)

Skrevet

Det finnes masse hjelp på diverse siter dersom du søker litt rundt. De mest naturlige å starte på, vil være de norske eller skandinaviske bryllupssitene.

Selv har jeg disse punktene i talen*

* Takk min kjære

* Takk svigermor (svigerfar er død)

* Takk til gjestene

Jeg har flere ganger innimellom vitser. Og en liten skål etter hver "del".

Tilsammen er talen på 479 ord, med overskrifter - fordelt på 6 sider (stor skrift, store overskrifter og masse luft).

* Mye anonymisert, da ingen skal få vite hva den inneholder før den store dagen...

Skrevet

Hm... ikke for å tråkke noen på tærne og sånt, men er det nå egentlig så viktig hva 'Ditt Bryllup'-Mona sier om taler? Er det ikke vi som skal holde talene som bestemmer hva de skal inneholde da? Jeg føler iallefall for å si noen ord til mine foreldre i min tale, og da gjør jeg det, jeg... :wink:

Skrevet
Hm... ikke for å tråkke noen på tærne og sånt' date=' men er det nå egentlig så viktig hva 'Ditt Bryllup'-Mona sier om taler? Er det ikke vi som skal holde talene som bestemmer hva de skal inneholde da? Jeg føler iallefall for å si noen ord til mine foreldre i min tale, og da gjør jeg det, jeg... :wink:[/quote']

1) Det er ikke Mona som sier dette.

2) Det er det samme som gis som tips uansett hva man leser. Jeg gidder ikke ble opp 20 referanser. dbas var kjapp og grei å finne.

3) Jo, vi som holder taler (spesielt brudene, som jo egentlig ikke skal holde tale) sier det vi føler for.

4) Det er greit å være klar over at ens egne foreldre ikke nevnes iflg. skikken.

Til slutt må jeg få si at min egen tale må se vanvittig kjedelig ut. Men jeg vil ikke gå ut med mer nå før bryllupet... Min slekt er jo ikke invitert, foruten mine faddere og dette påvirker sterkt min del "til gjestene".

Skrevet
Tilsammen er talen på 479 ord' date=' med overskrifter - fordelt på 6 sider (stor skrift, store overskrifter og masse luft).[/quote']

Oi Oi Oi.....

Har du giddi å telle????? :o

Skrevet
Har du giddi å telle????? :o

Har du hørt om Word? Verktøy > Ordtelling. Gjort på 2 sek!

:lol:

Skrevet

( ...det var ment som en liten spøk... gjør litt narr av oss alle sammen som er sååå opphengt i bryllupsdetaljer at vi til og med vet hvor mange ord talene våre har... :wink: )

Skrevet

Jeg må bare si at jeg blir litt skremt av de som er såååå opptatt av hva skikken sier om ditt og datt. Har jeg lyst til å si en takk til mine foreldre så gjør jeg jo det. Selvom ikke det er i følge skikken. Hallo!!!! :o Det er faktisk opp til hver enkelt ,og noen tør faktisk å gå sine egne veier gjennom livet, selvom det ikke står i skikk og bruk... Kanskje noe å tenke på. Hmmm

Skrevet
Jeg må bare si at jeg blir litt skremt av de som er såååå opptatt av hva skikken sier om ditt og datt.

Vel, da skal du ikke se på meg. Jeg har ikke bedt min mor i bryllupet en gang. :evil: Ikke skal vi ha standard vielsestekst under den kirkelige vielsen heller. Vi skal ikke ha normale blomsterdekorasjoner på bordene. Vi skal ikke ha noen sanger overhodet under middagen og jeg skal holde tale. Osv. :-) Vi har gjort disse valgene og er klar over at den eldre garde kommer til å både mislike dem og kommentere dem i bryllupet, men det får de gjøre. Det er vår dag og våre valg, ikke deres!

Har jeg lyst til å si en takk til mine foreldre så gjør jeg jo det. Selvom ikke det er i følge skikken.

Ja, jeg ville bare si i fra at det ikke er skikken å takke sine egne foreldre, men sine svigerforeldre. Beklager at jeg støtte deg slik, men jeg kunne ikke gjette om du skrev feil eller om du ikke visste at det er svigerforeldrene man takker - etter skikken.

Det er faktisk opp til hver enkelt ' date='og noen tør faktisk å gå sine egne veier gjennom livet, selvom det ikke står i skikk og bruk... Kanskje noe å tenke på. Hmmm[/quote']

Næh, jeg gjør som jeg vil, jeg - sånn stort sett :o

Skrevet

Oi.. Mye hissige meldinger her.. :o Logg dere av KG, tenk litt på Kardemommebyloven, og logg dere på igjen. :ler:

Hva angår diskusjonen..

Mener det er skikk at bruden skal synge en sang, ikke tale. Men da det er få som føler seg vel med å synge er det flere som holder en kort tale i stedet. Selv hadde jeg tenkt å synge, men i natt tenkte jeg ut en tale..

Til min kjære. Litt minner og gode stunder, som jeg vet vil røre han. Så ville jeg tatt litt om vår snuppelure og han som far. Så ville jeg ha snakket om han som sønn, og her ville jeg ha benyttet anledningen til å takke foreldrene hans. Så videre vil jeg si;

Ingen over - ingen under - ingen ved siden av!

Jeg elsker deg, og har alltid gjort det. Til slutt vil jegt utbringe en skål; For i dag!! For i dag er den første dagen i resten av vårt liv. Skål.

Men jeg er ingen taler.. Så det blir nok en sang!! :D

Skrevet

Jeg holdt tale i vårt bryllup og selvom jeg tar lett til tårene, gikk det faktisk velig fint.

Jeg la opp talen min slik:

-noen ord til min forlover

-noen ord til min mor

-noen ord til min svigerfamilie

-noen ord til min mann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...