Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #1 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg har i flere år klødd rundt analåpningen, og har vært hos legen som har kikket og ikke sett noe. Jeg har fått diverse resepter på salver opp igjennom årene, men ingenting hjelper skikkelig! Det kan gå over i en liten periode, så kommer det igjen. Gjerne om kvelden av en eller annen grunn. Noen ganger også på dagtid. Sist fikk jeg scheriproct rektalsalve, men ikke den heller hjalp Tidligere her jeg fått noe hemmoridekrem (rosa/lilla etikett på) Noen som har slitt med det samme? Legen sa det var mange som hadde det sånn pga g-streng eller analsex, men jeg bruker hverken g-streng (sverger til hipster'n jeg) og har ikke analsex. Tips eller råd til meg`? (jeg klør aldri til jeg blør, hvis det er relevant...) er så lei...kom igjen noen her inne i KG må vite?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #2 Del Skrevet 10. april 2008 Eksem? Småmark? (Sistnevnte skal det godt gjøres å ikke oppdage på flere år) Vært hos en annen lege for å se om du får bedre hjelp der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #3 Del Skrevet 10. april 2008 Småmark? Det håper jeg virkelig ikke at jeg har.. og hvordan oppdages de og hva skal man eventuelt gjøre med det? Jeg har ikke vurdert bytte lege nei..burde kanskje gjøre det. huff.. Er jo noe skikkelig herk "å klø og klø uten stans.." Hvis det er eksem skulle jeg ha smurt hydrokortison på da eller? må vel kontakte legen min igjen og be om bedre utredning..men syns det er så fælt at han skal kikke da..!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #4 Del Skrevet 10. april 2008 Småmark er ganske vanlig (og de kjennes spesielt om kvelden), og kuren er veldig grei: kjøp en eske Vermox på apoteket (reseptfritt), og ta en pille. Gjenta etter en uke, og problemet er borte. Hvis du kvier deg for å oppsøke legen, så forsøk i alle fall det først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #5 Del Skrevet 10. april 2008 okei-takk for tips...men høres jo så utrolig fælt ut om jeg har småmark?!! ringer legen min i morgen og bestiller time..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MayaMyhr Skrevet 10. april 2008 #6 Del Skrevet 10. april 2008 Haha.. sprøtt! Jeg skulle inn her å spørre om akkurat det samme, også er det første innlegget jeg ser om småmark! Jeg har også det problemet, jeg har hatt det en gang da jeg var liten, da fikk jeg en helt utrolig ekkel kvalm flytende medisin. Har hatt problemet et par ganger etter det, men har ikke turt å si ifra p.g.a. medisinen. Men nå ser jeg det har kommet piller for det! Yay for piller ^^ Småmark er helt ufarlig, men de er irriterende og det er ganske ekkelt å tenke på at det kravler massevis av mark inni deg. Derfor er det første jeg skal gjøre i morgen å gå å piller! Så et videoklipp et eller annet sted om småmark. Kanskje det var på youtube, det husker jeg ikke. Men der sa de at det er veldig vanlig, og de filmet i magesekken på en som hadde det. Det var utrolig ekkelt! Spesielt med tanke på at jeg visste selv at jeg hadde det samme..! Fant link =) Hvis du tør å se på den.. http://www.youtube.com/watch?v=9tP4Fg9Dbk0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Medisinmannen Skrevet 10. april 2008 #7 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg har i flere år klødd rundt analåpningen, og har vært hos legen som har kikket og ikke sett noe. Jeg har fått diverse resepter på salver opp igjennom årene, men ingenting hjelper skikkelig! Det kan gå over i en liten periode, så kommer det igjen. Gjerne om kvelden av en eller annen grunn. Noen ganger også på dagtid. Sist fikk jeg scheriproct rektalsalve, men ikke den heller hjalp Tidligere her jeg fått noe hemmoridekrem (rosa/lilla etikett på) Noen som har slitt med det samme? Legen sa det var mange som hadde det sånn pga g-streng eller analsex, men jeg bruker hverken g-streng (sverger til hipster'n jeg) og har ikke analsex. Tips eller råd til meg`? (jeg klør aldri til jeg blør, hvis det er relevant...) er så lei...kom igjen noen her inne i KG må vite?? Klø i vei du! Har du hvitmark i ræva? Du får stikke hode nedi doen å se etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #8 Del Skrevet 10. april 2008 Klø i vei du! Har du hvitmark i ræva? Du får stikke hode nedi doen å se etter. har kikket, for tanken har streifet meg..! men har aldri sett noen som helst ting røre på seg..! og jeg turte ikke se på den filmen fra you toube...hehehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 10. april 2008 #9 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Jeg var superplaget av barneorm som liten. Det var helt ille, jeg var SVÆRT infisert et par ganger med at marken la egg og hele dritten, og kunne ikke gå fordi beveget markene seg mer og klødde desto verre. Det kan visst være ekstra lett å få det for barn pga ting de spiser ute, epleslang uten å vaske fruktene først, går og plukker bær på vei hjem fra skolen osv. Så vær nøye med å vaske frukt godt. Husk å skifte sengetøy svært ofte de første 10 dagene etter behandlingen, og husk at dette er smittsomt. Endret 10. april 2008 av NovaFlare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice Ayres Skrevet 10. april 2008 #10 Del Skrevet 10. april 2008 Men ville ikke legen ha sett ormen da han undersøkte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 10. april 2008 #11 Del Skrevet 10. april 2008 Skal vel kunne se det i avføring hvis det er mark? Ville prøvd soppmiddel først jeg i og med du har forsøkt midler mot hemoroider, og legen ikke har sett noe annet heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Medisinmannen Skrevet 10. april 2008 #12 Del Skrevet 10. april 2008 Skal vel kunne se det i avføring hvis det er mark? Ville prøvd soppmiddel først jeg i og med du har forsøkt midler mot hemoroider, og legen ikke har sett noe annet heller. Spørs om hun har inspisert bærsjen sin det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 10. april 2008 #13 Del Skrevet 10. april 2008 Kanskje du har hemorider? Prøv reseptfri hemoridesalve, det skader ikke å teste den vet du! Kløe rundt endetarmsåpningen er en vanlig tilstand som rammer 1-5%;; av befolkningen. De fleste har ubehag kun i kort perioder, mens noen har langvarige plager. Som leger deler vi årsaken i kløe inn i 2 grupper: Primær og sekundær. Forklarer dette nærmere under: A. Med primær kløe mener vi kløe uten at man finner noen sykdom eller sikker årsak. Dette er også kalt pruritus ani simplex. Man kan spekulere på flere årsaker: Uttørring i huden, hygiene, svette, mat eller inkontinens. Mange kommer inn i en vond kløesyklus som opprettholder problemet. B. Med sekundær kløe mener vi kløe som skyldes en identifiserbar sykdom. Da du har rødhet og irritasjon vil jeg tro at du faller inn under denne gruppen. Det finnes flere forskjellige tilstander som kan være årsak til kløen. Vanligst er hemoroider, psoriasis, kontaktallergi, eksem, bakterieinfeksjoner eller soppinfeksjoner. Det finnes og mer sjeldne tilstander som kan gi kløe. Jeg vil anbefale følgende utredning først: 1. Sopp og bakteriedyrkning (kan tas av egen lege). Streptokokker (perianale streptokokk infeksjoner) kan gi forandringer slik du beskriver. Man kan senere vurdere: 1. Epikutan test: Dette er en test for allergier som utføres av en hudlege. Man kan her identifisere om det er noen stoffer du reagerer på. I en studie av pasienter med endetarmskløe hadde 34 av 40 pasienter utslag på denne testen. (utføres av en hudlege) 2. Hudprøve (biopsi): Dette kan vurderes av en hudlege. 3. Rektoskopi og kolonoskopi: Dette er en undersøkelse der man titter inn i endetarmsåpningen og opp i tarmen. Man kan her se etter hemorroider, fissurer og andre tarmsykdommer som kan føre til kløe rundt endetarmen. (Utføres på sykehus etter henvisning av fastlege). Enkelte tarmlidlser kan gi kløe og væsking rundt endetarmsåpninge (f.eks Crohns sykdom) Generelle råd som kan gjøre tilstanden din bedre: 1. Tilstanden blir ofte verre av vann og såpe. Overdreven hygiene med hyppig såpevask bør unngås. Vann er å foretrekke. Man kan bruke oljevask (f.eks jordnøttolje). 2. Svette, fuktighets og utflod fra skjeden kan være medvirkende hos noen. 3. Bruk luftige og lett undertøy. Du bør unngå alt for stramme klær, særlig om kvelden. 4. Unngå å bruk hudkremer og andre produkter som kan være irriterende. Har du tørr hud rundt endetarmsåpningen kan du forsøke med vaselin for å holde det mykt. Dette kan ha en lindrende effekt og dempe kløen. Legg gjerne på et nytt tynt lag etter hvert toalettbesøk. 5. Noen med endetarmskløe er obstipert (hard og treg avføring). Det er viktig at du drikker rikelig med væske og spiser fiber. Dette sørger for at avføringen ikke blir for hard. Noen kan ha nytte av laktulose som myker opp avføringen en periode. 6. Hvis du har mye fuktighet i endetarmsområdet kan du forsøke f.eks en sinksalve slik vi gjør hos spedbarn en periode. 7. Da du har sår og kronisk irritasjon tror jeg du ville vært tjent med å bruke en salve som inneholder kortison en periode. Dette demper kløe og irritasjon i huden og kan være til hjelp i å bryte en kløsyklus. Locoidol er en krem som inneholder kortison som demper kløe, og har en viss effekt mot bakterier og sopp. 8. Det aller viktigste er å forsøke å ikke klø! Uansett vil kløe gjøre tilstanden verre. Håper dette var litt bakgrunn og råd som var til hjelp for deg. Legger ved et par linker der du kan lese mer! Lykke til http://www.patient.co.uk/showdoc/23068810/ http://dermnetnz.org/site-age-specific/pruritus-ani.html Kløe og svie fra LOMMELEGEN Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 10. april 2008 #14 Del Skrevet 10. april 2008 Spørs om hun har inspisert bærsjen sin det? Man bør vel tenke på å gjøre det hvis man klør i endetarmsåpningen. De liker seg dessuten godt akkurat rundt der, så skal vel være mulig å se i et speil til og med. Uten at jeg skal gå så mye mer inn i mikrobiologiens verden.. Men finnes jo mange marktyper da, og noen kan man kun se i avføring. Hemoroider er det nok ikke, siden hun hadde forsøkt Sheriproct. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice Ayres Skrevet 10. april 2008 #15 Del Skrevet 10. april 2008 Det kan jo hende at du ikke tørker deg godt nok bak etter at du har bæsjet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 10. april 2008 #16 Del Skrevet 10. april 2008 Det kan jo hende at du ikke tørker deg godt nok bak etter at du har bæsjet. Eller at hun tørker seg så godt at hun blir sår. Nå kom jeg på noen som var allergiske mot enkelte typer toalettpapir.. Kanskje prøve å bytte.. Mange muligheter her gitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 10. april 2008 #17 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Det er bare å holde et papir under når du bæsjer, ta den framfor deg og del den i to med et annet papir, da skal du se de kravle inni der helt tydelig, men vær rask for de dør fort utenfor kroppen og da er det ikke lett å se lenger, når de er rolige. Endret 10. april 2008 av NovaFlare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_fiffi_* Skrevet 11. april 2008 #18 Del Skrevet 11. april 2008 Mener å huske at jeg en gang leste at man kan klø rundt analåpningen hvis man har Candida infeksjon i magen. Dette er altså sopp. Blir du ofte oppblåst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 12. oktober 2010 #19 Del Skrevet 12. oktober 2010 Tråden er ryddet. Supramundane, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #20 Del Skrevet 12. oktober 2010 Jeg klødde sykt mye i mellomkjøttet og analåpningen i mange år pga kaffe (sterk presskannekaffe og espresso). Var tilfeldig at jeg oppdaget at det forsvant helt da jeg sluttet med kaffe (tar noen dager - en uke før man merker forskjell). Det er jo verdt et forsøk, om du drikker kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå