Gjest Gjest Skrevet 15. april 2008 #21 Skrevet 15. april 2008 Jeg er selv sykepleier, og kan ikke si at jeg stusset over at vi måtte betale for dette. Det er jo en selvfølge spør du meg.... det er en stor etat som jobber med dette, det er tross alt mange mange tusen i Norge som har autorisasjon. Såklart det koster penger å drive dette! Jøsselann..... Ta deg en ekstravakt så har du tjent det inn.
mustapippuri Skrevet 15. april 2008 #22 Skrevet 15. april 2008 At dere søker nå, er jo bare for at dere skal få lisens med en gang dere er ferdige. Du må ikke søke om autorisasjon for å studere sykepleie. Dermed strider det ikke mot gratisprinisippet (!). Du får ikke lov til å bruke utdanningen din om du ikke har autorisasjonen, og autorisasjonen sier ikke annet enn det vitnemålet ditt også sier. NSF student har saken på sin studentpolitiske plattform, så blir spennende å se hva som skjer fremover. Er jo et relativt nytt gebyr.
g@brielle Skrevet 15. april 2008 #23 Skrevet 15. april 2008 Du får ikke lov til å bruke utdanningen din om du ikke har autorisasjonen, og autorisasjonen sier ikke annet enn det vitnemålet ditt også sier. Man kan jo helt fint bruke utdannelsen uten å ha autorisasjon, om man ikke skal jobbe som helsepersonell. At autorisasjonen ikke sier annet enn det vitnemålet ditt også sier, er helt feil. Et vitnemål har man for livet, mens en autorisasjon kan tilbakekalles hvis omstendighetene krever det. Se klipp fra Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven): § 57. Tilbakekall av autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning Statens helsetilsyn kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen. Autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning kan kalles tilbake dersom innehaveren til tross for advarsel unnlater å innrette seg etter lovbestemte krav. Autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning kan kalles tilbake også dersom vilkår fastsatt i forskrift etter §§ 48, 49 eller 51 ikke er oppfylt. Autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning gitt på grunnlag av tilsvarende godkjenning i et annet land, kan kalles tilbake dersom godkjenningen i dette landet mister sin gyldighet. Tilbakekall er enkeltvedtak etter forvaltningsloven.
venus* Skrevet 15. april 2008 #24 Skrevet 15. april 2008 Du får ikke lov til å bruke utdanningen din om du ikke har autorisasjonen, og autorisasjonen sier ikke annet enn det vitnemålet ditt også sier. NSF student har saken på sin studentpolitiske plattform, så blir spennende å se hva som skjer fremover. Er jo et relativt nytt gebyr. Å bruke ferdig utdannelser er da vitterlig noe annet enn å ta utdannelsen... Dette er heller ikke et nytt gebyr. Gebyret er bare blitt høyere. Av alle ting som NSF kunne jobbet med, så velger de dette? Jaja..
mustapippuri Skrevet 15. april 2008 #25 Skrevet 15. april 2008 Man kan jo helt fint bruke utdannelsen uten å ha autorisasjon, om man ikke skal jobbe som helsepersonell. At autorisasjonen ikke sier annet enn det vitnemålet ditt også sier, er helt feil. Et vitnemål har man for livet, mens en autorisasjon kan tilbakekalles hvis omstendighetene krever det. Se klipp fra Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven): *klippet ut for å ikke få så langt innlegg* Jeg får for eksempel ikke lov til å kalle meg vernepleier uten å ha autorisasjon, da må jeg ev. kalle meg miljøterapeut. Autorisasjonen hadde "betydd" mer for meg om denne var noe jeg måtte fornyet innimellom. Bevist at jeg fremdeles var oppdatert og skikket innen yrket, men slik er det ikke i dag. På SAFH sine hjemmesider står det bl.a. dette Profesjonsgodkjenning innebærer en forhåndskontroll av skikkethet (at man har nødvendige faglige kunnskaper og ferdigheter) og egnethet (at man har de personlige egenskaper som kreves for å være helsepersonell) før det gis tillatelse til å arbeide i yrket. Og det er det samme som vitnemålet sier, da man har blitt vurdert i tre år. Og ja Venus, jeg synes det er positivt at NSF har dette som et av mange punkter på sin handlingsliste, da utdanning i Norge skal være gratis og det er den ikke om du må betale for å bruke tittelen du har utdannet deg til. Videre kan man si at det er utrolig uproft av institusjonene å gi ut feilinformasjon om gebyret.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 16. april 2008 #26 Skrevet 16. april 2008 Og ja Venus, jeg synes det er positivt at NSF har dette som et av mange punkter på sin handlingsliste, da utdanning i Norge skal være gratis og det er den ikke om du må betale for å bruke tittelen du har utdannet deg til. Jeg forstår ærlig talt ikke at du kan tro at autorisasjon har NOE med utdanning å gjøre. Det er noe som kreves for å jobbe. Det er som å kreve at sykepleieruniformer skal være gratis, for ellers er det ikke gratis å utdanne seg som sykepleier. Dette er så i overkant klagete at jeg mister respekten for NSF hvis dette faktisk er noe de jobber for. Ærlig talt! Hva er det dere vil, ha vekk autorisasjonen??? Synes dere Statens autorisasjonskontor for helsepersonell skal gjøre dette gratis? Selvfølgelig kan de ikke det! Har dere ikke etikkundervisning på sykepleie? Det virker ikke som du og noen andre i denne tråden har peiling på hva autorisasjon er. Ser du ikke hvorfor pasienter er tjent med autoriserte sykepleiere?
Miel Skrevet 18. april 2008 #27 Skrevet 18. april 2008 Autorisasjonen hadde "betydd" mer for meg om denne var noe jeg måtte fornyet innimellom. Bevist at jeg fremdeles var oppdatert og skikket innen yrket, men slik er det ikke i dag. Enig i dette. Jeg er for en slik ordning. Per i dag skal det utrolig mye til å få trukket tilbake autorisasjonen... Og til diverse andre som har svart her: Jeg vet godt hva autorisasjonen innebærer, det er formen på det hele som provoserer meg. Hvor er logikken i at det nå koster nesten 1000 kroner å bli autorisert helsearbeider, mens passgebyret (gudskjelov) er satt ned til 450? Det må da koste mer å produsere et pass enn å skrive ut en papirlapp det står "autorisert" på og sende den i posten. Hvis de hadde kunnet bake inn autorisasjonen i vitnemålet, og hatt en nasjonal database over autoriserte helsearbeidere i stedet for alt det fordømte papiret, hadde vi kanskje sluppet unna med et ubetydelig beløp i gebyr. Og da skulle jeg gladelig betalt dette beløpet hvert eneste år for å oppdatere lisensen min.
adelene Skrevet 18. april 2008 #28 Skrevet 18. april 2008 Er selv sykepleier og ser ikke problemet med å betale for autorisasjonen. Dette har ikke noe med selve utdannelsen å gjøre. Er heller en ekstra kvalitetskontroll på sykepleiere og annet autorisert personale. Dette koster selvfølgelig penger, men jeg vil gjerne betale en engangssum på rundt 1000kr for å vite at SAFH gjør jobben sin. Om ikke vi måtte autoriseres kunne man gjøre hva som helst uten at dette fører til at du ikke får jobbe som spl mer. Jeg ser på autorisasjone som en trygghet. De jeg jobber sammen med vil da i større grad vere sikket til og i stand til å utføre jobben sin enn om man ikke måtte ha autorisasjon. Selv om det alltid finnes unntak...
venus* Skrevet 19. april 2008 #29 Skrevet 19. april 2008 Enig i dette. Jeg er for en slik ordning. Per i dag skal det utrolig mye til å få trukket tilbake autorisasjonen... Og til diverse andre som har svart her: Jeg vet godt hva autorisasjonen innebærer, det er formen på det hele som provoserer meg. Hvor er logikken i at det nå koster nesten 1000 kroner å bli autorisert helsearbeider, mens passgebyret (gudskjelov) er satt ned til 450? Det må da koste mer å produsere et pass enn å skrive ut en papirlapp det står "autorisert" på og sende den i posten. Hvis de hadde kunnet bake inn autorisasjonen i vitnemålet, og hatt en nasjonal database over autoriserte helsearbeidere i stedet for alt det fordømte papiret, hadde vi kanskje sluppet unna med et ubetydelig beløp i gebyr. Og da skulle jeg gladelig betalt dette beløpet hvert eneste år for å oppdatere lisensen min. Så nå koster det plutselig for lite..? Dere vil egentlig betale hvert år? Hvis autorisasjonen hadde vært "bakt inn" i vitnemålet, så måtte jo utdanningen kostet noe, hehe..
mustapippuri Skrevet 19. april 2008 #30 Skrevet 19. april 2008 Så nå koster det plutselig for lite..? Dere vil egentlig betale hvert år? Hvis autorisasjonen hadde vært "bakt inn" i vitnemålet, så måtte jo utdanningen kostet noe, hehe.. Autorisasjonen kunne aldri vært bakt inn i vitnemålet all den tid norge har gratisprinsippet i høgere utdanning. Slikt det er i dag betaler man for en autorisasjon som sier akkurat det samme som det man har blitt bedømt på i løpet av de tre årene man har studert. Den setter ingen krav til deg i kunnskapsøyemed i det du kommer ut i arbeidslivet. Det er ikke noe krav til den som har autorisasjonen at den må holde seg oppdatert for å ha denne autorisasjonen, og da kan man stille seg spørsmålet med hva formålet er. Om det hadde vært slik at man måtte betale autorisasjonsgebyr gjennom arbeidstiden så hadde nok også arbeidsgivere vært villig til å dekke denne utgiften for arbeidstakere i all den tid den norske staten har behov for autoriserte helsearbeidere. Det har jo også den norske staten i dag, så det å sette et gebyr på dette henger ikke helt på greip. I løpet av studiet blir man vurdert ift skikkethet, medisinkunnskap og man må levere inn politiattest. Hva autorisasjonen har å si for en helsearbeider utdannet i norge kan man godt stille spørsmål ved. Så nei, vi sier ikke at vi vil betale mer, men vi sier at gebyret strider i mot gratisprinsippet og ikke er logisk slik det er lagt opp i dag.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 21. april 2008 #31 Skrevet 21. april 2008 Autorisasjonen kunne aldri vært bakt inn i vitnemålet all den tid norge har gratisprinsippet i høgere utdanning. Slikt det er i dag betaler man for en autorisasjon som sier akkurat det samme som det man har blitt bedømt på i løpet av de tre årene man har studert. Den setter ingen krav til deg i kunnskapsøyemed i det du kommer ut i arbeidslivet. Det er ikke noe krav til den som har autorisasjonen at den må holde seg oppdatert for å ha denne autorisasjonen, og da kan man stille seg spørsmålet med hva formålet er. Om det hadde vært slik at man måtte betale autorisasjonsgebyr gjennom arbeidstiden så hadde nok også arbeidsgivere vært villig til å dekke denne utgiften for arbeidstakere i all den tid den norske staten har behov for autoriserte helsearbeidere. Det har jo også den norske staten i dag, så det å sette et gebyr på dette henger ikke helt på greip. I løpet av studiet blir man vurdert ift skikkethet, medisinkunnskap og man må levere inn politiattest. Hva autorisasjonen har å si for en helsearbeider utdannet i norge kan man godt stille spørsmål ved. Så nei, vi sier ikke at vi vil betale mer, men vi sier at gebyret strider i mot gratisprinsippet og ikke er logisk slik det er lagt opp i dag. Det er skummelt at du tydeligvis ikke vet hva autorisasjon innebærer. Manglende etisk refleksjon? En autorisasjon kan trekkes tilbake, det kan ikke en utdannelse. Jeg har også mine tvil om at du forstår gratisprinsippet som du er så opptatt av. Retten til å motta gratis høyere utdannelse har ingenting med autorisasjon å gjøre i hvert fall... Men dette er vel snakk for døve ører. Det var i hvert fall fint å høre fra dere andre sykepleiere. Jeg ble ærlig talt litt betenkt over hele sykepleierstanden.
mustapippuri Skrevet 25. april 2008 #32 Skrevet 25. april 2008 Det er skummelt at du tydeligvis ikke vet hva autorisasjon innebærer. Manglende etisk refleksjon? En autorisasjon kan trekkes tilbake, det kan ikke en utdannelse. Jeg har også mine tvil om at du forstår gratisprinsippet som du er så opptatt av. Retten til å motta gratis høyere utdannelse har ingenting med autorisasjon å gjøre i hvert fall... Men dette er vel snakk for døve ører. Det var i hvert fall fint å høre fra dere andre sykepleiere. Jeg ble ærlig talt litt betenkt over hele sykepleierstanden. Jeg vet hva en autorisasjon innebærer, og den eneste forskjellen mellom en autorisasjon og utdanningen min er at autorisasjonen varer til jeg er 75 år og i meget alvorlige tilfeller kan trekkes tilbake. Og ja, jeg forstår veldig godt gratisprinsippet innen norsk høgere utdanning. Staten Norge gir en utdannelse som man må betale 1000 kroner for dersom man vil benytte yrkestittelen. De gir oss litt, men ikke alt. Tidligere måtte man ikke betale noe for å få en godkjenning. I all den tid staten har behov for offentlig godkjent helsepersonell så får også staten ta kostnaden. Da autorisasjonen i sin nye form kom, redegjorde de for et samarbeid med offentlig godkjente utdanningsinstitusjoner, men i dag ligger mye av det arbeidet over på institusjonene og ikke hos SAFH. Da kan man spørre seg hvorfor autorisasjonsadministrasjonen ligger hos SAFH og ikke hos utdanningsinstitusjonene. Jeg, som er utdannet ved en norsk institusjon akkreditert av NOKUT må likevel betale for autorisasjonen. Og denne summen er den samme som for en sykepleier utdannet i Uganda som kommer til Norge og ønsker å jobbe som sykepleier. Det er mer ressurskrevende å autorisere en sykepleier som kommer utenfra EØS, men likevel skal norske studenter betale det samme. Er det rettferdig at man skal sponse andre på denne måten? Du må gjerne kalle det "mangel på etisk refleksjon".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå