MissJenny Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Må bare få ut litt frustrasjon!! vi som er ferdig sykepleiere nå må ut med 930 kr for å få autorisasjonen vår...helt latterlig... vet at det er andre helseprofesjoner som må dette også, så like urettferdig for dem.. vi har jobbet i tre år for dette og så må vi betale for å jobbe innen yrket vårt... hvilke andre yrker må d? drøyt beløp også... og så setter de betalingsfristen til 14 mai, og i den mnd de fleste har dårligst råd, siden det er siste utbetalingen og vi har husleie å betale både i mai og juni... så utrolig dårlig planlagt.. kunne ihvertfall fått reginga i januar da vi får utbetalt litt større beløp.... uff, høres sikkert dumt ut men er så urettferdig, ingen kan si vi tjener så bra at det ike skader heller. må de som får fagbrev innen andre yrker betale for det? staten tjener millioner på det her, og ingen kan rettferdiggjøre de kostnadene heller. men pengene går til autorisasjon av utenladsk helsepersonell... noen innspill??
mustapippuri Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Du får ta det opp med de tillitsvalgte på skolen og høre hva de synes. NSF kan du jo og høre med. Strider jo kanskje litt mot gratisprinsippet i høgere utdanning.
Miel Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Da jeg gikk ut var det "bare" 670 kr, og det er ikke mer enn et par år siden. Skikkelig surt, det er jo bare en papirlapp! Bioingeniør (som jeg er), eller sykepleier i ditt tilfelle, er jo beskyttede titler, den eneste måten du kan bli det på er å ta den utdanningen på en høyskole som er godkjent av myndighetene, og når du er ferdig får du jo et vitnemål som bevis på at du har fullført nettopp den utdanningen. Kan ikke helt skjønne at det ikke skal være godt nok... :klø: (Det blir selvsagt annerledes for de som tar utdannelsen i utlandet.) Og hvis de nå på død og liv vil ha den autorisasjonen i tillegg; hvorfor skal det være så forbanna dyrt? Jeg måtte låne penger av foreldrene mine for å få betalt den faktisk.
Rosalie Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Noe å ta opp med fagforeningen i stedet for å klage her, kanskje? for øvrig har jeg absolutt ingen formening om saken, siden jeg ikke har noen som helst peiling hverkan på helsefaglige utdanninger eller hvordan auorisasjonskomitten jobber.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Kanskje dere skal sette dere inn i hva autorisasjon faktisk innebærer. Det er ikke "bare en papirlapp". Det er en sikkerhetsstempel. Selvsagt koster det penger å ha noen som organiserer dette. Jeg for min del er veldig glad for at det kun er autoriserte sykepleiere som jobber på sykehus..
MissJenny Skrevet 11. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2008 jeg er helt enig i at autorisasjon ikke bare er et papir, og at det er et kvalitetsstempel på en måte... vet jo om tilfeller der man skal være glad det finnes et slikt system. men reagere på at det skal være så dyrt og at det komme helt til slutt når studenter har dårligst råd...jeg må også låne av foreldre for å betale.. men vurdere å ta det opo med nsf, se om de kan få beløpet ned eller en annen ordning, f eks i januar får vi jo mer penger, men da visste vi ikke at vi måtte betale, hadde vi visst det kunne vi spart unna de pengene..
Rosalie Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 Argumentet om at det kommer på slutten av studieåret når man har som dårligst råd holder ikke, da man hadde visst om dette dersom man hadde giddet å undersøke bittelitt om utdanningen man tar... Dessuten burde dere klare å legge av ca. 400 kr i de to påfølgende månedene, og vips - så var gebyrt betalt.
Gjest Finnes verre Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 For å bli godkjent vekter må du ta et kurs som koster 20.000. Det får du ikke studielån til, men er du heldig betaler bedriften du skal jobbe i det. Kom med et skikkelig høyt beløp folkens så skal jeg ha medynk. Forøvrig er jeg enig i at dette kan man ta med fagforeningen sin - hva med å kjempe for at dette er en del av det man får som medlem? Og ja jeg er også enig med Wadjet: utgifter man vet om kan man spare til. Når man begynner på en 3-årig utdannlese kan man legge av 30/mnd og da har man til dette gebyret samt pils til å feire at man har fått den. Verre er det ikke.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 jeg er helt enig i at autorisasjon ikke bare er et papir, og at det er et kvalitetsstempel på en måte... vet jo om tilfeller der man skal være glad det finnes et slikt system. men reagere på at det skal være så dyrt og at det komme helt til slutt når studenter har dårligst råd...jeg må også låne av foreldre for å betale.. men vurdere å ta det opo med nsf, se om de kan få beløpet ned eller en annen ordning, f eks i januar får vi jo mer penger, men da visste vi ikke at vi måtte betale, hadde vi visst det kunne vi spart unna de pengene.. Uten at jeg vet hva NSF gjør, så vil jeg tro de har mer viktige saker de prioriterer enn dette.. 940 kroner er ikke så veldig mye. Til deg som skrev om gratisprinsippet. Det gjelder bare utdanning, ergo er det irrelevant her.
Gjest antigartner Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Hva innebærer denne autorisasjonen egentlig? Jeg er ikke helsefaglig utdannet, så jeg er ikke kjent med systemene der. Kan noen forklare? Hvis alle som består eksamenene sine fra høgskolen kan få seg autorisasjon ved å betale en pengesum, hvorfor holder det da ikke bare med et vitnemål? Jeg har også utdannet meg til en beskyttet tittel, men jeg har da ikke trengt å betale for noen autorisasjon for å få tittelen. ..
venus* Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 Hva innebærer denne autorisasjonen egentlig? Jeg er ikke helsefaglig utdannet, så jeg er ikke kjent med systemene der. Kan noen forklare? Hvis alle som består eksamenene sine fra høgskolen kan få seg autorisasjon ved å betale en pengesum, hvorfor holder det da ikke bare med et vitnemål? Jeg har også utdannet meg til en beskyttet tittel, men jeg har da ikke trengt å betale for noen autorisasjon for å få tittelen. .. Her står det meste om autorisasjon. Forskjellen på autorisasjon/lisens og utdanning er at førstnevnte kan trekkes tilbake. TS kan heller ikke kalle seg sykepleier før hun har fått autorisasjonen.. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvordan noen kan klage over dette her. Sykepleiere som yrkesgruppe er absolutt tjent med at det kreves lisens for å få yrkestittelen.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #12 Skrevet 12. april 2008 Jeg har også utdannet meg til en beskyttet tittel, men jeg har da ikke trengt å betale for noen autorisasjon for å få tittelen. .. Dette har ingenting med tittelen å gjøre. Autorisasjon sier at du er kvalifisert til å jobbe innen helsevesenet, at du faktisk har lov å jobbe som f eks sykepleier, og den kan trekkes tilbake dersom man viser seg uegnet. En trygghet for deg og meg som pasienter kan man si. Ellers så er jeg enig med Wdjet her, dette burde studentene visst om dersom de følger litt med. Og summen er ikke så stor at det ikke er mulig å legge den av over noen måneder.
Gjest antigartner Skrevet 12. april 2008 #13 Skrevet 12. april 2008 Her står det meste om autorisasjon. Forskjellen på autorisasjon/lisens og utdanning er at førstnevnte kan trekkes tilbake. TS kan heller ikke kalle seg sykepleier før hun har fått autorisasjonen.. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvordan noen kan klage over dette her. Sykepleiere som yrkesgruppe er absolutt tjent med at det kreves lisens for å få yrkestittelen. Da forstår jeg mer. Mange takk, både til Venus og gjest som bidro til å utvide min horisont! Har ingen motforestillinger mot autorisasjoner utfra dette.
Gjest Pupsilure Skrevet 12. april 2008 #14 Skrevet 12. april 2008 Jeg er utdannet autorisert fotterapeut, og vi måtte også betale.... Husker jeg reagerte litt på det. Passet dårlig med en slik regning akkurat da.
mustapippuri Skrevet 14. april 2008 #15 Skrevet 14. april 2008 Argumentet om at det kommer på slutten av studieåret når man har som dårligst råd holder ikke, da man hadde visst om dette dersom man hadde giddet å undersøke bittelitt om utdanningen man tar... Dessuten burde dere klare å legge av ca. 400 kr i de to påfølgende månedene, og vips - så var gebyrt betalt. På min institusjon sa de at autorisasjonen ikke kostet noe, og dette stolte folk på frem til de fikk regningen i posten. Så det er nok ikke alle studenter som har fått korrekt informasjon. Spørsmålet er jo egentlig om dette strider mot gratisprinsippet i norsk høgere utdanning og ikke om at det koster tusen kroner.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 14. april 2008 #16 Skrevet 14. april 2008 På min institusjon sa de at autorisasjonen ikke kostet noe, og dette stolte folk på frem til de fikk regningen i posten. Så det er nok ikke alle studenter som har fått korrekt informasjon. Spørsmålet er jo egentlig om dette strider mot gratisprinsippet i norsk høgere utdanning og ikke om at det koster tusen kroner. Nei. Enkelt og greit fordi du søker om lisens ETTER at du er utdannet.
Sol79 Skrevet 14. april 2008 #17 Skrevet 14. april 2008 Jeg som autorisert regnskapsfører må betale over kr 1000 ÅRLIG for å stå i registeret til kredittilsynet. Urettferdig? Nei. Fatter ikke at dette er noe å surve over.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 14. april 2008 #18 Skrevet 14. april 2008 Urettferdig? Nei. Fatter ikke at dette er noe å surve over. Det er vel dette som jeg hele tiden har hatt lyst til å skrive.. Som psykolog blir jeg nesten litt provosert over at helsepersonell klager over dette. Få dere litt yrkesstolthet og tenk over at denne papirlappen skiller dere fra kvakksalvere og andre nogsagter!
mustapippuri Skrevet 14. april 2008 #19 Skrevet 14. april 2008 Nei. Enkelt og greit fordi du søker om lisens ETTER at du er utdannet. Nei, vi søker nå. Før vi er ferdig utdannet. Men vi får den ikke før eksamenene er bestått.
venus* Skrevet 14. april 2008 #20 Skrevet 14. april 2008 Nei, vi søker nå. Før vi er ferdig utdannet. Men vi får den ikke før eksamenene er bestått. At dere søker nå, er jo bare for at dere skal få lisens med en gang dere er ferdige. Du må ikke søke om autorisasjon for å studere sykepleie. Dermed strider det ikke mot gratisprinisippet (!).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå