Gå til innhold

Skjermbildet bølger når jeg scroller.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg stille inn skjermen å den ruller jevnt nedover og ikke bølger når jeg scroller? Sånn den er nå, så virker det som om det ligger en forsinkelse i den.

Jeg vet den kan rulle jevnt, for den har gjort det før. Av andre grunner har jeg måttet formatere pc'n og legge inn en eldre versjon av win xp (hadde ikke cd til den win-versjonen som lå på pc'n ved kjøp), og etter det begynte bølginga. Nå bruker jeg altså win xp pro.

Skjermen er Benq 24.

Jeg har forsøkt de forskjellige innstillingene som ligger under skjermikonet i kontrollpanelet, men det løser ingenting.

Uff. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan kan jeg stille inn skjermen å den ruller jevnt nedover og ikke bølger når jeg scroller? Sånn den er nå, så virker det som om det ligger en forsinkelse i den.

Jeg vet den kan rulle jevnt, for den har gjort det før. Av andre grunner har jeg måttet formatere pc'n og legge inn en eldre versjon av win xp (hadde ikke cd til den win-versjonen som lå på pc'n ved kjøp), og etter det begynte bølginga. Nå bruker jeg altså win xp pro.

"Bølgingen" du ser, skyldes nok at maskinen ikke klarer å flytte de dataene som utgjør skjermbildet, raskt nok. Og årsaken til det, er at driverne til maskinens skjermkort (kortet, ikke skjermen) ikke følger med på Windows XP-CDen, så etter reinstallasjonen bruker Windows nå en generell driver som fungerer på mange skjermkort. Men denne driveren utnytter ingen av spesialfunksjonene i skjermkortet, og er derfor t-r-e-i-g...

Løsning: Finn ut hvilket skjermkort som står i maskinen, besøk produsentens nettsider, last ned driveren, installer og start deretter maskinen på nytt.

Skrevet

Takk for svar. :)

Da jeg går inn på enhetsbehandling, så står det et gult spørsmålstegn ved skjermkort. Da jeg klikker videre, får jeg beskjed om at produsent er ukjent.

Det står, videre:

"Driverne for denne enheten er ikke installert. (Kode 28)

Klikk Installer driver på nytt for å installere driverne for denne enheten på nytt."

Jeg klikket for å installere driver, men fikk melding om at maskinvaren ikke kunne isntalleres fordi veiviseren ikke fant den nødvendige programvaren.

Jeg regner med det har oppstått problem fordi win xp pro er for gammel til å fikse den nye skjermen, men hvordan i all verden skal ejg løse dette, når jeg ikke har produsentens navn en gang?

Må jeg kjøpe Win Vista? Blir jeg kvitt problemet da?

Skrevet (endret)

Hva slags pc er dette? har du kjøpt den på elkjøp, lefdal eller lignende? Da har den muligens et nummer som kan benyttes for å finne informasjon.

Alternativt så kan du kjøre AIDA32 http://majorgeeks.com/download181.html

For å finne informasjon om hvilke komponenter som du har i pc'en.

Som gjest ovenfor sier så har ikke dette noe med hva slags skjerm dette er, men hva slags skjermkort du har og da hvilken driver du benytter.

Se om du finner ut hvilket grafikkkort du har så kan vi sikkert finne en driver til deg :)

Endret av Villa2000
Skrevet
Hva slags pc er dette? har du kjøpt den på elkjøp, lefdal eller lignende? Da har den muligens et nummer som kan benyttes for å finne informasjon.

Som gjest ovenfor sier så har ikke dette noe med hva slags skjerm dette er, men hva slags skjermkort du har og da hvilken driver du benytter.

Se om du finner ut hvilket grafikkkort du har så kan vi sikkert finne en driver til deg :)

TAKK!! Jeg skal forgylle dere.

Kommer tilbake når jeg har kikket litt mer på enhetsbehandling.

Pc'n er forresten kjøpt på Elkjøp. Det er en Packard Bell Ixtreme 2669MC.

Dessverre virker det som om Elkjøp synes det er veldig greit å ikke besvare henvendelser til kundeservise, så at jeg henvender meg dit har nok liten mening.

Skrevet

Kalles grafikkkort noe annet? Finner ikke noe på enhetsbehandling som heter det.

Ellers har jeg fire gule spørsmålstegn. Det er på:

-Multimediakontroller

-PCI Device

-Skjermkort (VAG-kompatibelt)

-Universal Serial Bus (USB)-kontroller

Filler'n asså.

Skrevet

Denne pc'n er så morsom nå at det er til å grine av.

Da jeg trykket på AIDA 32 inne på den sien fikk ejg beskjed om at det mangler noen programtillegg for å vise innholdet på denne siden.

Skrevet

Æsj nå føler jeg meg dum.

Har istallert det jeg trenger for å se den siden nå. :sjenert:

Skrevet

Jeg skjønte ikke det som stod på den siden.

Noen som vet om det jeg har problemer med vil løse seg hvis jeg kjøper Win Vista?

Har hatt trøbbel i flere måneder nå, og brukt mye tid på å forsøke å løse det. Til slutt måtte jeg altså formatere pc'n, og nå havnet jeg altså opp med et nytt problem.

Uff.

Skrevet

Fra den siden så ville jeg lastet ned Chipset driverene og sett om ikke det hjalp.

Skrevet
Fra den siden så ville jeg lastet ned Chipset driverene og sett om ikke det hjalp.

Da gjorde jeg det og restartet maskinen, men det hjalp ingenting.

Skrevet
Da gjorde jeg det og restartet maskinen, men det hjalp ingenting.

Jeg lastet ned den driveren som kom opp når jeg trykket general også - hjalp ingenting det heller.

Skjønner ikke no jeg nå.

Har forresten sendt mail til Elkjøp og bedt dem om å sende ei liste med maskinvarespesifikasjoner, men skal jeg være ærlig - så tror jeg ikke på noe svar. Synd de er så dårlige på det som kalles service.

Skrevet

Jeg tar tilbake absolutt alt jeg skrev om Elkjøp (er farget av dårlig erfaring tidligere). Jeg fikk svar på veldig kort tid nå.

Her er de spesifikasjonene jeg fikk:

IXTREME2669MC, PB Pdc925

Prossesor: 3,0 Ghz,

Ram: 2048mb,

Hd: 250gb ,

DVDRW- cd og dvd brenner,

Grafikk kort: GF 7300, 512mb

Div info, CR/Media Center/SVH, FireWire port, 8xUSB innganger

Hjelper det noe?

Skrevet
Her er de spesifikasjonene jeg fikk:

IXTREME2669MC, PB Pdc925

Prossesor: 3,0 Ghz,

Ram: 2048mb,

Hd: 250gb ,

DVDRW- cd og dvd brenner,

Grafikk kort: GF 7300, 512mb

Div info, CR/Media Center/SVH, FireWire port, 8xUSB innganger

Grafikkort og skjermkort er det samme ("video adapter", "graphics card" eller "display adapter" på engelsk; kjært barn osv). "GF 7300" betyr nok Nvidia GeForce 7300.

Jeg foreslår at du laster ned "ForceWare" (som er Nvidias driverpakke for en rekke forskjellige grafikkort), og installerer den. Du kan laste den ned herfra.

Skrevet

Grafikkort og skjermkort er det samme ("video adapter", "graphics card" eller "display adapter" på engelsk; kjært barn osv). "GF 7300" betyr nok Nvidia GeForce 7300.

Jeg foreslår at du laster ned "ForceWare" (som er Nvidias driverpakke for en rekke forskjellige grafikkort), og installerer den. Du kan laste den ned herfra.

Hahhh!!!

Det gjorde susen det tenker jeg.

Nå har jeg en bølgefri skjerm.

Tusen takk for hjelpen til alle som har brukt av sin tid for å hjelpe meg med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...