LilleCanCan Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 (endret) jeg har ikke mye peiling jeg, men vet at mastiffen er en god vakthund og veldig lojal mot sin familie. Mye av det samme gjelder vel for dogo'en? en venninne sin bekjent av meg har en dog'o. Hennes venn igjen har en mastiff. de vurderer nå å blande/parre disse rasene. Si meg... vil ikke det bli villdyr uten like? Å parre en dogo og en mastiff, altså? Spør du meg ser jeg for meg en monsterhund. Er dette lov? Endret 10. april 2008 av LilleCanCan
Betsy Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Tror neppe jeg hadde turt å satse på en slik blanding. Håper virkelig de vet hva de driver med, det dreier seg jo om to muskelraser med stor motor... Ser uansett ikke poenget med at amatører driver med planlagt blandingsavl, jeg da.
Gjest Bolledeig Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Skjønner ikke hvorfor de gjør dette i det hele tatt, planlagt blandingsavl synes jeg er latterlig med mindre man skal ha en hund med bestemte bruksegenskaper (f.eks. blanding av puddel og labrador for å få førerhunder som ikke røyter). Avdeling for dårlig idé imo
LilleCanCan Skrevet 11. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. april 2008 (endret) Bare for å gjøre det klart. de har jo papirer og alt på det. Og fått lov av kennel. Jeg er innforstått med at det er en dårlig ide. lurte mer på hvordan dyret ville bli. Endret 11. april 2008 av LilleCanCan
Trillrund Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Bare for å gjøre det klart. de har jo papirer og alt på det. Og fått lov av kennel. Jeg er innforstått med at det er en dårlig ide. lurte mer på hvordan dyret ville bli. Bare for å ha en ting klart: Man får ikke papirer på blandingshunder. Og det finnes ingen instans som gir tillatelse til slike paringer. Og hva mener du med "fått lov av kennel"? Hvis oppdretter av en av disse hundene synes det er greit at sitt oppdrett blir paret med en annen rase, så sier vel det veldig mye om denne oppdretteren..... Når det gjelder blandinger har man liten mulighet til å forutse hvordan valpene blir, men denne blandingen, må jeg bare si at jeg håper det ikke blir valper.
LilleCanCan Skrevet 12. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2008 (endret) Bare for å ha en ting klart: Man får ikke papirer på blandingshunder. Og det finnes ingen instans som gir tillatelse til slike paringer. Og hva mener du med "fått lov av kennel"? Hvis oppdretter av en av disse hundene synes det er greit at sitt oppdrett blir paret med en annen rase, så sier vel det veldig mye om denne oppdretteren..... Når det gjelder blandinger har man liten mulighet til å forutse hvordan valpene blir, men denne blandingen, må jeg bare si at jeg håper det ikke blir valper. hehe, jeg tenkte på hundene som allerede er. mastiffen og dogo'en. de er ikke blandinger. det var dems papirer jeg snakket om. ikke de eventuelle valpenes. vil bare gjøre det klart, siden det står litt uklart i teksen min over her. Jeg mener det jeg skrev om kennel. Og hvis du leser det første innlegget mitt ser du tydelig at jeg ikke kan noe om dette, og spør av nysgjerrighet. ellers takk så mye for innspill. Endret 12. april 2008 av LilleCanCan
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #7 Skrevet 12. april 2008 Tror neppe jeg hadde turt å satse på en slik blanding. Håper virkelig de vet hva de driver med, det dreier seg jo om to muskelraser med stor motor... Ser uansett ikke poenget med at amatører driver med planlagt blandingsavl, jeg da. Jaja, for de rette eiere er det en flott hund, jeg henter en slik om kort tid, kjenner godt en som har krysset nettopp disse rasene, men NEI det er ikke noen nybegynnerhund. Latterlig med planlagt blanding? jaja, jeg synes d er mer latterlig med innavla utstillingshunder som blir mer og mer ødelelagt for hvert år....Se på hva som er skjedd med en gang fuksjonelle raser pga RENAVL...før i tiden, da man trengte bra hunder til en eller annen funksjon, så krysset man de beste med de beste, uavhengig av "rase"...Rase i seg selv er et relativt nytt fenomen. Før var det TYPER av hund, ikke UTSTILLINGSRASER... Tror du romerne spurte etter stamtavle før de krysset molosserne sine? Tror du Dobermann så etter utstillingsegenskaper da han laget sin "skatteinnkreverhund" på 1880 tallet? De fleste med erfaring innen raser og blanding vet at ofte får blandingene bedre helse og får mer livskraftig avkom. Har begge deler selv...Nytter ikke med hunderasisme..
Gjest the truth Skrevet 12. april 2008 #8 Skrevet 12. april 2008 Bare for å gjøre det klart. de har jo papirer og alt på det. Og fått lov av kennel. Jeg er innforstått med at det er en dårlig ide. lurte mer på hvordan dyret ville bli. Haha! Selvfølgelig kan man skaffe papirer på blandingshunder, jeg har selv blandinger som er flotte hunder, som har DNA, veterinærattest,etc og andre papierer. I tillegg kan man reg. blandinger som er chipset i NKK, ikke som rasehund men som blanding, og har man stamtavler/andre papir til foreldedyr så kan man ta DNA som jeg har gjort...Dette er bare tull, at det ikke går an å skaffe papirer er bullshit, de kan tilogmed registreres i NKK! Lær litt før du slenger ut feilinfo.
Gjest the truth Skrevet 12. april 2008 #9 Skrevet 12. april 2008 Bare for å gjøre det klart. de har jo papirer og alt på det. Og fått lov av kennel. Jeg er innforstått med at det er en dårlig ide. lurte mer på hvordan dyret ville bli. "Tillatelse til slike parringer"??? Hva mener du med det? Det blir som å spørre om tillatelse til å lage barn med en kvinne fra Afrika? Så lenge begge rasene er lovlige så er det ingen "INSTANS" man trenger spørre om parring... Jeg ler godt her jeg sitter... Det ENESTE viktige er: SKAFF OK, SERIØSE valpekjøpere når man selger valper, spes. av sterke vaktsomme raser/blandinger...Dette gjelder som NR1! I tillegg, man bør vise ansvar ved å framskaffe dokumentasjon på blandingen slik at den ikke taes av politi på mistanke om ULOVLIG krysning(pit/amstaff etc) Mange gjør ikke dette. Det er useriøst.
Gjest the truth Skrevet 12. april 2008 #10 Skrevet 12. april 2008 Selvsagt er det lov, jeg gleder meg til å hente min egen tispe, sort, med endel rynker, full av livskraft og hun kommer til en MEGET erfaren eier, nemlig meg. Har hatt og har hunder som mange ville vært redd for pga utseendet, men de har ikke bitt et eneste menneske, og dyrlegen er meget fornøyd med dem. Rette hunder til rette eiere, selvsagt bør ikke slike hunder komme i narko/torpedo/gjengmiljø, men det gjelder alle sterke store raser.
Betsy Skrevet 12. april 2008 #11 Skrevet 12. april 2008 Jaja, for de rette eiere er det en flott hund, jeg henter en slik om kort tid, kjenner godt en som har krysset nettopp disse rasene, men NEI det er ikke noen nybegynnerhund. Latterlig med planlagt blanding? jaja, jeg synes d er mer latterlig med innavla utstillingshunder som blir mer og mer ødelelagt for hvert år....Se på hva som er skjedd med en gang fuksjonelle raser pga RENAVL...før i tiden, da man trengte bra hunder til en eller annen funksjon, så krysset man de beste med de beste, uavhengig av "rase"...Rase i seg selv er et relativt nytt fenomen. Før var det TYPER av hund, ikke UTSTILLINGSRASER... Tror du romerne spurte etter stamtavle før de krysset molosserne sine? Tror du Dobermann så etter utstillingsegenskaper da han laget sin "skatteinnkreverhund" på 1880 tallet? De fleste med erfaring innen raser og blanding vet at ofte får blandingene bedre helse og får mer livskraftig avkom. Har begge deler selv...Nytter ikke med hunderasisme.. Selvfølgelig har alle raser blitt til ved at de har blitt "blandet sammen", men da har dette som oftest skjedd ved nøye planlegging. Hvis du leser innlegget mitt én gang til, så ser du at jeg skrev at jeg er imot amatørmessig blandingsavl. Når man må få "tillatelse" fra oppdretter for å blande to individer så tyder det på at denne blandingsplanen er ganske så amatørmessig. Hundeeiere har jo også det med å se seg "blinde" på sine egne, flotte (?) hunder, det er slettes ikke gitt at ens egen hund er den beste representanten for rasen. Og; blandinger arver kun foreldrenes positive egenskaper, og ikke de negative????? Tror kanskje det er du som ikke helt har peiling på hva du snakker om! Men lykke til med hunden din, i hvertfall!
BitteLille Skrevet 12. april 2008 #12 Skrevet 12. april 2008 (endret) De fleste med erfaring innen raser og blanding vet at ofte får blandingene bedre helse og får mer livskraftig avkom. Den gode helsen på blandinger er kun påvist i første ledd/første blanding, deretter er den like bra/dårlig som rasehunders. Endret 12. april 2008 av BitteLille
Gjest the truth Skrevet 12. april 2008 #13 Skrevet 12. april 2008 Selvsagt er det lov, jeg gleder meg til å hente min egen tispe, sort, med endel rynker, full av livskraft og hun kommer til en MEGET erfaren eier, nemlig meg. Har hatt og har hunder som mange ville vært redd for pga utseendet, men de har ikke bitt et eneste menneske, og dyrlegen er meget fornøyd med dem. Rette hunder til rette eiere, selvsagt bør ikke slike hunder komme i narko/torpedo/gjengmiljø, men det gjelder alle sterke store raser. Hehe, jeg tror nok jeg har mer peiling på NETTOPP blandinger og avl enn de fleste. Har hatt tre blandingskull selv, med molosser/mastiff typer. Selvsagt arves både positive og negative egenskaper, men de recessive egenskapene/gen blir ofte "vasket ut" med utkryssing, spes. i første gen(f1) og søk på "hybrid vigo(u)r på google, så ser du litt mer hva jeg mener med livskraftig/større avkom. Innenfor mye annen dyreavl krysser man ut for sunnere mer levedyktig avkom. I mange "sjeldne" raser er genmaterialet meget lite, "genepool" på engelsk. Det sier seg selv at med utkrysning så øker man "genepoolet" ganske så kraftig. Endel genetikere og veterinærer foreslo/foresår å slå sammen endel raser for nettopp økning av friskt genmaterial, f.eks innenfor noen av de belgiske fårehundene. Mange av de moderne og tildels meget degenererte utgavene av tidligere funksjonelle rasene er ødelagt av avl på recessive egenskaper, mutasjoner nærmest, og vil dermed ofte få problem med levedyktighet, formering, fødsel, kort levetid, etc,etc,etc Selvsagt vil ikke alle blandinger bli superhunder, men at blandinger er noe dårligere enn "rene" raser er noe rasistisk sludder, basert på samme ideologi som Nazisme(arisk rase etc) Jeg sier igjen: SELVSAGT er ikke en slik vaktsom molosser, uansett ren eller blandet rase være ideel for en vanlig familie eller en begynner. Så håper at slike hunder kommer der de passer, hos solide, sterke, våkne, edruelige og erfarne eiere. Når det gjelder registrering og papirer så er det som beskrevet tidligere av meg, mye som kan ordnes med litt seriøs innsats.
Frey Skrevet 12. april 2008 #14 Skrevet 12. april 2008 Når det gjelder registrering og papirer så er det som beskrevet tidligere av meg, mye som kan ordnes med litt seriøs innsats. Jeg tror at når man snakker om registrering her så mener man at bl a stamtavler ikke vil kunne registreres på dogweb og at hunden jo faktisk er en blandingshund. Hva angår denne blandingen så har det jo forekommet innblanding av dogo canario i nappen pga nappens helseproblemer. Dette har jo nettopp vært for å bedre nappens helse - altså blandingen har et formål. Dette pga nappens lille genpool. På raser med stor genpool har man ikke innavlsproblematikken på sammemåte. Seriøse oppdrettere avler ikke uten å ta hensyn til innavlskoiffisienten (denne kan jo også avleses på dogweb). I utgangspunktet er jeg imot blandingsavl, med mindre den har et formål. Når man avler bare fordi derfor (som det kan se ut til å være i det forholdet ts snakker om) bør man la det være. Skal man avle på hunder bør man sette seg inn i hundens genetikk først, og vite hva man ønsker å oppnå. Men som regel finner man de egenskapene man søker å oppnå i en av de allerede eksisterende 400 hunderasene i verden..
Gjest Nico Skrevet 12. april 2008 #15 Skrevet 12. april 2008 jeg har ikke mye peiling jeg, men vet at mastiffen er en god vakthund og veldig lojal mot sin familie. Mye av det samme gjelder vel for dogo'en? en venninne sin bekjent av meg har en dog'o. Hennes venn igjen har en mastiff. de vurderer nå å blande/parre disse rasene. Si meg... vil ikke det bli villdyr uten like? Å parre en dogo og en mastiff, altså? Spør du meg ser jeg for meg en monsterhund. Er dette lov? Alt er jo lov.. så lenge man ikje tar inn forbudte raser.. og en dogo er jo en mastiff. Har selv en hannhund som er blandet med bordaux,dogo,corso og bullmastiff (alle disse er mastiffer) Kunnet ikke bedt om en mer kjekkere hund!! :)Men for all del så kan disse hundene bli farlige i feil hender,men det kan vell di fleste hunder bli..
Gjest Nico Skrevet 12. april 2008 #16 Skrevet 12. april 2008 Jaja, for de rette eiere er det en flott hund, jeg henter en slik om kort tid, kjenner godt en som har krysset nettopp disse rasene, men NEI det er ikke noen nybegynnerhund. Latterlig med planlagt blanding? jaja, jeg synes d er mer latterlig med innavla utstillingshunder som blir mer og mer ødelelagt for hvert år....Se på hva som er skjedd med en gang fuksjonelle raser pga RENAVL...før i tiden, da man trengte bra hunder til en eller annen funksjon, så krysset man de beste med de beste, uavhengig av "rase"...Rase i seg selv er et relativt nytt fenomen. Før var det TYPER av hund, ikke UTSTILLINGSRASER... Tror du romerne spurte etter stamtavle før de krysset molosserne sine? Tror du Dobermann så etter utstillingsegenskaper da han laget sin "skatteinnkreverhund" på 1880 tallet? De fleste med erfaring innen raser og blanding vet at ofte får blandingene bedre helse og får mer livskraftig avkom. Har begge deler selv...Nytter ikke med hunderasisme.. Heisann Dette er en mann som har skjønt det ja!! Har molosser blanding selv,og er storfornøyd. Stå på !
LilleCanCan Skrevet 12. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 12. april 2008 Alt er jo lov.. så lenge man ikje tar inn forbudte raser.. og en dogo er jo en mastiff. Har selv en hannhund som er blandet med bordaux,dogo,corso og bullmastiff (alle disse er mastiffer) Kunnet ikke bedt om en mer kjekkere hund!! :)Men for all del så kan disse hundene bli farlige i feil hender,men det kan vell di fleste hunder bli.. Takk! Her fikk jeg det inn med "babyspråket". Enkelt og greit Jeg kan tenke meg at disse hundene selvfølgelig blir monstre hvis de havner i feil hender, ja. Ja det har nok mye med oppdragelsen. Så det er altså ingen forskjell i oppdagelsen på mastiff vs. andre raser? The truth. Siterte du meg eller en annen? Virket ikke helt som om svaret var til meg? Jeg sier jo selv at jeg ikke kan noe om dette
Gjest the truth Skrevet 12. april 2008 #18 Skrevet 12. april 2008 Heisann Dette er en mann som har skjønt det ja!! Har molosser blanding selv,og er storfornøyd. Stå på ! Takker for det, ja det er mange fine resultater av bra molossere som blir krysset. Jeg siterer ikke deg som het eller annet lille cha cha eller noe, men mange bedrevitere som ikke vet særlig, men med glede uttaler seg...med stor tyngde, uten mye ekte kunnskap. Litt irriterende, men og litt underholdende. Kan med en gang si at jeg GJERNE kan anbefale gode blandingshunder framfor mange av de 400 renrasede eller hva det er...har hatt og har begge deler, av flere forskjellige typer. JA, nappe er en hund for viderekomne, men er noe for drøy og dessverre en del helseprob. Canarioen er flott, men visse kennel(er) PØSER ut valper og er ikke særlig kritiske til kjøpere...Dette er MYE mindre heldig for denne rasen enn at noen mikser dem med annet og selger dem som BLANDINGER helt utenfor avlen til de "rene" En god mix av disse to vil gi formidabelt lojale og flotte vakthunder og selskapshunder for RETTE eiere. Har mye å si hvem som får valpene. Jeg anbefaler hverken Nappe eller canario til nybegynnere, men nå er hverken han jeg kjøper valp av(har førstevalget) akkurat uerfarne med hunder. Jeg har hatt mye forskjellig, og har STOR plass til hunder, jeg liker mange hundetyper, men det jeg faller for med molossere er bl.a at disse, spes. de fra middelhavslandene er svært lojale, kjærlige med eiere, høy smerteterskel(mht barn som kan tråkke på en hale eller øre) Mine egne har vært suverene med små barn, stille innendørs, flotte og imponerende. Jeg HAR lignende blandinger fra før. Siste ting, du som skrev at Canario ble brukt i nappe...FEIL. Nappe derimot ble brukt i endel Canarioavl. Get your facts right...IGJEN. Canario er i utgangspunktet et konglomerat av flere molosser raser, såsom Bulldog, Bull and Terriers, Nappe, Mastiff, Bullmastiff og den gamle Bardin Majero,etc,etc. Den ble så sent som i tusenårsskiftet FCI anerkjent, og der er stor variasjon i rasen.
Gjest the truth Skrevet 12. april 2008 #19 Skrevet 12. april 2008 Hvem snakker om DOGWEB??? Jeg antar at man mener DOKUMENTASJON på hva hundene er for noe? En stamtavle på en boxerhvalp er ikke annet enn et papir der man baserer seg på at det oppdretteren sier er faren og moren ER det... Min dokumentasjon med DNA og diverse andre attester er egentlig MYE mer pålitelig. handler man hunder fra utlandet kan man godt ende opp med helt annen stamtavle enn det som faktisk er forfedre.. JA, selv i snille lille Norge skjer dette. Jeg skal ikke nevne navn. The truth shall set you free... Jeg tror at når man snakker om registrering her så mener man at bl a stamtavler ikke vil kunne registreres på dogweb og at hunden jo faktisk er en blandingshund. Hva angår denne blandingen så har det jo forekommet innblanding av dogo canario i nappen pga nappens helseproblemer. Dette har jo nettopp vært for å bedre nappens helse - altså blandingen har et formål. Dette pga nappens lille genpool. På raser med stor genpool har man ikke innavlsproblematikken på sammemåte. Seriøse oppdrettere avler ikke uten å ta hensyn til innavlskoiffisienten (denne kan jo også avleses på dogweb). I utgangspunktet er jeg imot blandingsavl, med mindre den har et formål. Når man avler bare fordi derfor (som det kan se ut til å være i det forholdet ts snakker om) bør man la det være. Skal man avle på hunder bør man sette seg inn i hundens genetikk først, og vite hva man ønsker å oppnå. Men som regel finner man de egenskapene man søker å oppnå i en av de allerede eksisterende 400 hunderasene i verden..
Frey Skrevet 12. april 2008 #20 Skrevet 12. april 2008 I all verden da? Jeg sa at jeg antar at de som snakker om papirer tenker på stamtavle og registrering av rasehund hos NKK og da finner man alle opplysningene om hunden på dogweb. Ingen grunn til å halshugge meg av den grunn vel? Og ja, jeg vet at dogoen er en gjenskapt rase hvor flere raser er brukt. Men jeg har også forstått det sånn at det har vært avlet inn andre raser (mulig jeg tok feil og det var en annen rase enn dogo som var brukt - men igjen ingen grunn til å ta sånn på vei vel?) for å bedre helsen på nappen. Slapp litt av da, det er helg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå