Gjest Brysom kunde Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Hva slags service forlanger du av den purunge studentjenta/gutten som sitter i kassa på Rimi eller andre steder når du er innom og handler etter jobb? Spør fordi jeg var i butikken nå for litt siden, og gikk ut med følelsen å ha ødelagt hele dagen til hun som satt i kassa når jeg gikk derfra. Uten at jeg hadde vært vanskelig. Ikke så hun på meg når hun begynte å slå inn varene (eller noen gang mens jeg sto ved kassa), nærmest hev varene mine nedover båndet, ikke spurte hun om jeg ville ha pose og når jeg spurte om det sukket hun tungt og grep tak i en pose og hev den etter varene, ikke opplyste hun om summen for varene, jeg så det selv på displayet, ikke sa hun takk eller værsågod ved betaling og tilbakelevering av vekslepenger. Så spør hun ikke om jeg villle ha kvitteringen, når jeg så spør etter den sukker hun nok en gang tungt, og river den ut av skriveren og hiver etter varene (hvorfor ikke gi meg den i hånden?). Ikke noe takk for handelen, så jeg går bare og pakker ned varene, så oppdager jeg til slutt at jeg ikke har fått kvitteringen for mine varer, men for noen andres. Jeg hadde handlet litt for noen andre, så kvittering måtte jeg ha med meg, så jeg måtte dessverre plage henne igjen. For første gang ser hun på meg med et blikk som tydeligvi ønsket meg rett til helvete. Så fikk jeg riktig kvittering til slutt og gikk derfra mens jeg følte meg som en drittsekk. Men søren heller, ikke var jeg vanskelig, ikke var jeg sur, jeg er ganske tålmodig i butikken og godtar køer til tider, litt rot av og til, at kassebetjeningen av og til er stresset. Men jeg krever at de ser på meg og kanskje gir et lite smil når de begynner å slå inn mine varer, "vil du ha pose?", "takk", "værsågod" og "vil du ha kvitteringen?". Skulle de glemme det er det greit, da spør jeg selv, men da krever jeg at de kan ta det med et smil. Jeg syns ikke det er storforlangende?
Gjest Pet Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Hun hadde nok pms, var fyllesjuk eller hadde en dårlig dag av andre grunner. Tror ikke sånn oppførsel er vanlig eller akseptert hos verken Rimi eller andre butikker. Du får gi henne en sjanse til, er det like ille da, får du klage til butikksjefen.
Gjest gjest- sofie Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Jeg forventer en del av butikkansatte. Jeg har lagt plantasjen for hat etter ei dum dame svarte: "Jeg har ikke kassen." Da jeg spurte om å få veksle med henne til en vogntier. Den ene som sto i kassen hadde en kunde med et digert lass med varer som selvsagt skulle prioriteres og bak ham var køen lang. Noe så idiotisk å si.
Gjest StockDama Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Hun hadde nok pms, var fyllesjuk eller hadde en dårlig dag av andre grunner. Tror ikke sånn oppførsel er vanlig eller akseptert hos verken Rimi eller andre butikker. Du får gi henne en sjanse til, er det like ille da, får du klage til butikksjefen. Enig. Kan hende hun bare har hatt en jævlig dag.
Gjest StockDama Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Jeg forventer en del av butikkansatte. Jeg har lagt plantasjen for hat etter ei dum dame svarte: "Jeg har ikke kassen." Da jeg spurte om å få veksle med henne til en vogntier. Den ene som sto i kassen hadde en kunde med et digert lass med varer som selvsagt skulle prioriteres og bak ham var køen lang. Noe så idiotisk å si. Det er da ikke dumt, noen kasser har brukernavn og passord for å kunne brukes og registrere hvor mye en arbeidstager har gjort i kassa den dagen. Eller at man trenger nøkler. Er man en av de ansatta som ikke driver med kassa, så er det lite h*n kan gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Det er da ikke dumt, noen kasser har brukernavn og passord for å kunne brukes og registrere hvor mye en arbeidstager har gjort i kassa den dagen. Eller at man trenger nøkler. Er man en av de ansatta som ikke driver med kassa, så er det lite h*n kan gjøre. Da kan hun si forklare situasjonen slik den er da, og ikke bare svare så teit!
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 Enig. Kan hende hun bare har hatt en jævlig dag. Jo, jeg forstår jo at hun ikke er sånn til vanlig, og at hun bare ikke hadde dagen sin i dag. Poenget var egentlig om vi godtar for mye som kunder når vi er ute og handler, som f.eks. sure ekspeditører, dårlige dager eller ikke. Selv er jeg kundebehandler i min jobb, og dårlige dager kjenner jeg til. Men jeg har til dags dato (bank i bordet) aldri latt det gå ut over kunden i form av mangel på kommunikasjon, sure blikk, høylytte sukk o.l. At jeg lar mitt sure humør gå utover kundene, vil til syvende og sist gå utover min arbeidsgiver. Er humøret mitt så dårlig og surt at jeg ikke klarer å ta meg sammen, ville jeg faktisk heller vurdert å gå hjem enn å sitte der med min mugne aura Altså hos oss, har våre kunder krav på en god vennlig behandling, et smil og normal folkeskikk, uavhengig om vi kundebehandlere har dårlige dager.
mann23 Skrevet 10. april 2008 #8 Skrevet 10. april 2008 Forventer ikke et snev av service, er bare glad noen gidder å gjøre den jobben. Syns det er urimelig å kreve noe som helst av de stakkarene
Gjest Pet Skrevet 10. april 2008 #9 Skrevet 10. april 2008 Forventer ikke et snev av service, er bare glad noen gidder å gjøre den jobben. Syns det er urimelig å kreve noe som helst av de stakkarene Vanlig folkeskikk, som å hilse og svare, synes jeg man bør kunne forvente av alle.
Fat Sally Lee Skrevet 10. april 2008 #10 Skrevet 10. april 2008 Forventer ikke et snev av service, er bare glad noen gidder å gjøre den jobben. Syns det er urimelig å kreve noe som helst av de stakkarene Bare husk at mange av de kasseansatte er studenter som etter hvert kommer ut i andre jobber, kanskje noen tar drømmejobben rett foran nesa di din en dag? Men uansett er vanlig folkeskikk et minstekrav.
Gjest Pet Skrevet 10. april 2008 #11 Skrevet 10. april 2008 Men eg har som regel alltid klart å klistre på eit smil, sjølv til dei jævligaste kundane eg har vore borti.Det får man bare lære seg å gjøre når man jobber i et serviceyrke.
LilleCanCan Skrevet 10. april 2008 #12 Skrevet 10. april 2008 (endret) Ring sjefen hennes du. Jeg hadde gjort det lett. SÅ dårlig kundeservice. Nja ok, kanskje å overreagere litt, men se henne an neste gang du går inn der, hvis du handler der ofte da. Personlig hadde jeg tatt en prat med henne der og da, men det er lett å bli paff i en slik situasjon. Så det er nok lettere sagt enn gjort. Jeg blir alltid provosert av å høre eller oppleve sånt. det er unødvendig. hun burde i grunn se seg om etter en annen jobb hvis dette er vanlig for henne. Endret 10. april 2008 av LilleCanCan
Gjest Brysom kunde Skrevet 10. april 2008 #13 Skrevet 10. april 2008 Kan dessverre sei at det ikkje alltid er like lett når ein har kundar fra h*****e, sure som F for ingen verdens ting. Småting som at ein kunde som har EIN vare og insisterer på å sette den i begynnelsen av båndet sånn at det må dure å gå ein halv dag før varen kjem fram til deg... Kunder som har ei korg med varer og velger å helle den på båndet istedenfor å legge ting nokelunde ryddigt, for så å bli sur om noke dett ned fra berget dei sjølv har laga til Syns mange butikker har det greit der dei oppfordrer kundar til å legge varen med strekkoden mot seg, det forenkler mykje. Eg veit at tråden ikkje handla om akkurat dette. Men eg har jobba min del i butikk og der får ein sett folk sitt ekte-jeg, i alle fall på litt mindre plassar! Men eg har som regel alltid klart å klistre på eit smil, sjølv til dei jævligaste kundane eg har vore borti. Ja, men nå var ikke jeg en sur kunde. Folkeskikk er noe jeg har lært meg for lengst og jeg forholder meg til det. At hun kanskje hadde en sur kunde før meg, skal da ikke gå utover meg? Å bli sur fordi en kunde setter varen på feil sted på bånden? Hva er det for noe da? Greit at du ser hva som ville vært mer praktisk du som jobber der, men du kan ikke forlange det samme av en kunde som kanskje aldri har jobbet i en butikk og ikke vet (eller har tenkt på) hva som er praktisk! Men å helle varene utover båndet i stedet for å legge dem ned, er jo dårlig oppførsel av kunden, da syns jeg faktisk det er greit å si noe til kunden om den blir sur om noe faller ned. Men si det på en ålreit måte. Nordmenn generelt (både kundebehandlere og kunder) har altfor lett for å vrenge av seg sure oppstøt mot folk om ting går dem i mot...
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 Forlanger akkurat det samme som jeg gir tilbake, et hei. Det er grenser for hvor mange spillopper det går an å finne på i kassa, selv om noen kunder prøver så godt de kan.
LilleCanCan Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 Nordmenn generelt (både kundebehandlere og kunder) har altfor lett for å vrenge av seg sure oppstøt mot folk om ting går dem i mot... Nordmenn er ikke av de flinkeste når det kommer til service nei. hehe ;p
Gjest Pax Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 Vanlig folkeskikk, som å hilse og svare, synes jeg man bør kunne forvente av alle. Enig, det burde man forvente av kunden, også. Men jeg ser at det er ofte det ikke skjer.
Gjest Brysom kunde Skrevet 10. april 2008 #17 Skrevet 10. april 2008 Enig, det burde man forvente av kunden, også. Men jeg ser at det er ofte det ikke skjer. Ja, absolutt! Godt innspill. Mente ikke tråden som noen hetsejakt på unge kasseekspeditører, de fleste er jo hyggelige og kundevennlige Arrogante kunder må jeg også selv anstrenge meg litt for å gi et smil. Jeg klarer det, og da kommer som regel smilet deres etterhvert også. Når ble egentlig nordmenn slik? Går med nesen i været og tror vi er bedre enn alle andre og har ikke så stort behov for å være hyggelige mot ukjente som kjente? Vi har da ikke alltid vært sånn?
effy Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 Nei TS, du overreagerer ikke. Makan til dårlig service! Jeg forventer at vedkommende sier hei, spør om pose og at man ikke får følelsen av å være til bryderi.
Gjest Pet Skrevet 10. april 2008 #19 Skrevet 10. april 2008 Nordmenn har det mye mindre "inne" med normal høflighet når det gjelder å omgås andre mennesker enn jeg har opplevd i de fleste andre land jeg har vært i. Andre steder sier folk automatisk unnskyld hvis de dulter bort i noen på gata og butikkpersonale og andre i serviceyrker smiler og sier takk og værsågod. Ikke uten unntak, selvfølgelig, men jeg får en følelese av at ansatte i disse yrkene i Norge ikke er proffe nok - når man er på jobb skal man faktisk tre inn i en rolle og utøve yrket sitt, dritten får man ta ut i privatlivet! Man selger faktisk en tjeneste på jobb og selv om man er sur får man prøve å være proff. Har full forståelse for at folk kan ha dårlige dager og kanskje ikke bør omgås andre, men da kan man kanskje snakke med sjefen om det? At de i kassa på min Rema kan være sure i blant kan jeg tåle, for jeg vet at de ikke er det hver dag. Men å bli sur for at jeg ikke legger varene "riktig" på båndet, er en oppførsel jeg ikke tolererer.
Gjest Brysom kunde Skrevet 10. april 2008 #20 Skrevet 10. april 2008 Nei TS, du overreagerer ikke. Makan til dårlig service! Jeg forventer at vedkommende sier hei, spør om pose og at man ikke får følelsen av å være til bryderi. Ja, ikke sant? Når man som kundebehandler anser kunden for å være en eneste stor hodepine, da har man misforstått det grunnleggende? Å ha en dårlig dag, er ikke en god grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå