Gå til innhold

Trenger hjelp ang. kjøpsloven

Anbefalte innlegg

Gjest Grafica
Skrevet

Hei, på et annet forum jeg er på har vi en markedsplass med kjøp og salg av brukte klær osv. mellom brukerne. Vi har mistanke om at en bruker kjøper ting billig fra utlandet og selger videre. Er det noen som vet om dette er lovlig? Det er ikke kjempestore kvanta det er snakk om, men nok til at vi i teamet som driver sida er bekymret. Mest bekymret for at det evt. kan bli noen konsekvenser for forumet om det hun gjør er ulovlig og noe statlig finner ut av det.

Noen som vet noe om dette og kan hjelpe meg med noen svar? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke ulovlig å kjøpe ting fra utlandet og selge det igjen med fortjeneste. Hvorvidt hun betaler skatt av det hun tjener på dette (når det kommer til et visst punkt av fortjeneste) er jo på hennes kappe.

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Jeg ser heller ikke noe problem her??

Gjest Grafica
Skrevet

Ok, var det jeg lurte på, OM det var ulovlig eller ikke :)

For oss er det et problem, fordi hun selger ting ganske så mye dyrere, og markedsplassen er for kjøp og salg av bruktting, ikke for å bli brukt som en nettbutikk ;)

Skrevet

Helt klart veldig lovlig, og mange har dette som en "hobby" (inkl meg i perioder).

Hvis dere ikke vil ha henne til å selge ting der får dere si ifra, men samtidig sette ned noen retningslinjer som sier at ting skal være brukt. Ellers er det jo ganske så vanskelig å si noe, da hun kanskje ikke tenke over at hun gjør noe dere ikke vil.

Samtidig så er det jo positivt i at noen bruker markedsplassen, uansett om det er nytt eller gammelt som selges :)

Skrevet
For oss er det et problem, fordi hun selger ting ganske så mye dyrere, og markedsplassen er for kjøp og salg av bruktting, ikke for å bli brukt som en nettbutikk ;)

Kanskje dere bør ha et pristak? Og som noen andre sa, spesifisere ovenfor henne at det er et BRUKTmarked.

Gjest Grafica
Skrevet

Ja, vi har nettopp lagt til nye regler, og hun har fått beskjed om at hun får ikke selge åpent i forumet lenger :)

En ting er å kjøpe ting nytt og selge, men når man selger VELDIG mye dyrere, og presser budrundene så mye som mulig, slik at hun ender opp med å få 600kr for en genser som kostet henne originalt 100kr... Det er ikke riktig.

Men takk for svar alle sammen, problem løst, eller det vil si, det var jo ingen problemer, så om en mod rusler innom, kan de godt stenge denne :)

Skrevet
Hei, på et annet forum jeg er på har vi en markedsplass med kjøp og salg av brukte klær osv. mellom brukerne. Vi har mistanke om at en bruker kjøper ting billig fra utlandet og selger videre. Er det noen som vet om dette er lovlig? Det er ikke kjempestore kvanta det er snakk om, men nok til at vi i teamet som driver sida er bekymret. Mest bekymret for at det evt. kan bli noen konsekvenser for forumet om det hun gjør er ulovlig og noe statlig finner ut av det.

Skjønner ikke problemet. Om du handler hos Ellos og den personen i utlandet kommer på ett fett.

hvem sine klær selger mest? Dine fra Elllos eller de som er kjøpt i utlandet? kansje det er klær som ikke fåes andre plasser..

Det er opptil hver og en av dere hva dere vil kjøpe/betale.

Skrevet
Ja, vi har nettopp lagt til nye regler, og hun har fått beskjed om at hun får ikke selge åpent i forumet lenger :)

En ting er å kjøpe ting nytt og selge, men når man selger VELDIG mye dyrere, og presser budrundene så mye som mulig, slik at hun ender opp med å få 600kr for en genser som kostet henne originalt 100kr... Det er ikke riktig.

Men takk for svar alle sammen, problem løst, eller det vil si, det var jo ingen problemer, så om en mod rusler innom, kan de godt stenge denne :)

Klart alle vil ha mest mulig? Hva er problemet egentlig? at hun får mye for klærne?

Gjest Grafica
Skrevet

Ifølge våre regler, så er det ikke lov. Problemet er jo at hun snyter folk, fordi ingen får vite originalprisen, eller hvor det er fra. Det er kun detektivarbeid fra et par andre brukere som har ført til at vi fant ut av dette.

Skrevet

Dere kan bare nekte henne å sette inn annonser ja. Det står ingen plasser at det er en menneskerett å få selge tingene sine gjennom en internettside. Har selv jobbet i avise hvor man har "bruktmarked" og vi nektet folk som drev på slik å sette inn annonser! Studerer forøvrig også jus :)

Skrevet

Problemet blir vel at brukerne betaler kanskje 6-8 ganger mer for noe som oginalt koster 1/10 av prisen de sier det er verdt.

Skrevet

Misunnelig, tenker jeg? Skal du være en moralens vokter og avgjøre hvor mye folk skal få lov å tjene? Skal du regulere hvor mye kjøperen skal være villig til å gi? Jeg tror du er altfor ung og uerfaren til å drive et slikt forum... Dessuten: Å diskutere ditt eget forums brukere i et annet forum, er svært uprofesjonelt.

Skrevet
Misunnelig, tenker jeg? Skal du være en moralens vokter og avgjøre hvor mye folk skal få lov å tjene? Skal du regulere hvor mye kjøperen skal være villig til å gi? Jeg tror du er altfor ung og uerfaren til å drive et slikt forum... Dessuten: Å diskutere ditt eget forums brukere i et annet forum, er svært uprofesjonelt.

det tenkte jeg oxo.. misunnelse..

Skrevet
Ifølge våre regler, så er det ikke lov. Problemet er jo at hun snyter folk, fordi ingen får vite originalprisen, eller hvor det er fra. Det er kun detektivarbeid fra et par andre brukere som har ført til at vi fant ut av dette.

Dette synes jeg var et tåpelig argument.

Om H&M kjøper sine gensere for 4 kroner fra fabrikken i India(noe de sannsynligvis gjør) og selger dem for 150 kroner her så snyter de oss?

Skrevet

Snyter hun folk når de er villig til å gi denne prsien for varen? Har du og de andre noe med hva varen egentlig kostet?

Og det sier utrolig mye om dere, når dere driver dektetivarbeid for å finne ut hva hun gir for tingene hun kjøper. Men uansett hva hun ahr betalt, så har dere ikke under omstendigheter noe med hva folk skal være villig til å gi for disse tingene.

Kontrollsyke kaller jeg dere, og beklageligvis finnes det en del slike rundt omkring på nettet, og som da driver forum.

Skrevet

Jeg vil gjerne at du skriver hvilket forum dette er, slik at jeg kan holde meg unna... Hvis admin på et forum har et så stort kontrollbehov og bruker sin mulighet til å sjekke opplysninger til å drive et slikt detektivarbeid, så kan man bare lure på hva dere ellers gjør. Da har du vel heller ikke særlig høy terskel for å gå inn og lese medlemmenes personlige meldinger. Det er kanskje slik du fant ut av dette?

Ok, var det jeg lurte på, OM det var ulovlig eller ikke :)

Gjest Grafica
Skrevet

Gjest: Ingen admins på noen forum kan gå inn og lese PM's.

Hvilket forum dette er kommer jeg ikke til å si. Grunnen til at vi har måttet komme med disse reglene er pga at flere har misbrukt kjøp og salg-delen. Det er ikke snakk om å kontrollere, men å prøve å beskytte medlemmene våre og sørge for rettferdig behandling. Det er andre medlemmer som har rapportert denne brukeren til oss, medlemmer som har kjøpt av henne og i ettertid funnet ut at de har betalt flere hundre kroner mer enn de hadde gjort om de hadde bestilt denne varen direkte selv. Selvfølgelig kan man argumentere med at det er kjøperens eget ansvar å sjekke ut dette på forhånd, men når selgeren nekter å oppgi kjøpssted eller originalpris når folk spør, er jo ikke dette så veldig lett...

Skrevet
Det er andre medlemmer som har rapportert denne brukeren til oss, medlemmer som har kjøpt av henne og i ettertid funnet ut at de har betalt flere hundre kroner mer enn de hadde gjort om de hadde bestilt denne varen direkte selv.

Jeg tror dere har et stort problem ettersom dette gjelder omtrent alt som selges noe sted per i dag.

Skrevet
Gjest: Ingen admins på noen forum kan gå inn og lese PM's.

Klart man kan det, det kommer jo bare an på hvordan forumet er bygget opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...