Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm - sitter her og plundrer litt i et Excel-ark på jobben. Har lært dette en gang i verden som jeg nå lurer på, men finner ikke igjen hvordan jeg får det til.

Problemstilling :

Jeg sitter med 7 kolonner med verdier nedover i radene - også skal jeg på en måte sortere disse. Det skal dukke opp en liten grå "nedtrekkspil" på den øverste ruten i kolonnen (den som forklarer hva kolonnen inneholder) Slik at jeg kan sortere alle like verdier sammen ... :forvirra:

Noen som skjønner hva jeg mener.....

På forhånd takk for hjelpen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det nærmeste jeg kommer ut fra din beskrivelse, er å markere den kolonnen som skal sorteres, og velge Data -> Sort... (I engelsk Excel vel å merke). Du kan også trykke på ikonet på verktøylinjen som har samme ikon som menyvalget. Du kan da velge om du skal sortere i synkende eller stigende rekkefølge.

Dette lager ikke en slik "grå nedtrekkspil" du nevner. For å lage en slik mulighet, hvor man kan trykker på en pil i et celle-element for å sortere, trenger du sannsynligvis å programmere selv i Visual Basic (som man kan programmere mot i alle Office applikasjonene). Da kan nok ikke jeg hjelpe deg, for det har jeg aldri lært meg.

Skrevet

Takker for svar - men det var nok ikke den varianten jeg var ute etter, har nemlig prøvd den :ler:

For å utdype litt mer så trenger jeg en sorteringsmåte slik at verdiene som står på samme rad bortover "følger med". Dvs. sorterer jeg en kolonne etter en spesiell verdi så skal de tilhørende opplysningene på hver enkelt rad også flytte seg.

Når jeg sorterer en kolonne på denne måten så blir jo resten av raden stående bare - og da blir det bare rot i mitt oversiktlige Excel-ark :wink:

Hmmm..... må kanskje vente til mandag og spørre en annen her som har litt mer greie på det...

Nå er det helg !!

Skrevet

Da kan du jo bare markere alle radene du vil skal sorteres, og så gjøre slik jeg sa, så får du spørsmål om hvilken kolonne du skal sortere etter. Da blir også alle de andre dataene flyttet rundt på slik at dataene fremdeles stemmer overens med hverandre.

Skrevet

Merk raden med kolonneoverskriftene.

Gå til Data => Autofilter

Da får du de små pilene som du etterlyser og kan sortere/gjøre utplukk fra den totale datamengden.

Skrevet

Takk Bertha !! :lol:

Nå fikk jeg frem de små grå ja.... :hoho:

:oops: men.... den sorterer ikke :oops:

Hva må jeg gjøre mer..... :-? Ikke god på dette her... også jeg som trodde jeg var god på Excel :lol: så feil kan man ta ..

Gjest Anonymous
Skrevet

Sørg først for at du har ei overskriftsrad i regnearket. Den gjør det enklere å vite hva du sorterer etter, og kan fjernes etterpå om du vil.

Merk deretter området du skal sortere.

Velg Data -> Sorter... og velg sorteringsmåte og rekkefølge.

Hvis du bruker "Sorter-knappen" sortere Excel uten hensyn til hva du måtte ønske, altså stigende/fallende topp -> bunn eller høyre -> venstre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...