Susie Q Skrevet 10. april 2008 #1 Del Skrevet 10. april 2008 Noen som kan anbefale meg kasseroller, gryter og stekepanner av god kvalitet og stilig design? Det viktigste er at de er av god kvalitet og har gode matlagningegenskaper. Og de må kunne brukes på induksjonstopp. Har vært å sett på forskjellige merker alt fra Ikea til Høyang, det er så forferdelig mye å velge imellom, så det blir vanskelig å bestemme seg... Og hva er en traktørpanne og sautépanne, har de spesielle bruksområder, eller er det bare utformingen på de som gjør de forskjellig fra andre vanlige stekepanner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinkybride Skrevet 10. april 2008 #2 Del Skrevet 10. april 2008 Vi skal gifte oss og lurte på det samme. Vi ble anbefalt gastrolux først, men så var det noen som anbefalte NOWO frem for dette. Det er blant annet de hun wenche i god morgen norge bruker. De er veldig gode, og på flere av typene kan du f.eks ta av håndtaket å sette den i ovnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susie Q Skrevet 10. april 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 10. april 2008 Vi skal gifte oss og lurte på det samme. Vi ble anbefalt gastrolux først, men så var det noen som anbefalte NOWO frem for dette. Det er blant annet de hun wenche i god morgen norge bruker. De er veldig gode, og på flere av typene kan du f.eks ta av håndtaket å sette den i ovnen. Jeg har sett på NOWO, smart at det går an å ta av håndtaket, men hvor mye har man bruk for det sånn egentlig? Og jeg personlig synes de kunne spandert på ett litt penere design på såpass dyre kasseroller... Men som sagt er jo kvalitet og matlagningsegenskaper viktigst... Noen som har efaring med Invite og Duka? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CosiFanTutta Skrevet 10. april 2008 #4 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Jeg har kjøpt HPH fra Høyang og er veldig fornøyd. Du kan ta skaftet av, og det gjør det lettere å lagre i dype skuffer på kjøkkenet. I tillegg har jeg Nowo stekepanne (den beste jeg noen gang har hatt). HPH kan brukes på induksjon Endret 10. april 2008 av CosiFanTutta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 10. april 2008 #5 Del Skrevet 10. april 2008 Åh, denne var fin. Kjøpte sånt på Ikea, men alt av panner og wokpanner ble ødelagt i løpet av kort tid. Deretter kjøpte jeg en dyrere Tefal-panne, men den varte ikke noe lenger.. Hvor mye må man egentlig beregne å gi for en god stekepanne`? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanka Skrevet 11. april 2008 #6 Del Skrevet 11. april 2008 Hva med gastrolux veldig gode gryper og panner - se annen tråd om disse på dette nettstedet. Eller hva med Le Creuset - finnes ikke finere synes nå jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #7 Del Skrevet 11. april 2008 Åh, denne var fin. Kjøpte sånt på Ikea, men alt av panner og wokpanner ble ødelagt i løpet av kort tid. Deretter kjøpte jeg en dyrere Tefal-panne, men den varte ikke noe lenger.. Hvor mye må man egentlig beregne å gi for en god stekepanne`? Noen av grytene og pannene på ikea er holdbare og gode, synes jeg, f eks 365-serien og Favorit, og jeg er også så langt fornøyd med en støpejernspanne jeg kjøpte der. Det som er viktig er å kjøpe gryter med tykke bunner (tynne om du har gass) i egnet materiale, og bruke dem riktig. En tefal-panne eller annen panne med nonstick-belegg tåler f eks ikke å steke på maksvarme særlig godt, ei heller tåler den metallredskaper. Derfor kan det være lurt å både ha en nonstickpanne og en ubelagt i støpejern. Vi har en titan-stekepanne med belegg som kostet 3-400 kr på ICA, den har holdt i tre år så langt og garantien gjelder for i hvert fall fem år så lenge man bruker den riktig. De færreste gryter liker å varmes opp uten noe (fett, væske) oppi, og særlig tynnbunnede gryter tar kvelden av sånt. Når dette er sagt kommer jeg til å kjøpe "skikkelige" gryter (f eks Høyang) når jeg får råd, men da prioriterer jeg først de størrelsene jeg ikke har, Ikea-grytene holder mål en god stund til. Poenget mitt er bare at riktig bruk er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropehus Skrevet 12. april 2008 #8 Del Skrevet 12. april 2008 Noen som kan anbefale meg kasseroller, gryter og stekepanner av god kvalitet og stilig design? Det viktigste er at de er av god kvalitet og har gode matlagningegenskaper. Og de må kunne brukes på induksjonstopp. Har vært å sett på forskjellige merker alt fra Ikea til Høyang, det er så forferdelig mye å velge imellom, så det blir vanskelig å bestemme seg... Og hva er en traktørpanne og sautépanne, har de spesielle bruksområder, eller er det bare utformingen på de som gjør de forskjellig fra andre vanlige stekepanner? Jeg har prøvd både de billige fra Ikea, de litt dyrere, Høyand Polaris, Jamie Oliver serien fra Tefal (pannen slo seg, selv om det var netopp dette de garanterte for at den ikke skulle gjøre) og NOWO. Jeg ar absolutt mest fornøyd med Nowo. Faktisk så fornøyd at alle de andre pannene jeg hadde har blitt sendt til stekepanners evige jaktmarker. Jeg er fornøyd av flere grunner: 1. Det brenner seg aldri fast og belegget i min panne er like fint etter 1 års daglig bruk. Det har jeg aldri kunnet si om noen annen panne. 2. Den har belegg utenpå også, så du slipper sånne "sørgerender" med fastbrendt mat utenpå som er vanskelig å vaske vekk. 3. Den er veldig enkel å rengjøre, både inni og utenpå 4. Jeg også tenkte at det å fjerne håndtaket er noe tull, MEN veldig kjekt når den skal i oppvaskmaskinen, i ovnen og IKKE MINST når du lagrer den. Tar halvparten så mye plass om man legger håndtaket oppi. Nowo selv sier at pannene skal tåle redskaper av stål oppi, men det har jeg ikke brukt. Er litt skeptisk til å få eventuelle teflonrester i maten. Produsentene bruker litt forskjellig teknikk for å få belegget til å sitte. Tefal bruker mange tynne lag, mens Nowo pannene har 1 tykt lag med teflon som er lasebehandlet. Jeg har en stor panne med litt høy kant og har nettopp kjøpt en grillpanne også. Den store pannen bruker vi daglig, den er stødig og go og like fin som da vi kjøpte den. Ser f.eks at Jernia har grillpannen til 1199, men jeg kjøpte min på Elkjøp til 399 forrige uke, de har tilbud på de nå og da, tror forresten at den store pannen koster 599. Jeg synes ikke det er mye for et arbeidsredskap jeg bruker hver dag og sikkert har i mange år til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropehus Skrevet 12. april 2008 #9 Del Skrevet 12. april 2008 Og hva er en traktørpanne og sautépanne, har de spesielle bruksområder, eller er det bare utformingen på de som gjør de forskjellig fra andre vanlige stekepanner? Glemte å si at Nowo har to serier: En for induksjon som er litt dyrere og en vanlig.( de har 5 års garanti på belegget og 35 år mot at pannen slår seg) Jeg er ingen ekspert på dette, en traktør og sauterpanner har høyere kant enn vanlige stekepanner og tykkere bunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #10 Del Skrevet 12. april 2008 Hva med gastrolux veldig gode gryper og panner - se annen tråd om disse på dette nettstedet. Eller hva med Le Creuset - finnes ikke finere synes nå jeg! Jeg har 5 gryter fra Le Creuset. Der er lekre og maten blir spesielt god i disse grytene. Men jeg synes de er altfor tunge til hverdagsbruk, de veier et tonn med mat i. De brukes til fest, og settes rett på bordet. Til daglig bruk blir det Høyang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krisp Skrevet 12. april 2008 #11 Del Skrevet 12. april 2008 Det viktigste for meg er at de har tefal-belegg. Liker også at det følger med lokk og at de har helletut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susie Q Skrevet 12. april 2008 Forfatter #12 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Da har jeg vært å shoppet gryter, panner og kasseroller. Det ble investert i Nowo stekepanne på tilbud til 599,- på Jernia, ett kasserollesett (3 stk) fra Duka, I tillegg kjøpte jeg en gryte og en stekepanne i støpejern Senior fra Ikea, synes de var veldig stilige i grønt. http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...mp;query=senior Så da gjenstår det å se hva de vil bringe under kokkelering på kjøkkenet Endret 12. april 2008 av Susie Q Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 13. april 2008 #13 Del Skrevet 13. april 2008 Ang. Nowo eller andre panner med avtagbare håndtak: Dette er veldig, veldig kjekt! Har en stor Nowo stekepanne (32 cm?) som vi kan ta av håndtaket på. Gryteskapet vårt er litt lite, og det å kunne ta av håndtaket er kjempegreit. Mye enklere å plassere denne panna enn de som har håndtak. Den kan også settes på bordet slik at man kan forsyne seg direkte fra den, og da er det kjekt å ta av håndtaket. Har nå 5 gryter /panner som funker på induksjonsovn: Nowo-panne, 2 gryter i forskjellige størrelser fra Jamie Oliver, en "grøtkjele" fra Høyang Polaris og en pastakjele fra Duka. Nowopannen, grøtkjelen og pastakjelen har vi brukt daglig i snart to år, både på kjeramisk og induksjonstopp, og har vært fornøyde med de. Jamie-kjelene har vi bare brukt noen måneder, og har vært fornøyde så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cesc Skrevet 17. juni 2008 #14 Del Skrevet 17. juni 2008 Ang. Nowo eller andre panner med avtagbare håndtak: Dette er veldig, veldig kjekt! Har en stor Nowo stekepanne (32 cm?) som vi kan ta av håndtaket på. Gryteskapet vårt er litt lite, og det å kunne ta av håndtaket er kjempegreit. Mye enklere å plassere denne panna enn de som har håndtak. Den kan også settes på bordet slik at man kan forsyne seg direkte fra den, og da er det kjekt å ta av håndtaket. Har nå 5 gryter /panner som funker på induksjonsovn: Nowo-panne, 2 gryter i forskjellige størrelser fra Jamie Oliver, en "grøtkjele" fra Høyang Polaris og en pastakjele fra Duka. Nowopannen, grøtkjelen og pastakjelen har vi brukt daglig i snart to år, både på kjeramisk og induksjonstopp, og har vært fornøyde med de. Jamie-kjelene har vi bare brukt noen måneder, og har vært fornøyde så langt. Har brukt mange stekepanner de siste år, de fleste er halvdyre tefalpanner (3-500kr). Kjøpte meg en Nowopanne nå sist, beste innvesteringen min på lenge, kan ikke få fullrost den pannen nok. Bytter til induksjonkomfyr nå, så jeg må bytte alle kjelene mine, og jeg kommer kun til å kjøpe Nowo. De er en god del dyrere men det er en god innvestering.. Finnes ikke tvil i min sjel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 25. november 2008 #15 Del Skrevet 25. november 2008 Anngående NOWO stekepanne. Jeg kjøpte min ett år siden, og den var så fantastisk i begynnelsen at jeg tenkte at jeg nå endelig hadde funnet pannen med stor P. Desverre har den de siste 3 månedene bare blitt værre og værre, alt setter seg fast, uansett hvor mye fett jeg har oppi. Nå er den blitt helt umulig, og jeg skal levere den inn igjen. Vi har ikke brukt metall i den, så den har kun minimale bittesmå merker etter redskaper, og jeg tror gjerne at selve belegget blir sittende på i 5 år, men selve belegget har blit PRO-stick, suger alt til seg. Belegget har foranddret struktur jevnt over hele pannen og oppetter kantene, og kjennes mykt og porøst ut. Jeg leste en artikkel med stekepannetester utført av kokker, og på spørsmål til hvilke teflonpanner kokkene brukte så svarte de alle at de kjøpte billig og byttet ofte. Vi må nok vente til det kommer en arvtager til teflon før vi får en panne som holder som lovet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 25. november 2008 #16 Del Skrevet 25. november 2008 Aftenposten utførte testen av stekepanner, for ikke så lenge siden. Vi har den siste der, Tefal Privillege Pro, hadde den i ca ett år nå og er fortsatt like fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkannie Skrevet 26. november 2008 #17 Del Skrevet 26. november 2008 Hørte om ett panne sett i kirurgisk stål eller noe, som skal være fantastisk! Ei jeg jobber sammen som har råd til det, har kjøpt dem, der trenger man visst ikke gjøre noe, man bare legger maten oppi, setter lokk på og den blir ferdig på få minutter....skjønte ikke helt hvordan de funket, men hun kunne visst bake kaker oppi der også som var ferdi på 5 minutter! Settet kostet henne 20 000 da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 29. november 2008 #18 Del Skrevet 29. november 2008 Darkannie: Tror de hadde en sak på Forbrukerinspektørene for en god stund siden om sånne kjeler. Mener å huske at det var bare humbug... Så du trenger ikke være lei deg for å ikke ha råd til et sånt sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #19 Del Skrevet 29. november 2008 Anngående NOWO stekepanne. Jeg kjøpte min ett år siden, og den var så fantastisk i begynnelsen at jeg tenkte at jeg nå endelig hadde funnet pannen med stor P. Desverre har den de siste 3 månedene bare blitt værre og værre, alt setter seg fast, uansett hvor mye fett jeg har oppi. Nå er den blitt helt umulig, og jeg skal levere den inn igjen. Vi har ikke brukt metall i den, så den har kun minimale bittesmå merker etter redskaper, og jeg tror gjerne at selve belegget blir sittende på i 5 år, men selve belegget har blit PRO-stick, suger alt til seg. Belegget har foranddret struktur jevnt over hele pannen og oppetter kantene, og kjennes mykt og porøst ut. Jeg leste en artikkel med stekepannetester utført av kokker, og på spørsmål til hvilke teflonpanner kokkene brukte så svarte de alle at de kjøpte billig og byttet ofte. Vi må nok vente til det kommer en arvtager til teflon før vi får en panne som holder som lovet. Jeg har solgt Nowo panner i snart seks år, og i 90% av tilfellene forårsakes det du beskriver her av dårlig renhold, ofte kombinert med bruk på veldig høy varme over tid. Nowo pannene SKAL vaskes med OPPVASKMIDDEL etter HVER gang man bruker dem. De kan også kjøres i oppvaskmaskin. Hvis man ikke gjør dette vil fettrester sette seg i porene på panna og porene tetter seg og det vil bygge seg opp et "belegg" av forkullet fett i bunnen av panna. Panna mister da slipplett effekten, og belegget skifter etterhvert farge og overflaten kjennes annerledes ut. Sannsynligvis er belegget i panna like fint under fettbelegget. Det du kan forsøke er å koke ut panna med enten sitronsyre (fåes i velassorterte matbutikker) eller oppvaskmaskin pulver. Dette vil løse opp fettbelegget, om prosessen ikke har gått for langt. Det kan hende du må gjøre det mer enn en gang før du merker forskjell;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkannie Skrevet 30. november 2008 #20 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Darkannie: Tror de hadde en sak på Forbrukerinspektørene for en god stund siden om sånne kjeler. Mener å huske at det var bare humbug... Så du trenger ikke være lei deg for å ikke ha råd til et sånt sett. De funket visst for henne da....men jeg er slettes ikke lei meg for at jeg ikke har råd til dem, for herregud, det skal da være måte på også! Endret 30. november 2008 av Darkannie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå