Gjest barn, mat og allergi Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 I følge en artikkel i Pasienthåndboka (- Ingen sikre allergiforebyggende tiltak) kan vi lese at: I følge overlege Sverre Slørdahl og overlege Ragnhild Halvorsen finnes det ikke bevis for at sen introduksjon av fast føde har forebyggende effekt på astma og allergi. Det finnes heller ikke bevis for at morsmelk kan forebygge allergi. Jeg er litt grønn på dette området, men er det ikke veldig forskjelling når en starter å gi barnet sitt grøt? enkelte barn nekter jo å spise grøt før de er 6-7mnd, mens andre spiser grøt allerede når de er 4.mnd. Eller tar jeg feil? Når startet din unge med "fast føde"?
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Gutten min var "innhol", og etter råd fra helsesøster begynte vi med velling/tynn grøt da han var ca 10 uker gammel. Vi startet da med risgrøt/velling med morsmelk. Etter noen uker introduserte vi maisgrøt (med morsmelk), som han forøvrig likte mye bedre enn ris. Hvete og havre ventet vi med å introdusere til han var rundt 5-6 mnd. Datteren begynte med grøt da hun var rundt 5-6 mnd, og da samme rutine med ris og mais først. Begge barna er allergiske, til tross for at den ene ble introdusert for fast føde 3-4 mnd før den andre. Jeg tror heller det har en større sammenheng med at både mor, far, mormor og farmor er allergiske, enn tidspunktet for innføring av fast føde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå