Reveal Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Neste helg reiser jeg til Krakow- og mens vi er der skal vi i Operaen å se LaBoheme. I den anledning er jeg på jakt etter nettsider hvor jeg kan få lest meg opp på historien/handlingen. Oppsetningen vi skal se blir mest sannsynlig fremført på polsk- og jeg vil anta at også programmet er skrevet på polsk. Derfor vil jeg gjerne ha lest meg til det meste av handlingen i forkant. Håper at det er noen som kan hjelpe meg med å finne noen gode sider om laBoheme- allerhelst på norsk. Har lett endel- men finner stort sett bare små beskrivelser av stykket i forbindelse med oppsetninger. På forhånd tusen tusen takk for hjelpen!
Kitsune Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 http://www.metoperafamily.org/metopera/his...opsis.aspx?id=7 Det er på engelsk, men kan prøve å sammenfatte det på norsk for deg: 1. akt: Paris, julaften ca 1830 i Latinerkavarteret. Maleren Marcello og poeten Rodolfo vil holde seg varm ved å brenne sider fra Rodolfos siste skuespill. To andre er også tilstede (poet og musiker) den siste har en jobb som gir dem mat og brendsel. Mens de sitter der kommer huseieren Benoit for å hente husleia. De gir Benoit vin og får han til å fortelle om tidligere erobringer, erter han og hiver han ut. Så drar de for å feire videre på cafeen Momus og Rodolfo sier han snart skal komme, han skal bare fullføre en artikkel først. En nabo banker på og det er Mimi som sier at lyset hennes ble blåst ut trekken i trappa. Hun føler seg svimmel og han tilbyr henne vin mens han tenner lyset hennes og viser henne døra. Mimi innser at hun har mistet nøkkelen sin, og mens de to leiter etter den blir begge lystene slukket.I måneskinnet forteller han henne om sine drømmer. og hun forteller om sitt ensomme liv, der hun broderer og venter på våren. Tiltrukket av hverandre går de til cafeen. Ja, det er akt en.. Du bør høre litt på musikken slik at du kjenner den igjen. Spesielt Mimi's arie, den er så vakker!!!
Kitsune Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 2. akt: Gategutter blit jaget vekk, Rodolfo kjøper Mimi ette eller annet i nærheta av cafeen før han introduserer henne til vennene. Alle bestiller middag. Parpignol, som lager leker går forbi, omgitt av barn. Marcellos tidligere elsker, Musetta, ankommer arm i arm med en eldre, rik Alcindoro. Mens hun prøver å gjenvinne malerens oppmerksomhet tar hun en vals. Musetta klager på at skoen gnager og hun sender Alcindoro for å hente et nytt par sko, og hun kaster seg i Marcellos armer. Så slår hele gjengen seg sammen med en gruppe soldater og forlater cafeen. Alcindoro må ta regningen. 3. akt. I morgengryet i utkanten av det snødekte Paris, slipper en grensevakt inn bondekvinner til sentrum. Musetta og noen andre høres fra en taverna. Mimi går forbi for å lete etter stedet der gjenforente Musetta og Marcello nå bor. Når maleren kommer, øser Mimi ut fortvilelse over Rodolfos økende sjalusi. Mimi mener det er best at de forlater hevrandre. Man hører Rodolfo, som har sovet i tavernaen, og Mimi gjemmer seg. Marcello tror Mimi har dratt. Rodolfo forteller at han vil forlate sin skjøre kjære. Når han blir ytterligere presset, knekker han sammen og forteller at Mimi er døende. Hennes dårlige helse vil bare bli verre av fattigdommen deres. Overrasket, Mimi snubler fremover for å si farvell til sin elskede, mens Marcello løper tilbake inn i tavernaet for å undersøke hvorfor Musetta ler så høyt. Mens Mimi og Rodolfo gjenopplever deres lykke, krangler Musetta og Marcello.Musetta og Marcello går ifra hverandre, mens Mimi og Rodolfo bestemmer seg for å være sammen til våre kommer. 4. akt. Noen måneder senere, er Rodolfo og Marcello alene et sted. Noen bohemvenner kommer med et magert måltid. De fire danser, men det går over til lekeslossing (?). Artighetene avbrytes av at Musetta kommer stormende inn og forteller at Mii er nede, for svak til å gå i trapper. Mens Rodolfo løper til henne forteller Musetta hvordan Mimi har bedt om å bli ført til sin elskede for å dø. Så mens Mimi blir tatt hånd om, går Marcello og Musetta for å selge ørerinner for medisin, og en annen bohemkvinne går for å pantsette kåpen sin. Mimi og Rodolfo er nå alene, og de mimrer over sine første dager sammen, men hun får et hosteanfall. Når de andre kommer tilbake gir Musetta Mimi en muffe for å varme hendene i, og Musetta ber for Mimis liv. Mimi dør stille, og når Schunard oppdager at hun er død, løper Rodolfo til henne og roper hennes navn. Det er en veldig vakker opera, som har både munter musikk og veldig trist musikk.. Det blir nok en stor opplevelse!
Reveal Skrevet 10. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. april 2008 Å fy fillern Kitsune! Tusen tusen takk!!!!!! Gleder oss kjempemasse. Har også sett endel bilder av der hvor stykke spilles! Noe så vakkert tror jeg aldri at jeg har sett før! Åh, skulle ønske det var i morgen jeg! Blir nok endel lytting og lesing her i kveld ja! Igjen; tusen tusen takk!
Betsy Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Neste helg reiser jeg til Krakow- og mens vi er der skal vi i Operaen å se LaBoheme. Heldiggrisen! Jeg vil også!!!
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Høres moro ut! Hvis du ønsker en forsmak kan jeg virkelig anbefale: http://www.amazon.com/Puccini-Pavarotti-Ha...n/dp/B0000041TD Jeg kjøpte mitt eksemplar på Platekompaniet (av alle steder), så den bør være lett tilgjengelig her i Norge. Denne plata viser hvorfor Pavarotti blir regnet som en av de virkelig store tenorene. Glem alt du hørte av ham på nittitallet. Freni er dessuten praktfull.
Gjest frulou Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Fantastisk opera.Og jeg klarer aldri å la være å gråte på slutten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå