Gjest k26 Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Min situasjon er kanskje så unik at ingen på KG har opplevd noe liknende, men det er kanskje enslige, lesbiske eller andre kvinner som har blitt kunstig befruktet uten at det forelå vansker med å bli gravid. Mannen min er bærer av en svært alvorlig arvelig sykdom. Han har 50% sjanse for å få friske og syke barn. Dermed får vi lov til å få prøverørsbarn med utvelging av friske egg. (Jeg må forresten be om at de etiske aspektene ved dette ikke blir et tema. Start en egen tråd hvis det er av interessse). Vi har såvidt begynt å tenke på dette med barn, så jeg vet veldig lite om hvordan dette faktisk foregår. Derfor kunne jeg gjerne høre om det er noen som har erfaring med kunstig befruktning. Er det mye hormonkurer i forkant, med mange bivirkninger?
KnockedUp Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 (endret) Vi har fått et barn ved IVF. Det er ganske mye medisiner/hormoner ja, noen får mye bivirkninger og synes hele prosessen er vanskelig både fysisk og psykisk. For min del var det relativt uproblematisk, men så fikk vi det til på første forsøk og, kan hende det hadde vært noe annet om vi måtte gjennom det flere ganger, noe som det er veldig viktig å være forberedt på. Først skal din naturlige syklus og hormonproduksjon stoppes, du skal nedreguleres som de sier (ofte med nesespray). Etterpå skal du "stimuleres" med hormoner (disse får du i sprøyter som du setter selv) slik at flere egg modnes samtidig mot normalt sett ett eller kanskje to. Så til slutt fremprovoseres eggløsning (ny sprøyte) før de går inn og henter ut eggene. Jeg begynte med nedregulering 22 mai og hentet ut egg 25 juni. Det er forskjellige regimer de kan følge, det vi gikk igjennom var et "standardopplegg" ved sykehuset i Haugesund, vet ikke hvordan praksis er andre steder. Eneste bivirkningen jeg hadde var at jeg mistet flekker med hår av nesesprayen, men dette er en meget sjelden bivirkning (færre enn 1 av 1000 i følge felleskatalogen) så det trenger du iallfall ikke være redd for Ellers kan du jo gå inn på forumet til Barnimagen.com og spørre- de har et eget forum for assistert befruktning hvor det er mange som skal gjennom det samme. Endret 10. april 2008 av KnockedUp
Gjest k26 Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Glemte å si lykke til Takk for svar, og takk for linkene..skal gå inn der og lese etterhvert. Fint å vite at det bare tar omtrent en månede (hvis det lykkes selvsagt). Jeg merker at jeg ikke helt har kommer over sorgen det er å oppdage at ting ikke ble slik som jeg alltid hadde sett det for meg. Men samtidig er jeg selvsagt sjeleglad for at det finnes muligheter.. Flott unge du hadde bilde av
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Men forstår jeg deg rett når du har eggløsning på egenhånd? Da burde det vel være mulig å hente ut egg uten de hormonkurene, men er usikker på om det blir gjort pga at de da som regel kun kan ta ut et og et egg, i stedet for 5-10 egg som kan bli fangsten om de bruker hormoner. Men jeg VET ikke, bare lurer på om det kan være tilfellet.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Men forstår jeg deg rett når du har eggløsning på egenhånd? Da burde det vel være mulig å hente ut egg uten de hormonkurene, men er usikker på om det blir gjort pga at de da som regel kun kan ta ut et og et egg, i stedet for 5-10 egg som kan bli fangsten om de bruker hormoner. Men jeg VET ikke, bare lurer på om det kan være tilfellet. Man kan gjøre det ja, men det gjøres ikke i Norge. Sjansen for at det ene egget blir befruket og deler seg perfekt er liten. Det er alltid en del egg som ikke lar seg befrukte eller slutter å dele seg. Men i Danmark kan man gå på en lavdose og ta ut få egg, men problemet blir det samme så da får man 5 forsøk istedenfor 3. Må huske at det for de fleste er smertfeullt og tøfft for kroppenå ta ut egg.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 På Volvat gjøres forsøk i naturlig syklus, som vil si at man slipper unna hormonstimuleringen. Men i ditt tilfelle så vil det kanskje ikke være tilstrekkelig med ett egg, for dette egget kan jo være bærer av sykdommen! Derfor bør du nok gjøre "full pakke" og få så mange egg som mulig for å være på den sikre siden! Lykke til!
Gjest k26 Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Men forstår jeg deg rett når du har eggløsning på egenhånd? Da burde det vel være mulig å hente ut egg uten de hormonkurene, men er usikker på om det blir gjort pga at de da som regel kun kan ta ut et og et egg, i stedet for 5-10 egg som kan bli fangsten om de bruker hormoner. Men jeg VET ikke, bare lurer på om det kan være tilfellet. Jeg har eggeløsning ja. Må bare takke dere alle for svar.. Det fikk meg litt videre i prosessen. Neste skritt er nok å oppsøke en lege som er spesialist på området.
Tweak Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 På Volvat gjøres forsøk i naturlig syklus, som vil si at man slipper unna hormonstimuleringen. Men i ditt tilfelle så vil det kanskje ikke være tilstrekkelig med ett egg, for dette egget kan jo være bærer av sykdommen! Derfor bør du nok gjøre "full pakke" og få så mange egg som mulig for å være på den sikre siden! Lykke til! Vil bare nevne at det er mannen som er bærer av sykdommen. Men uansett er det best med så mange egg som mulig, for jo flere befruktede egg jo større er sannsynligheten for å finne ett som ikke bærer sykdomsgenet. Lykke til ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå