Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva har dere valgt, sagt at jeg ønsker å gifte meg før jeg får barn. Men vet ikke helt lenger om det er det viktigeste.

Hvilke tanker har folk rundt dette?

Når har man kommet "lengst"/hva er mest "alvorlig" i forholdet når man får barn eller når man inngår ekteskap?

Og hvor går grense på at det er tidlig og gifte seg og få barn? (vi er 24 år og 25 år og hvert sammen i 4 1/2 år))

Vet at samboer synes han vil vente med bryllup, men usikker på hva han mener om barn.

Endret av Bluespirit
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye mer alvorlig å få barn enn å gifte seg. Et ekteskap kan man bryte, det kan man ikke med en unge.

Jeg skal gifte meg før jeg får unge. Hvis sambo hadde sagt at brullyps var verre enn barn, hadde jeg tvilt litt på det. Aldri om jeg ville hatt barn med han da, men det er meg.

Skrevet

Vi ville gifte oss før vi fikk barn, noe vi da også har gjort. Etter min mening er barn mer bindende enn et ekteskap. Har man barn sammen må man forholde seg til hverandre resten av livet, er man "bare" gift kan man skilles og ikke sees mer. Derfor synes jeg personlig det er litt rart med folk som har barn sammen, men ikke vil gifte seg. Å være gift er jo en ekstra trygghet hvis noe skulle skje, så for meg er det ganske uforståelig. Hva som er ungt å gifte seg eller få barn er nok veldig individuelt, personlig synes jeg man er ung når man er under 23-24 kanskje.

Gjest Chili P
Skrevet

Barn er selvfølgelig mer "alvorlig" enn et ekteskap. Det spiller ingen rolle for min del hva jeg gjør først.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns det er greit å ha formalitetene i orden, og ønsker for min egen del å gifte meg først. Jeg ser også på barn som mye mer bindende enn et ekteskap, selv om jeg selvsagt tar ekteskapsløftet alvorlig.

Jeg skjønner at ikke alle ønsker å gifte seg fordi de ikke ser behovet for det, vil ikke ha en stor feiring, har ikke råd osv. Men jeg skjønner ikke helt de som ikke vil gifte seg fordi de ikke føler seg klar for det når de allerede har barn. For meg er de allerede så forpliktet som det går an å bli.

Skrevet

Jeg og min samboer fikk barn først. Men vi visste at vi ville gifte oss, og hvor vi hadde hverandre. Jeg er 22, han 36. Vi gifter oss i sommer :)

Skrevet

Gifter du deg kan du skille deg, å velge og aldri se personen igjen. Får dere barn sammen blir du nødt til å forholde deg til barnas andre forelder selv om forholdet tar slutt. Om man gifter seg eller får barn først spiller overhodet ingen rolle for meg, vi har ikke giftet oss enda men har 2 barn.

Skrevet

Gifte seg først. Jo lenger man har vært sammen før man får barn, jo bedre. Dessuten er det greit å ha hele papirmølla klar før det kommer unger. Og i tillegg en laaaang bryllupsferie, uten unger! :)

Skrevet

Vi ønsker barn før bryllup, og er i ferd med å ordne det siden vi gifter oss snart!

Litt fordi det med barn uansett må vente litt pga overvekt, men mest av alt fordi jeg ønsker å si ja til kjæresten min før vi får barn..

Kanskje en slags motreaksjon mot alle som får barn uten å være gift, hvor man ofte ser at det blir mine, dine og våre barn?

Vi elsker hverandre og vil dermed gifte oss først!

Da er alle papirer i orden, vi har kunnet bruke utallige tusen på bare oss selv og VÅR fest.. Hadde vi hatt barn, hadde vi antakelig ikke tatt oss råd til det bryllupet vi ønsker!

Liker tanken på å bli kone og SÅ bli mamma :klem1:

Skrevet

Vi hadde tenkt å gifte oss før vi fikk barn, det har alltid vært i mine planer... Men ting skjer og lysten på å få barn ble så stor at vi får vår første ca 7,5 måned før vi gifter oss. :rødme: Det at vi får barn først har ikke gjort om noen av bryllupsplanene, vi planlegger uansett det sammen bryllupet som vi ville gjort om vi ikke hadde fått barn først.

Er veldig enig i at det å få barn sammen er mye mer alvorlig og forpliktende enn et giftemål, så jeg skjønner ikke helt de som får helt noia av tanken på å gifte seg, men som har 2-3 unger sammen...

Skrevet

Vi giftet oss først og fikk baby 9 mnd. etterpå :kgbaby:

For meg vart det uaktuellt å stifte familie før han hadde giftet seg med meg.

Jeg syntes det var en veldig liten forpliktelse i forhold til å få barn.

Jeg var 31 da datteren vår kom og hadde ventet leeeeeenge, syntes jeg.

Vi hadde flotte hvetebrødsdager og laget baby på reisen :rødme:

Jeg sier ikke at dette er riktig for alle, men for oss var det det.

Skrevet

Jeg er usikker på om vi noen gang blir gift. Ingen av oss har noen egentlig ønske om det, og ser vel mest på hele opplegget som utrolig stressende. Så med sosialangst, og tidvise depresjoner så er det ikke noe vi haster med. Det ville rett og slett ikke endret ting tilstrekkelig nok til at det er noe poeng i det.Så hvorfor brukt tid, penger og krefter på noe vi egentlig ikke bryr oss om?

Men barn er mye mer alvorlig steg enn bryllup. Det går an å skille seg, men barn er for alltid. Så det valget om å gå så langt sexuelt med noen var faktisk fra min side "bryllupet" vårt.

Så er det bare igjen å se om vi faktisk får barn. Jeg tviler på det slik situasjonen er i dag, men det kan alltids skje uten at det er planlagt.

Konklusjonen blir vel den at om noen av delene skjr så blir det nok barn før bryllup her, med mindre det blir et rent formalitetsbryllup.

Skrevet (endret)

Det som måtte komme først :)

Endret av Kahlan
Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Ikke skulle jeg ha barn og ikke skulle jeg gifte meg, var veldig bestemt på det. :ler: Nå sitter jeg her med tre barn som jeg ikke ville vært foruten, men giftet meg har jeg ikke gjort ennå. Jeg bor sammen med barnas far uten noen gifteplaner, men hvem vet, kanskje vi gifter oss når vi har vært sammen i 50 år.

Gjør det du føler for selv, vil du gifte deg før du får barn så gjør du det. Det er ditt liv og dine valg, og mannens selvfølgelig. Hovedsaken er at dere er enige om hvordan dere vil ha det.

Skrevet

Jeg ønsket vel egentlig og gifte meg først. Men vi ble uplanlagt gravide og da ble det barn først. Men vi giftet oss etterpå.

Skrevet

Jeg er faktisk så "gammeldags"(?) at jeg mener man bør gifte seg før man får barn..

Og sånn ble det hos oss..

Skrevet

Det kan vel være lurt å gifte seg når man uansett har tenkt til å få barn, av praktiske og juridiske grunner (for barnets skyld og for partneren). Så man bør kanskje ideelt sett gifte seg før barnet kommer, men det viktigste i mine øyne er at om man har tenkt å få barn - så bør man ha vurdert at man har omsorg og trygghet å gi barnet. Det er en mye større forpliktelse (ovenfor barnet) å få barn enn å gifte seg, man MÅ slett ikke være gift for å være en god forelder.

Selv vet jeg ikke hverken med ekteskap eller barn, men en tur på tinghuset krever jo ikke de store anstrengelsene egentlig. Så om vi bestemmer oss for å få barn kommer vi vel antagelig til å gifte oss i stillhet omtrent samtidig. Vi har uansett vært samboere i mange år, er ganske voksne og vet at vi samarbeider bra.

Skrevet

Vi fikk barn først og giftet oss fire år etter at eldstemann ble født. Vi visste at vi "valgte hverandre" når vi fikk barn - det er et større valg enn "bare" å gifte seg (som flere andre sier ovenfor).

Vi giftet oss i grunnen fordi vi ville at papirene skulle være i orden om noe skulle skje. Vi hadde allerede valgt hverandre for livet den dagen vi bestemte oss for å få barn. Med det sier jeg ikke at bryllup er ubetydelig - men for oss mindre viktig enn å få barn.. (selv om bryllupet var flott!)

Skrevet (endret)

Egentlig alltid vært "gammeldags" jeg også og ønsket bryllup først, men tror det er fordi at lysten på barn begynner å bli stor at jeg ikke vet om det er like viktig for meg lenger å ta det i den rekkefølgen :gjeiper: Vet jo at med tida blir det begge deler, men jeg synes akkurat nå at tida går veldig sakte...

Endret av Bluespirit
Skrevet

Helt klart bør du gifte deg først! :) Det er jo mye tryggere og bedre for et barn å vokse opp i en trygg og stabil familie.

Jeg har hørt mye rart om jenter som får barn utenfor ekteskapet. Jeg skal ikke si at dette gjelder alle, men mange er veldig uansvarlige.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...