Gjest Golden Girl Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Nå skjønner jeg ingenting. Alt jeg har hørt om puls og trening ser ikke ut til å stemme helt for min del. Tror jeg. Hør på dette: For noen måneder siden var jeg i dårligere form enn nå, og når jeg trente spinning kom jeg greit opp i 180 i puls på oppvarmingen. Lå over 180 det meste av timen, og kom opp i 190 når jeg virkelig tok i 'så jeg følte jeg skulle dø'. Målte hvilepuls til 55 slag i minuttet. Nå merker jeg uten tvil at kondisen har blitt bedre. Men nå må jeg slite for å nå 170 i puls, og når jeg kjører virkelig hardt nå kommer jeg ikke lenger opp enn 182 slag. Dette er vel antagelig vanlig, håper jeg. Men hvilepulsen er fremdeles 55. Trodde hvilepulsen skulle gå ned når man får bedre kondis, jeg... Hva skjer'a?????
Suzy Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Hvilepulsen går nok ned når du begynner å bli i bedre form og selvsagt vil det ta mer krefter å komme høyt opp i puls når du har bedre kondis - det erjo helt logisk. Da du hadde dårlig kondis så jobbet hjertet ditt på overtid bare du løp ei trapp, mens du nå kan jobbe mye hardere uten å bli pumpet
Gjest Golden Girl Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Hvilepulsen går nok ned når du begynner å bli i bedre form og selvsagt vil det ta mer krefter å komme høyt opp i puls når du har bedre kondis - det erjo helt logisk. Da du hadde dårlig kondis så jobbet hjertet ditt på overtid bare du løp ei trapp, mens du nå kan jobbe mye hardere uten å bli pumpet Men hvilepulsen er jo fremdeles den samme som før...???
Gjest Bolledeig Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Hvor god formen din er er liksågodt representert ved at du kan gjøre like slitsomt arbeid til lavere puls, og at pulsen faller raskere etter slitsomt arbeid også- Dessuten er det å skulle måle hvilepuls 100% likt fra gang til gang vanskelig, den varierer mye med dagsformen.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Men hvilepulsen er jo fremdeles den samme som før...??? Hvis jeg ikke tar feil er 55 relativt lavt? Skal jeg synse vil jeg tro at det finnes en terskel det er vanskelig å komme under. Og så er det avhengig av typen kondisjonstrening du driver, intervall og langkjøring har forskjellig innvirkning på puls og oksygenopptak.
Suzy Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Det er som Bolledeig sier, veldig vanskelig å måle hvilepuls helt riktig - se heller på om du faller raskt ned i puls etter at du har jobbet hardt og prøv å presse deg sjøl ytterligere en gang i blant slik at du nesten makser. Da tøyer du tålegrensa di og får enda bedre kondis Fra trim.no: "Pulsen kan måles ved å ta tiden med en stoppeklokke mens man teller slagene ved å holde på håndleddet eller halsen, eller en kan bruke en elektronisk pulsmåler. Pulsen kan brukes som en indikator på hvilken intensitet en ligger på ved aerobisk trening (løping, sykling osv.). Ved å hele tiden ligge på den samme hjertefrekvensen fra trening til trening, vil forbedringen kunne sees ved kortere tid på samme distanse eller på lenger tilbakelagt distanse. Løper en akkurat den samme distansen på samme tid gang etter gang, vil en se forbedringen ved pulsen, som vil bli lavere og lavere etterhvert som formen øker. En kan også benytte pulsen som en indikator på hvilken form man er i; den ene metoden går ut på å kjøre pulsen opp i maksimal, så stoppe opp og ta tiden på hvor lenge det tar før pulsen faller tilbake til hvilepuls- jo raskere dette skjer, jo bedre er formen. En annen måte å se an formen på, er å måle hvilepulsen om morgenen. Når en kommer i bedre form, vil hvilepulsen bli lavere. Vær klar over at antall slag bare vil være gjeldende som angivende for form for den enkelte, en kan ikke sammenligne hvilepuls mellom forskjellige utøvere, da det vil variere utfra flere andre faktorer enn fysisk form."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå