Gå til innhold

Hvor mange barn kan jeg ta?

Anbefalte innlegg

Gjest sokeko
Skrevet

Hei jeg jobber som dagmamma og lurer på hvor mange barn jeg kan ta inn på full plass under 3 år?

Jeg passer tre på full plass nå og to på halv plass. Er det for mye?

Trodde jeg kunne ha 5 barn under tre år jeg,men ei venninne av meg sier at dette ikke stemmer? Men jeg har jo to bare på halv plass? Noen som vet reglene for dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Hvis du hadde drevet familiebarnehage hadde du hatt lov til å ha fire barn under tre år på full plass iflg barnehageloven. Dermed kan en også ha tre på full plass og to på halv plass, men de som har halv plass bør i hovedregel ikke være der samtidig.

Jeg vet ikke om det er kommet nye regler som gjør at dagmammavirksomhet er regulert på samme måte som barnehager når det gjelder antall barn og bemanning nå. Det har ikke vært det tidligere. Du må være oppmerksom på at hjemmet ditt må godkjennes av kommunen.

Skrevet

Tror ikke det finnes regler for antall barn en dagmamma kan ha.

Kommer ann på alderen til barna også, hva man selv mener er "forsvarlig", slik at man kan følge opp alle på en god måte, osv...

En grei "rettesnor" er jo gjerne reglene for familiebarnehager.

Der kan en ha 5 barn over 3 år, og 4 barn under 3 år pr voksen.

Altså vil jeg si at du ikke bør ha ansvar for mer enn 4 barn pr dag (samtidig), for å kunne kalle det et forsvarlig og godt tilbud.

Men noen regler tror jeg ikke det finnes

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Det handler jo om å kunne gi et godt og forsvarlig tilbud, ikke om hvor mye penger man kan dra inn.

Jeg var dagmamma for 3 barn under 3 år, og det var i meste laget. Jeg hadde også min egen sønn hjemme, så totalt var det 4 barn. For meg føltes dette for mye.

Det var problematisk å komme seg ut på noe med fire så små barn. Hadde tvillingtrille, men to måtte likevel passes på.

Ikke lett å få alle til å sove sånn ca samtidig, mate 4 samtidig, skifte bleier på alle fire, uten å måtte dra med alle sammen på badet.

Kle på fire små og komme seg ut på lekeplassen var også en utfordring. Aldri mer, nei.

Nå jobber jeg på småbarnsavdeling, og takke meg til det, ja.

Jeg ville ikke anbefale noen å ha mer enn tre dagbarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...