Gjest antigartner Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 (endret) De som virkelig burde lese dette beveger seg neppe inn på språkforumet, men jeg må bare få ut dette: Det heter håndverker og håndverk! Det heter ikke håndtverker og håndtverk eller håntverker og håntverk! Er disse ordene så innmari vanskelige? Edit: grammatikkfeil Endret 9. april 2008 av antigartner
Gjest Pupsilure Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Dette visste jeg faktisk ikke Men takk for opplysningen Irriterer meg selv noe voldsomt over særskriving....
Gjest antigartner Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Signerer på irritasjonen din over særskriving (sær skriving?), Pupsilure!
The Kitten Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Men det er riktig å uttale det med t? Nei, jeg tror ikke det skal uttales med t. Det både skrives og uttales "håndverker".
The Kitten Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Signerer på irritasjonen din over særskriving (sær skriving?), Pupsilure! Signerer den jeg og. I tillegg irriterer jeg meg over de som kaller det orddeling. Veldig mange av de sier orddeling er forbudt. Nei, orddeling er ikke forbudt.
Gjest Eurodice Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Jeg tror at grunnen til at disse ordene av mange uttales med "t", er at de kommer fra tysk. Handwerk, handwerker. Disse er sammensatte ord. "D" i slutten av ord på tysk blir vanligvis uttalt "t".
Gjest Mirina Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 Men det er riktig å uttale det med t? Det er ikke feil å uttale det med t.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Jeg uttaler med t. For meg høres det veldig unaturlig ut å gjøre noe annet. Hva er en håndverker? Verker han i hendene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå