Gå til innhold

Sende sms midt på natten

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En venninne av meg har en lei uvane, å sende meldinger midt på natten. Gjerne når hun har vært på byen, og om helt uvesentlige ting. Jeg har hintet litt forsiktig om at hun har vekket meg x antall ganger, men hun tar ikke poenget. Hun mener at de fleste skrur av mobilen om natten, så derfor sender hun når som helst det passer henne. Så kan folk bare lese meldingen når de våkner. Skrur dere av mobilen om natten? Jeg gjør ikke det, fordi det kan komme viktige telefoner, hvis noen blir syke for eksempel. Bør jeg begynne å skru den av bare pga denne ene venninnen? Hun er kjempegrei på alle andre områder, men denne uvanen nekter hun å legge bort :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da foreslår jeg at du ringer henne så snart du står opp neste morgen, når hun ligger der fyllesyk og trøtt. Etterhvert vil det kanskje gå opp et lys.

Skrevet

Nei, jeg skrur stort sett ikke av mobilen om natten, men jeg våkner også sjelden av at jeg får sms når jeg sover. Om det ringer, derimot, våkner jeg.

Hva med å sette på lydløs, med vibrering? Om du får sms vil den jo bare vibrere litt, men om noen ringer vil det jo vibrere mye mer og lenger så det er større sannsynlighet for at du våkner.

Gjest Gjest
Skrevet

Og hva skal du gjøre midt på natten om noen blir syke? Blir de SÅ syke, så ringer de vel på ambulanse istedenfor å bruke tid på å texte deg.

Skru nå bare av mobilen din om du mister nattesøvnen av alle meldingene du får.

Gjest Phoenix
Skrevet

Skru av meldingslyden på telefonen da vel, og la ringetonen være på?

Du har jo sagt i fra til henne, hun hører ikke, og da må du vel egentlig bare ta konsekvensen av det

Gjest antigartner
Skrevet
Og hva skal du gjøre midt på natten om noen blir syke? Blir de SÅ syke, så ringer de vel på ambulanse istedenfor å bruke tid på å texte deg.

Skru nå bare av mobilen din om du mister nattesøvnen av alle meldingene du får.

Jeg ville sette pris på å få umiddelbar beskjed hvis en av mine svært nære og kjære blir svært syke og legges inn på sykehus, selvom det er midt på natten. Siden jeg ikke har fasttelefon, er det mobilen folk kan få varslet meg på.

Jeg bruker mobiltelefonen som vekkerklokke, så for meg er det ikke aktuelt å skru den av eller skru av lyden. Dette er jeg neppe alene om...

Jeg er enig med TS og slutter meg til Kevlar sitt tips til gjengjeldelse :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ringetone på, og teksmeldinger på lydløs.

Jeg kan ikke bruke denne løsningen selv pga at jeg kan risikere å få sms som HASTER midt på natten, men jeg får heldigvis svært sjelden tullesms på nattestid. Hadde jeg hatt en liknende venninde hadde jeg vurdert å enten ha to telefoner, eller fått tak i en det gikk an å "svarteliste" personer også på sms.

(Antigartner: Ringeklokken fungerer som regel også om mobilen er slått av. Det fant samboeren min brått ut kl 4 om natten dagen etter han måtte opp grytidlig :ler: )

Skrevet

Hva står det i de meldingene?

Skrevet

Jeg synes at det er uhøflig å sende sms midt om natten og at det veldig godt kan sidestilles med å ringe. Men ringer vel bare til noen om natten hvis man vet at vedkommende er våken eller fordi det er krise?

Gjest lillebøll
Skrevet

Nei det synes jeg ikke er uhøflig. Men jeg skrur av lyden jeg da.

Gjest antigartner
Skrevet
(Antigartner: Ringeklokken fungerer som regel også om mobilen er slått av. Det fant samboeren min brått ut kl 4 om natten dagen etter han måtte opp grytidlig :ler: )

:fnise:

Takk for tipset. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Skal forsøke om det også går an på min mobiltelefon, selvom den stammer fra yngre jernalder eller deromkring.

:mobil:

Skrevet
Nei det synes jeg ikke er uhøflig. Men jeg skrur av lyden jeg da.
Men kanskje andre ikke gjør/kan det? Da er det da uhøflig å forstyrre dem for fjas eller noe annet som kan vente?
Gjest lillebøll
Skrevet
Men kanskje andre ikke gjør/kan det? Da er det da uhøflig å forstyrre dem for fjas eller noe annet som kan vente?

Man velger jo selv om man vil bli forstyrret eller ikke. Er man så redd for å skru av lyden har man vel større problemer ;)

Men vis problemet er så stort at man mister nattesøvn så er det vel bare å si ifra at man er lei.

Skrevet

Jeg har også på mobilen om natten, siden jeg kun har mobil fungerer den som eneste kontakt måte om det skulle være viktig...men tlf. min har en meldingslyd som bare er et lite tikk, dvs. våkner når noen ringer (nåde dem om det bare er en tulle tlf.), men ikke av sms :D

Skrevet

TS her. Jeg kan jo ikke ringe og vekke henne som hevn, hun skrur jo selvsagt av mobilen når hun sover :ler: Meldingene er stort sett fjas om ting som har skjedd på byen.

Skrevet

hva med å legge telefonen i naborommet, da våkner man ikke av meldingene, men reagerer dersom det ringer? selv har jeg ofte fått tekstmeldinger tidlig på morran da andre står opp, mens jeg selv har jobbet kvelden og gjerne sover lenger enn andre... så jeg tror det kan være vanskelig å gjøre alle til lags når det gjelder når man sender tekstmelding og ikke, men dersom det virkelig plager deg kan du vel bare spørre om hun kan la være å sende deg teksmeldinger på natta siden du faktisk har på telefonen og det plager deg at hun gjør det... det spiller vel ingen rolle om hun mener at folk skrur av telefonen sin så lenge du ikke gjør det... dersom hun vet at du ikke ønsker sms midt på natten bør hun vel respektere det hvis hun er en god veninne, så kan hun helelr mene hva hun vil om det at du har på telefonen din...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes den akseptable tiden for å ringe noen er ca 10-22. Utenom det bør det være viktige telefoner, eller at man har avtalt på forhånd, eller vet at den man ringer er oppe. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Man velger jo selv om man vil bli forstyrret eller ikke. Er man så redd for å skru av lyden har man vel større problemer ;)

Joda, jeg velger om jeg vil bli forstyrret eller ei. Men om alternativet er å også avskjære at jeg ikke får beskjed om slekt er innlagt og svært syke eller skadd så er ikke det et reelt alternativ. Samme med sucidale venner som har en tendens til å oppsøke meg først, og så er det retning helsevesenet (heldigvis svært sjelden dette hender, men jeg tar ikke den sjansen lengre). Slike telefoner og sms kommer kanskje en eller to ganger i året, men siden jeg aldri vet når så står den på permanent.

Gleder meg til jeg har råd til to telefoner. En til alle, og en tid de som jeg må være mer tilgjengelig for :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har lyden av om natta, men vibrasjon på. Våkner om det vibrerer når noen ringer, men ikke av det lille som kommer av en sms. Det er jo også mulig å ha en nattprofil på mobilen hvor du skrur på lydene slik du ønsker eks stigende ringelyd, men uten sms lyd.

Det hender ofte at jeg får melding etter at jeg har lagt meg eller før jeg står opp, så jeg har ikke lyd på meldingene da. Jeg kan nok også selv sende meldinger om natta, men bare til dem jeg vet ikke vokner av det.

Gjest Gjest
Skrevet

På min telefon, en Sony Ericsson, har jeg laget en profil som jeg kaller "natt". Det har jeg lagt inn navn på personer som jeg kan ta imot samtaler og meldinger fra natterstid.

Hilsen Belladonna, ikke innlogget for øyeblikket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...