Gå til innhold

Tomt litt utenfor Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_snuppelura_*
Skrevet

Hei!

Jeg og mannen min leter etter en tomt litt utenfor stor-oslo. Vi vil ha ro og fred rundt oss, men samtidig bo relativt sentralt. Vi har sett på flere, men har vært å sett på denne

på Harestua. Ligger 40 min unna Oslo, som egentlig er en veldig grei avstand:) Den hadde mye av det vi leter etter, med gode solforhold og landlig beliggenhet. Er det noen av dere som bor litt utenfor Oslo, som eventuelt også jobber i oslo? Hvordan opplever dere dette? Er det ok? Evt, kunne dere tenke dere å bo på en beliggenhet som dette?

Takk for all respons :)

:klemmer: fra snuppelura

Videoannonse
Annonse
Gjest Pupsilure
Skrevet

Kommer litt an på hvor i oslo du jobber. Hvis du må ta buss videre fra oslo s f.eks kan du fort bruke mye tid på det. Og det kan bli ganske slitsomt etterhvert. Jobber du derimot rett ved en togstasjon toget stopper ved bruker man jo ikke så lang tid på å komme seg på jobb.

Harestua er forsåvidt et koselig sted det :)

Skrevet

Ja, det kommer jo an på hvor i byen du jobber - som sagt over her. Men oppover fra Oslo mot Gardermoen er det jo bra, da. Både Skedsmo, Sørum, Gjerdrum, Nannestad og Ullensaker er vel ålreite kommuner å bo i. Og blant de som vokser mest i hele landet.

Skrevet

Harestua er kjempefint! Hvis du jobber langs gjøvikbanen, er det veldig greit å komme seg på jobb. Man kan også bytte til t-bane på nydalen, så det er ikke nødvendig å dra innom Oslo S. Bilpendling vil jeg tro er litt mer slitsomt.

Denne tomta ligger forresten ganske usentralt på Harestua, man må kjøre til togstasjonen.

Gjest Gjest_maren_*
Skrevet

Vil ikke anbefale å kjøre bil i rushtiden på strekningen oslo-harestua da det omtrent står stille.

Altfor mange som kjører bil!

Skrevet

Hvis du er avhengig av bil til jobb ville jeg heller flyttet langs E6 mot Gardemoen. Der er det sjeldent det står stille. Hvis du kan ta tog er Harestua (og resten av stedene langs RV4) fine.

Skrevet

Hei.

Bor selv på Harestua, og synes det er et bra sted å bo. Rolig og fint for både barn og voksne, med flott natur rundt oss. Er ikke de helt store tilbudene innen handels- og servicenæringen, da! Men om "Hadelandsparken" blir en realitet (planer om bl.a. handelssenter, hotell etc, på Grua, noen km unna) vil vi jo også få litt større tilbud på dette området... Men jobber man i Oslo, er det kanskje ikke butikker man vil savne mest der man bor :)

Kjenner mange som jobber i Oslo, inkl. mannen min, og har inntrykk av at det går greit å pendle med tog for de fleste. Jobber man i nærheten av en av stasjonene, er det jo ikke så mye mer enn 35-40 min reisetid.

Som en annen var inne på, er dere jo avhengig av bil for å komme til stasjonen fra denne tomta. Men er det ro og fred dere er ute etter, burde jo alt ligge til rette for det der oppe :)

Lykke til, og kanskje ses vi i fremtiden :)

Skrevet

Tja.. Da bør det i alle fall gå an å ta tog til og fra jobb, for rushen på Riksvei 4 er til å gå bananas av, den verste strekningen jeg har vært borti tror jeg.

Ellers kommer det jo an på hva man vil trives med.. Jeg synes Harestua er en litt stusselig plass, og ville nok heller valgt Nittedal. Eventuelt noe andre veien, som Kløfta, Jessheim, Frogner eller lignende.

Skrevet

Vi bor på Årnes, 50 minutter fra Oslo S med tog. Mulig det går kjappere med bil, men vi kjører ikke. Jeg har hjemmekontor, så for meg er det ikke noe problem, men mannen synes det er litt vel langt å pendle hver dag og skulle gjerne bodd litt nærmere, f.eks. Sørumsand (i reisetid, ikke nødvendigvis sted).

Skrevet
Hvis du er avhengig av bil til jobb ville jeg heller flyttet langs E6 mot Gardemoen. Der er det sjeldent det står stille. Hvis du kan ta tog er Harestua (og resten av stedene langs RV4) fine.

Enig!

Skrevet

Hvis du vurderer å kjøpe hus der anbefaler jeg deg å kjøre den strekningen på det tidspunktet du vanligvis skal.

40 minutter i en salgsannonse er sjelden\aldri 40 minutter i virkeligheten.

Det er sikkert mulig om natten, men alle som er vant til rushtrafikk vet at det fort kan ta 40 miutter bare å komme seg ut fra Oslo sentrum til Oslogrensa.

Bor selv i Lørenskog, jobber i Sandvika (Bærum), og det er en pest og en plage.

Jeg pendler 3,1 mil, strekningen kan kjøres på rundt 25 minutter, i rushet blir det stort sett alltid en time eller mer for å komme hjem.

Hvis det snør,regner, trafikkuhell osv tar det fort lengre tid.

Begynner du 08.00 på jobb må du dra i god tid pga kø, og masse tid er bortkastet, pluss at det ikke er mange som får dekket bil og bensin.

Det er kø ut og inn av alle store innfartsårer til oslo hver dag, men jeg tror e6 nordover er den minst trafikkerte av dem (!)

E18 mot Drammen er fullstendig latterlig og mot Moss er det også stort sett en voksen kø.

For min egen del hadde jeg aldri vurdert å pendle noe lenger enn jeg gjør, jobber 8 timer men er borte hjemmefra rundt 11 timer pga transport.

Å levere barn fks går ikke, når jeg drar på jobb har de ikke åpnet, og når jeg kommer hjem har de stengt.

Har du flexitid eller liknende mulighet for å bestemme arbeidstid selv kan du jo starte 07.00, da slipper du endel kø og kl 15.00 er det stort sett ikke så ille ut igjen heller.

Huff ,forferdelig langt innlegg.

Essensen av det: Jeg hadde ikke gjort det, prøv selv (på det aktuelle tidspuktet) før du bestemmer deg.

(og husk at sommertrafikken er en del raskere enn vintertrafikken)

lykke til med tomtekjøp.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har dere bestemt dere, eller? Nysgjerrig jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...