Gjest førstegangskjøper Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Er helt grønn når det gjelder tall og boligkjøp, har aldri hatt andre lån enn studielån. Er det noen som er gode på dette? Jeg har en årslønn på 450 000 Egenkapital 250 000 (inkl. BSU konto) Gjeld(studielån) 250 000 Hva har jeg råd til/hva kan jeg få lån til? La oss f.eks si at jeg ønsker en leilighet som koster 2,5 mill, da trenger jeg å låne ca 2,2 mill, som jo er mye mer enn intekten min...., men dersom leiligheten inneholder en hybel som jeg kan leie ut for f.eks 4000 kr, vil jeg da likevel kunne få lån? Jeg lurer også på om det lønner seg for meg å utvide arbeidstiden/jobbe overtid. En overtidsavtale vil gi meg 50 000 kr ekstra i året, men da må jeg vel også betale toppskatt? Og i så fall faller vel vinninga bort i spinninga? Så den dyre leiligheten har jeg fortsatt ikke råd til....? Noen med gode økonomi-hoder her som kan opplyse meg litt?
Gjest Gjest_økonomen_* Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Siden ditt studielån tilsvarer din EK nuller disse hverandre ut. Man kan deretter bruker følgende rettningslinjer for hvor mye du kan låne. Lån 2 x inntekt: Du har det veldig bra og får mest sannsynlig ingen problemer med å få lån Lån 2,5 x inntekt: normalt lånebeløp og du har en grei økonomi. Stort sett ingen problem å få lån her heller Lån 3 x inntekt: du vil få det stramt økonomisk, men det går om du har kontroll på økonomien. Noen banker vil derimot ikke råde deg/ være villig til å gi deg så mye lån. Konklusjon: max du mest sannsynlig får låne er 1 350 000. Har du råd til å betjene et serielån er dette å anbefale fremfor et annuitetslån som banken tjener mer på HUSK, noen banker er mer villig til å låne ut enn andre, men ikke fordi de nødvendigvis har noen intensjon om å hjelpe deg. Som banken sa da jeg skulle øke lånet: "bare å låne det jenta mi, jo mer du låner dess mer penger tjener vi"
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Takk for svar. Kunne ønske jeg hadde noe egenkapital.... Jeg har venner som er så heldige at de har fått forskudd på arv, og som har oppspart barnetrygd...., blir litt misunnelig.. Men men... Jeg får vel satse på en kjip blokkleilighet, det er vel lurt å kjøpe nå som markedet er på kjøpers side... TS
RedFox81 Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 (endret) alt du sier er sant, men ikke i forhold til yngre førstegangskjøpere, som har lite EK, studentlån og en nybegynner-lønn. Ja, annuitetslån er dyrere enn serielån, altså, du ender med å betale mer på samme lånesummen. Men serielån er absolutt uaktuell for førstegangskjøpere, som kan nok forvente å ha mye bedre inntekt om noen år, enn nå. Her. Andre ting, 2 til 3 ganger inntekt er grei regel, men gjelder ikke alltid. Det kommer an på utdannelsen, forventet lønnsvekst, forbruk, osv. Altså, single unge i etableringsfase kan tåle mer lån i forhold til inntekt enn 40-åringer med barn, høy inntekt men også stort forbruk. Det har ingenting med "snille banker" å gjøre. Her er en måte å regne ut hvor mye lån du tåler: Inntekt etter skatt pr måned minus månedlige utbetalinger på lån (inkludert renter) minus månedlige fasteutgifter (husleie, strøm, Tv/Internett, busskort hvis du må ha den, osv..) = og du må sitte igjen med mer enn 6000 kroner. Utifra denne kan du finne ut hvor mye du tåler i terminbeløp. Når du vet det, du vet hvor mye du kan låne, se her. Regn også med at renta kan øke, ta med økningen på 2-3% i løpet av neste 2 år. Endret 9. april 2008 av RedFox81
RedFox81 Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Hehe, jeg var som vanligvis treig å skrive, og så ikke din svar, TS. Vi har nettopp kjøpt oss en leilighet, førstegangskjøpere her òg. Ble også litt deprimert når jeg leste om at vi kan låne 2,5-3 ganger inntekt, man får ikke kjøpt mer for det i Oslo enn enten kjip gammel 3-roms eller liten men ny 2-roms. Men som sagt, uten barn, uten bil, med forventet høy lønnsøkning i de kommende årene, man kan lett få mer. Men vær realistisk og ærlig med deg selv, se selv hva du bruker pr måned, og hva du kan leve på. Det er også din vurdering som gjelder, ikke bare banken sin. Og det endte forresten bra, jeg er veldig fornøyd med leiligheten som vi har kjøpt. Og ja, det er kjøperens marked nå, det hjalp jo også. Og vi har faktisk lånt mye mindre enn det banken sa vi kan tåle. :-) Tenkte bare å oppmuntre deg;-)
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Takk for svar. Kunne ønske jeg hadde noe egenkapital.... Jeg har venner som er så heldige at de har fått forskudd på arv, og som har oppspart barnetrygd...., blir litt misunnelig.. Men men... Jeg får vel satse på en kjip blokkleilighet, det er vel lurt å kjøpe nå som markedet er på kjøpers side... TS Du er nok heldigere enn noen. Det finnes folk som oss som ikke kommer til å arve noe som helst noensinne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå