Gå til innhold

Norske turister er nedlatende

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig folkeskikk er en fin ting uansett hvor man er, derunner også å ta hensyn til lokal kultur, lokale vaner, ha respekt for befolkningen osv. Men folk har mange grunner til å dra på ferie, ikke alle har noe ønske eller mål om å "komme i kontakt med lokale folk" eller lære mest mulig om det stedet man er på, og det må da være opp til hver enkelt.

Synes strengt tatt han kaster stein så det singler i glasshus her -det oser arroganse og nedlatenhet av utsagnene hans.

Gjest Gjest
Skrevet
Vanlig folkeskikk er en fin ting uansett hvor man er, derunner også å ta hensyn til lokal kultur, lokale vaner, ha respekt for befolkningen osv. Men folk har mange grunner til å dra på ferie, ikke alle har noe ønske eller mål om å "komme i kontakt med lokale folk" eller lære mest mulig om det stedet man er på, og det må da være opp til hver enkelt.

Synes strengt tatt han kaster stein så det singler i glasshus her -det oser arroganse og nedlatenhet av utsagnene hans.

Enig i dette.

Det å nekte å forholde seg til lokale regler, som å dekke seg til når man skal inn i kirker, er respektløst. Å ta bilder av folks elendighet likeså. Jeg har sett mye dårlig oppførsel fra nordmenn.

Men at det er nedlatende å ikke "Komme i kontakt med lokale" synes jeg er helt på trynet. Det er mange steder jeg reiser for uten å ha som mål å komme i kontakt med lokale. Da jeg reiste til Roma var det for å se på Colosseum, Peterskirken, katakombene, osv, ikke for å gå på hjemmebesøk til en vilt fremmed italiener. Sikker hyggelig det også, altså, men jeg var der for å se historiske steder.

Gjest kenneth
Skrevet
(...)Men at det er nedlatende å ikke "Komme i kontakt med lokale" synes jeg er helt på trynet.
Hvor står det at det er nedlatende å ikke komme i kontakt med lokalbefolkningen?

Baardseth kritiserer de nordmenn som bryter lokal skikk og bruk.

Han uttaler seg også om hvordan vi (i hans øyne) kan få større utbytte av ferien. Sånn sett er artikkelen todelt.

Alle ønsker ikke å "bli kjent med lokalbefolkningen" - ei heller jeg.

Gjest kenneth
Skrevet
(...)Synes strengt tatt han kaster stein så det singler i glasshus her -det oser arroganse og nedlatenhet av utsagnene hans.
Jeg tolker ikke artikkelen dithen at vi alle bør bli venner med kelneren på restauranten. Kanskje tenker Baardseth at vi kan bygge noen bruer og dra hjem med litt mer ballast enn en en gyllen brunfarge og skrantende lever kjøpt på billigsalg?

Jeg synes det blir litt komisk å anklage Baardseth for å være arrogant og nedlatende, all den tid det faktisk er han som påpeker at mange nordmenn er det.

Det må kunne gå an å lese en kritisk artikkel uten å bli hårsår?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...