Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen her som har prøvd å woke eller steke tunfisk fra hermetikkboks? Og har lyst til å fortelle om resultatet?

Student og lenge til nytt lån, må vite, med mengder av tunfisk i skapet :)

Skrevet

Jepp, det er kjempegodt å varme tunfisk i panna! Men bare varme lett, ikke steke. Inspirert av Eurydike(skrives det sånn?) steker jeg først løk, paprika og tomat. Deretter tilsetter jeg tunfisk og evt litt røde bønner. Krydrer. Nam-nam!

En annen ting som er godt, er tunfisksmørbrød: brød, sennep, majones, tunfisk, topper med tomat eller ost, og inn i ovenen. :)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
Hei

Noen her som har prøvd å woke eller steke tunfisk fra hermetikkboks? Og har lyst til å fortelle om resultatet?

Student og lenge til nytt lån, må vite, med mengder av tunfisk i skapet :)

Det går bra å steke/woke. Bruker selv tunfisk i olje. Prøv dette:

-2 bokser tunfisk

-2 løk

-spagetti eller kokte poteter (valgfritt)

-1 beger lettrømme.

Alt røres og stekes i panne. Kjempegodt og mektig! Husk pepper...

Skrevet

Dersom det er slik at du har, som du skriver, mengder med tunfisk i skapet, kan jeg på det varmeste også anbefale å lage følgende oppskrift på

Danske tunfiskfrikadeller

Du kommer aldri til å tro at de er laget av tunfisk, og de ser akkurat ut som vanlige kjøttkaker. Nyyyyydelig!!

Til 2 pers trenger du:

2 bokser tunfisk i vann

1 løk, revet

2 bunter dill, hakket

1 bunt persille, hakket

saft av 1/2 sitron eller lime (gjerne mer)

2 egg

2 ss creme fraiche (e.l. lettrømme, kesam...)

salt, pepper

4 ss brødrasp (du har antakelig noen tørre smuler eller skalker i brødboksen? Hvis ikke tiden inne for å begynne å samle skorper og skalker :) )

Smør/olje til steking

Lime- eller sitronbåter til servering.

Finfordel fisken med gaffel, tilsett øvrige ingredienser og rør til en fin farse. Formes som vanlige kjøttkaker og stekes 5-6 min på hver side, skal være brune og gjerne ha litt stekeskorpe. Serveres med limebåter, og så er det f.eks kjempegodt med ovnsbakte rotgrønnsaker stekt med masse hvitløk!!

Topper du det hele med remuladesaus, syltede rødbeter, sylteagurk, kapers osv. osv. har du et HERREMÅLTID :spise:

• Liker 1
Skrevet

Tunfiskgryte

To-tre bokser tunfisk i olje stekes i en kjel

sammen med

gulrøtter

stangselleri

paprika

løk

makaroni

og en boks rømme

Krydre med masse sitronpepper.

Det er kjempegodt! :)

Skrevet

jeg så nettopp en oppskrift på omelett med hermetisk tunfisk (omelett nicosie). Husker ikke oppskriften i detalj, men egg, tunfisk, oliven i skiver, tomater og muligens hvitløk var vel noen av ingrediensene. Høres ut som en billig og god middag.

Skrevet

Jeg synes dette er en god lunsjrett eller kveldsrett sammen med f.eks. en grønn salat.

Ettersom jeg synes tunfisk kan få litt tørr konsistens hvis den varmebehandles for mye, har jeg begynt å ha tunfisken i en bolle og røre inn løk/krydderblandingen fra stekepannen i stedet for å ha tunfisken i stekepannen.

Nullhull: Tunfiskfrikadellene ser glimrende ut - oppskriften er notert! :)

Skrevet
jeg så nettopp en oppskrift på omelett med hermetisk tunfisk (omelett nicosie). Husker ikke oppskriften i detalj, men egg, tunfisk, oliven i skiver, tomater og muligens hvitløk var vel noen av ingrediensene. Høres ut som en billig og god middag.

Må bare rette meg litt... det heter vel nicoise og med en dings under c-en. Dessuten var det kokt potet i omeletten, og den serveres med kapers og f eks en tomatsalat. Men man kan jo variere som man vil :)

Skrevet

Danske tunfiskfrikadeller skal prøves ut i løpet av uka, den oppskriften så herlig ut!

Her er min tunfiskpure:

1/2 - 1 boks tunfisk (kommer an på hvor sulten du er)

ca 15 cm purre

ca 1/2 rød paprika

ca 2 dl matfløte

Stek purre og paprika, tilsett matfløte og tunfisk. Rør litt rundt og mos tunfisken. Tilsett salt og pepper. Kok fullkornspasta og ha pureen over. Kjempegodt!

Litt usikker på mengdene siden denne retten alltid går på øyemål hjemme hos meg. Lett å lage, kjapp å lage, billig, litt sunt.

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar :)

Nå blir det ordentlig mat fremover og! Hurra for hermetikk(noen ganger i hvert fall....)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...