Gå til innhold

Pendling, hva kan skrives av på skatten?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har fått en enorm baksmell. Nå leter jeg med lys og lupe etter ting jeg kan skrive av på skatten for å redusere baksmellen. Jeg har en jobb der jeg i tider må bo utenfor hjemmet. Arbeidsgiver betaler reisen tur/retur. De fleste gangene er jeg hjemmefra 2-4 uker. Har jeg rett til å reise hjem hver helg? Jeg har ikke gjort det p.g.a. at det blir altfor dyrt, men har man som pendler rett til det?? Jeg flyr som regel til de stedene jeg jobber, da avstanden er stor. Om jeg har rett på å skrive av hjemreiser i helger, skriver jeg da etter km-avstand fra arb.sted til hjemmet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mangelen på svar skyldes nok at dette er vanskelig å svare helt konkret på uten å ha mer informasjon. Svarer man mer generelt, risikerer man å feilinformere deg og det har i hvert fall ikke jeg lyst til!

Jeg vil derfor råde deg til å ta kontakt med Skatteetaten der du bor for å få hjelp. Evt. kan du forhøre deg litt i bekjentskapskretsen og se om det ikke er en eller annen der som har litt oversikt. Det er nemlig ikke så vanskelig når man har alle opplysningene! Kanskje kan du også ha glede av å ta en titt på denne linken. Du finner selvfølgelig også mye informasjon om dette på Skatteetatens egne sider.

Du bør også passe på å få sjekket at skattetrekket ditt i år blir riktig og evt. be om å få nytt skattekort slik at du unngår stor og uventet restskatt neste år.

Skrevet

Der du er mest (netter) er der som regnes som hjemme for likningskontoret. Dersom du har familie (gift eller har barn) er det der dere er mest til sammen, dersom du er enslig er det derimot vanskeligere å bli regnet som pendler (se brosjyre på skatteetaten.no). Som familiependler kan man reise hjem så ofte eller sjelden man vil (for likningskontoret), men du har ikke noe krav på å få dekt dette av arbeidsgiver. Har du fri hver helg? I så fall kan du reise hjem hver helg og trekke fra de helgene du selv betaler på skatten (minus egenandelen for reise). Dersom du bruker fly er det prisen på flybillettene som skal trekkes fra, ikke km. (Men du kan bruke en kombinasjon dersom du bruker bil enkelte ganger.) Dersom arbeidsgiver ikke betaler mat og hus, kan du trekke fra husleie og kostpenger (fastsatt sum) på selvangivelsen. Men dette vil trolig ikke hjelpe deg for i år da...

Skrevet

Kjøp nyeste utgave av Dine Penger, de har en stor skattespesial med bla. pendling som tema.

Skrevet

Jeg bor borte i ukedagene visse uker, og arbeidsgiver betaler overnattingssted og jeg får likevel igjen 120 kr pr døgn for de ukene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...