Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Jeg bruker OpenOffice sitt tekstbehandlingsprogram for å skrive oppgaver. Hadde noe kluss med pc'n min slik at jeg mistet tilgangen til Microsoft Words og tør ikke laste ned det via bittorrent i frykt for represaliser fra studentsamskipnaden (de stenger en ute fra nettet hvis de oppdager ulovlig nedlasting). Det jeg lurer på er: Ved oppgaveinnlevering, er det uproblematisk å sende inn oppgaver som OpenOffice-dokumenter? Antar at den som skal vurdere oppgaven har Words. Blir det noe kluss med å få åpnet et OpenOffice-dokument i Words? Tenker hvis sensoren skal drive og klusse med å få åpnet oppgaven så får jeg kanskje dårligere karakter enn jeg egentlig fortjener
Gjest78 Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Hvis du lagrer i rtf (rich text format) er det ikke noe problem.
Temposonic Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Man kan lagre i Word format med OpenOffice. I lagrevinduet, kan man velge filformat i listen nederst. Der kan man velge blant annet Word.
Kamikatze Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Hvilken bakstreversk luseskole er det som ikke tar oppgavene i ODF? Trodde alle norske læreinstitusjoner anbefalte OpenOffice.org som standard, ettersom fylkeskommuner spytter kroner i utviklingskassa. Stikk opp på "lærerværelse" og skjell dem ut som reaksjonære småborgerlige idealsvikere, ellernoe, så skal du se de mørner, når rødfargen falmer. Ellers kan du selvsagt lagre filene dine som .dok (word-filer) om proffessortrynene er totalt analfabeter. Bare klikk Fil --> Lagre som --> word, åssånn.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Jeg prøvde lagre det i .rtf-format, men da jeg skulle se på det lagrede dokumentet i openoffice ble det så rart. Lagret det som word 97/2000/XP.doc og da så det greit ut. Har sendt det avgårde slik, får håpe det ikke ser helt merkelig ut når vedkommende som skal lese det antageligvis åpner filen i Word. Fikk en advarsel-boks når jeg skulle lagre det (både som rft og doc) om at det risikerte å bli noe feil ved konvertering fra openoffice til de andre formatene. Jaja. Har høy puls nå av alt styret i siste liten
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Hvilken bakstreversk luseskole er det som ikke tar oppgavene i ODF? Trodde alle norske læreinstitusjoner anbefalte OpenOffice.org som standard, ettersom fylkeskommuner spytter kroner i utviklingskassa. Stikk opp på "lærerværelse" og skjell dem ut som reaksjonære småborgerlige idealsvikere, ellernoe, så skal du se de mørner, når rødfargen falmer. Ellers kan du selvsagt lagre filene dine som .dok (word-filer) om proffessortrynene er totalt analfabeter. Bare klikk Fil --> Lagre som --> word, åssånn. Jeg skal levere inn oppgave ved NTNU, men så kom jeg i siste liten på at det kanskje ikke er lov å levere inn som openoffice-dokument. Sjekket litt på nettet og så at UiO krever at studenter som skal levere i openoffice MÅ konvertere filen til rtf først. Jeg gjorde dette, men fikk panikk da det lagrede dokumentet så rart ut i rtf. Får håpe det ser greit ut som .doc isteden.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 http://office.microsoft.com/en-us/download...0449811033.aspx Burde vise doc eller rtf fila som den vil se ut i Word.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 http://office.microsoft.com/en-us/download...0449811033.aspx Burde vise doc eller rtf fila som den vil se ut i Word. Altså, velg en Word Viewer i en eller annen versjon.
Gjest TS Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Altså, velg en Word Viewer i en eller annen versjon. Lastet ned Office (fy skamme meg) og dokumentet så heldigvis greit ut i Word.
mustapippuri Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 På min institusjon har de gått bort fra å bruke ms word på datasalene og innstallert oo istedet
Gjest Ansjoni Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 På min institusjon har de gått bort fra å bruke ms word på datasalene og innstallert oo istedet Det høres ut som en bra institusjon :D Er det lov å spørre om hvor?
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. april 2008 #13 Skrevet 10. april 2008 På min institusjon har de gått bort fra å bruke ms word på datasalene og innstallert oo istedet Da hadde jeg blitt oppriktig skuffet, fordi jeg rett og slett ikke synes openoffice er så veldig bra. Har testet den over en lengre periode, men det var faktisk en lettelse å gå tilbake til å skrive i MS word, spesielt på norsk, siden stavekontrollen på norsk var helt elendig.
mustapippuri Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 Da hadde jeg blitt oppriktig skuffet, fordi jeg rett og slett ikke synes openoffice er så veldig bra. Har testet den over en lengre periode, men det var faktisk en lettelse å gå tilbake til å skrive i MS word, spesielt på norsk, siden stavekontrollen på norsk var helt elendig. Vel, jeg foretrekker at pengene brukes på noe annet enn feriene til Gates:D
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 Vel, jeg foretrekker at pengene brukes på noe annet enn feriene til Gates:D Jada, sånn kan man jo også tenke. Problemet mitt er vel i grunn at jeg trenger gode stavekontroller, ellers blir jobben jeg gjør mye mer krevende! Desverre har ikke openoffice dette per i dag (synes jeg da, mange klarer seg sikkert med oo!). På den andre siden kan man jo tenke at man er med på å bringe penger til veldedigheten som blir drevet av Bill Gates
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 Jeg har byttet masse mellom oo og word i .doc, og aldri hatt problemer med konverteringen, så det går nok bra!
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 10. april 2008 #17 Skrevet 10. april 2008 Jeg har byttet masse mellom oo og word i .doc, og aldri hatt problemer med konverteringen, så det går nok bra! Men blir det helt likt? Jeg har skrevet blant annet CV hjemme på openoffice, men når jeg skulle skrive ut dokumentet på Word, så så CV'en annerledes ut. Jeg måtte gjøre noen småjusteringer..
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 Men blir det helt likt? Jeg har skrevet blant annet CV hjemme på openoffice, men når jeg skulle skrive ut dokumentet på Word, så så CV'en annerledes ut. Jeg måtte gjøre noen småjusteringer.. Ja det ble likt, men det kan ha med et konservativt forhold til formatering å gjøre for min del.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #19 Skrevet 12. april 2008 Jada, sånn kan man jo også tenke. Problemet mitt er vel i grunn at jeg trenger gode stavekontroller, ellers blir jobben jeg gjør mye mer krevende! Desverre har ikke openoffice dette per i dag (synes jeg da, mange klarer seg sikkert med oo!). OOo er basert på StarOffice, som Sun Microsystems lanserte som åpen kildekode under OpenOffice-navnet. Men før koden ble frigitt, måtte de fjerne komponenter som andre parter hadde copyright på, deriblant stavekontrollen. Så i utgangspunktet hadde ikke OOo norsk stavekontroll i det hele tatt, men en gratis ordbok er senere lagt til. Og ja, jeg kan godt tenke meg at den ikke holder samme kvalitet som en kommersiell, norsk stavekontroll. Hvis stavekontrollen er det eneste du virkelig savnet, bør du kanskje vurdere StarOffice? For Sun selger fortsatt en kommersiell versjon, som er basert på samme kildekode som OOo, men med support og noen kommersielle tillegg, deriblant stavekontroll. Den koster selvsagt en bagatell i forhold til MS Office.
Kamikatze Skrevet 12. april 2008 #20 Skrevet 12. april 2008 OOo writer er min favoritt, men bruker Word mest, av eksterne årsaker. Har byttet mellom de to i alle år, og merker liten forskjell, annet enn at OpenOffice.org er seg selv, når den oppgraderes til ny versjon. I praktisk bruk er OOo den samme, selv om det legges til nye funksjoner. Litt "trygt" å slippe og famle seg frem. Forskjellen mellom Word 2003 og 2007 var markant, og krevde tilvenning. Alle microsofts nyversjoner krevde tilvenning. Enkelte DOC-filer lagret med OOo endret utseende, da de ble åpnet i Word. Men denne lusa forsvant da jeg installerte en fersk OOo-versjon, for få uker siden. Nå samsvarer dokumentene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå