Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Til dere som bruker folat: Tar dere multivitaminer i tilegg? Ser at multivitaminer inneholder litt folat, blir det da for mye folat hvis man tar folattilskudd i tikegg til multivitaminen?
Xtina Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Jeg tar folat (0,4mg) og omega3 m vit. E. (uten folat) Anbefalt daglig dose ved planlegging av graviditet og de 3 første mndene man er gravid er i alle fall 0,4mg. Vet ikke om det blir for mye med mer...
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Jeg tar Gravitamin, en multivitamin beregnet på prøvere og gravide. Da får jeg i meg alt med én pille. Men jeg tror ikke det er noe problem å ta 600 mg. I USA f.eks. er jo det den anbefalte dosen for denne gruppen.
KnockedUp Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Jeg tok multivitamin i tillegg til folat de første 12 ukene. Det er ikke farlig. Folat er et B-vitamin- de er vannløselige, og det som evnt blir for mye skylles ut gjennom urinen.
Kylling Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Jeg tar to stk Møllers godt for hjertet og én Vitamineral. Da får jeg i meg 0,4 mg daglig. Da får jeg også i meg andre nyttige vitaminer, mineraler og fettstoffer.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Man kan ta mye folat, som nevnt blir overskuddet skylt ut av kroppen, man kan ikke ta skade av det. Men pass på at dere ikke tar BÅDE Omega-3 OG kosttilskudd, da får man nemlig i seg for mye A-vitamin som kan være riktig så skadelig for fosteret
Gjest antigartner Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 Folat er et B-vitamin. B- og C-vitaminer er vannløselige, så hvis du får i deg litt mer enn anbefalt dagsdose av disse, så tisser du det ut igjen. A- og D-vitaminer + fettsyrer er fettløselige, så de skilles ikke så lett ut av kroppen. Derfor skal en passe mer på dosene der.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #8 Skrevet 12. april 2008 På apoteket sa de at det ikke er noe problem med folat fra multivitamin og fra egne tabletter. Men jeg tar også omega-3. Fikk ikke noe beskjed om at jeg kom til å få for mye a-vitamin av det. Og det står ingenting om a-vitamin på omega-3-pakken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå