Gjest Leietaker Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Det er jo ofte man ser utlysning av bolig til leie hvor det står røyk og dyr forbudt. Jeg lurer på hva som regnes som dyr? Så en gang her på KG at smådyr ikke kom under forbudet om husdyr, men er dette virkelig sant? Da snakker jeg om smådyr som hamster for eksempel. Prøvde å finne frem i husleieloven om dette stod noe sted, men fant det ikke i forbifarten. Noen som har peiling på hva som regnes som forbudte husdyr, om det er bare større dyr eller om det gjelder alle slags?
Cienna Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Det er opp til husverten vil jeg tro. Ville tatt en telefon til verten og spurt om det var greit med det evt. dyret du har. Som oftest gjelder det hund og katt, spesielt hunder tror jeg, da noen mener de sliter med på f.eks et parkettgulv, da klørne alltid er ute. (Men det kan selvsagt skje med en overivrig katt også da).... Men det lureste er å spørre...ofte kan det lønne seg å se leiligheten først, prate litt med husverten så de ser hva type menneske du er for å så nevne et husdyr... Jeg har alltid fått ha de dyrene jeg hadde iallfall...
Sol79 Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 (endret) Da jeg leide ut leiligheten min og skrev husdyr uaktuelt, så er det husdyr samma om det var en liten mus eller en sau. Dyr er dyr. Ytterligere definisjon burde være unødvendig. Endret 9. april 2008 av Sol79
Gjest TS Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Jeg har ingen dyr, verken store eller små. Spørsmålet var ikke for å lure en eventuelt huseier eller noe slikt, men jeg husker at det var en tråd om nettopp dette her på KG hvor flere påstod at det var lovlig med smådyr og henviste til noen lover hvis jeg ikke husker feil. Men jeg finner ikke den tråden igjen, og ikke finner jeg det jeg skulle i loven heller, så derfor spør jeg av ren nysgjerrighet. Ikke for å være slem eller negativ eller noe slikt Sol79. For jo, det er faktisk av og til man kan lure på hva som menes med at dyr er forbudt, siden det er så mange forskjellige praksiser på det. Flere jeg kjenner bor i leiligheter hvor dyr er forbudt, men enten av helsemessige årsaker eller fordi dyrene har vært smådyr (mus, hamster o.l.) får lov å ha dyr hos seg, mens andre får høre at ingen dyr er tillatt whatsoever. Er det huseieren selv som bestemmer tolkningen av dette, eller står det noe i loven eller forskriftene?
Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 INGEN kan nekte deg å ha burdyr, som rotter, hamster, mus osv. Alt som er i bur, som ikke ferdes fritt i huset. De er i bur de kan ikke gjøre skade på bopel. Vet dette med 100% sikkerhet da jeg havna opp i en situvasjon for noen år siden, der de nektet meg å ha husdyr. Jeg hadde da rotter, noe som de faktisk ikke kunne nekte meg Fikk vite dette da jeg tok kontakt med boligleier foreningen, som jeg på tidspungtet var medlem i Med husdyr menes dyr som ferdes fritt i bopelen.
Gjest TS Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Det er opp til husverten vil jeg tro. Som oftest gjelder det hund og katt, spesielt hunder tror jeg, da noen mener de sliter med på f.eks et parkettgulv, da klørne alltid er ute. (Men det kan selvsagt skje med en overivrig katt også da).... Men det lureste er å spørre... Glemte å takke deg for svar Cienna Ja jeg har alltid hatt erfaringen av at det spesielt er hund og katt og slike dyr som veldig fort kan gjøre skade på boligen, og det er forståelig! Også dyr som kan sette igjen allergener, har jeg også stor forståelse for! Det må være kjedelig å få leiligheten full av slikt så det blir vanskelig å leie ut boligen/leiligheten. Men når det gjelder smådyr, rettere sagt burdyr som hun skrev under, så kan jeg ikke forstå hva årsaken skal være til å ikke ha slike, siden de ikke gjør skade (så lenge de holdes forsvarlig riktignok) og heller ikke gir fra seg allergener som setter seg i hele boligen. INGEN kan nekte deg å ha burdyr, som rotter, hamster, mus osv. Alt som er i bur, som ikke ferdes fritt i huset. De er i bur de kan ikke gjøre skade på bopel. Vet dette med 100% sikkerhet da jeg havna opp i en situvasjon for noen år siden, der de nektet meg å ha husdyr. Jeg hadde da rotter, noe som de faktisk ikke kunne nekte meg Fikk vite dette da jeg tok kontakt med boligleier foreningen, som jeg på tidspungtet var medlem i Med husdyr menes dyr som ferdes fritt i bopelen. Takk for svar! Vet du noe om hvor dette står eller er det kun en regel for de som er medlem av slike foreninger?
Gjest Helen Parr Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Som vanlig er det mange rare svar i slike tråder, basert på hvordan folk selv mener husleieloven bør være. Her er det en tråd om temaet fra tidligere, hvor Bobeline har endel gode og korrekte svar. Anbefales.
Gjest TS Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Som vanlig er det mange rare svar i slike tråder, basert på hvordan folk selv mener husleieloven bør være. Her er det en tråd om temaet fra tidligere, hvor Bobeline har endel gode og korrekte svar. Anbefales. Der var den tråden ja! Tusen takk!
Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Glemte å takke deg for svar Cienna Ja jeg har alltid hatt erfaringen av at det spesielt er hund og katt og slike dyr som veldig fort kan gjøre skade på boligen, og det er forståelig! Også dyr som kan sette igjen allergener, har jeg også stor forståelse for! Det må være kjedelig å få leiligheten full av slikt så det blir vanskelig å leie ut boligen/leiligheten. Men når det gjelder smådyr, rettere sagt burdyr som hun skrev under, så kan jeg ikke forstå hva årsaken skal være til å ikke ha slike, siden de ikke gjør skade (så lenge de holdes forsvarlig riktignok) og heller ikke gir fra seg allergener som setter seg i hele boligen. Takk for svar! Vet du noe om hvor dette står eller er det kun en regel for de som er medlem av slike foreninger? Snakket med en advokat i boligleier foreningen, som sa at jeg ikke hadde noen rettighet til å ha katt, selv om det var innekatt. Burdyr derimot kan ingen nekte meg. Jeg foreslår du ringer dem, og spør dem om dette. Du kan si "at du skal melde deg inn" men trenger et kjapt råd her å nå. Så får du snakke med en advokat der. Som sakt er det mange tolkinger av loven, men om jeg hadde fått til svar at jeg fikk lov å ha innekatt, så hadde jeg hatt det nå
Yummy_Mummy Skrevet 10. april 2008 #10 Skrevet 10. april 2008 Det kommer da vel an på hva som står i kontrakten. Selv leie vi ut med forbud mot pelsdyr pga huseiers allergi. Da gjelder det alle dyr med pels enten de sitter i bur eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå