Gjest Bjella Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Vi palnlegger å gifte oss 09. Skal ha ca 70 gjester på en 4 retters middag. Har reservert et fint festlokale i en vidunderlig resturang. Ved leie av festlokalet så følger det med bar med bartender ett vist antall timer utover kvelden. Problemet er at jeg ikke har lyst til å ha åpen bar sånn at folk kan drikke så mye de orker. Grunnen til dette er at jeg kjenner noen av mine familiemedlemmer så pass at jeg vet det kan gå galt. Ikke det at de drikker masse vær helg, mer det motsatte. De drikker nesten aldri, derfor kan de ikke drikke og de tar alltid alt for mye. Har vært på flere sammenkomster med de hvor de har fått i seg alt for mye og begynnt å oppføre seg smkammelig. Ikke stripping på borene, men fyllesnakk om feil de har gjort i livet, ting de er forbannet over osv. Noe som da resten av forsamlingen har synes passet seg lite. Kommer det til å virke rart å ikke la gjestene ha tillgang til alkohol utover kvelden? Kommer til å servere vin til maten og shmpanje til kake og skåling. ????
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Kommer det til å virke rart å ikke la gjestene ha tillgang til alkohol utover kvelden? Kommer til å servere vin til maten og shmpanje til kake og skåling. Hva med avec til kaffi eller baylies? Det å ellers servere et glass champagne/vin til kakene også, uten annen servering, mener jeg er helt ok. Ønsker dere ikke mer servering enn dette så ønsker man ikke det. Det går også ann å sette frem et nytt glass til eventuell brudevals også, om deres skulle ønske det. Du kan jo lese tråden om fri-bar vs betal-bar om du ønsker å lese meninger om akkurat dette. Men ditt tema faller jo litt utenom da du ikke ønsker bar i det hele tatt ut over kvelden. Det folk har problemer med er å måtte betale for alkoholen dersom den først er der, og ikke det at det er begrenset med alkohol i utgangspunktet. Selv løste vi dette med å ikke ha sprit i baren, bare øl og vin. Gjestene forstod da at vi ikke ønsket skikkelig hæla i taket fest, og tok det mer med ro. Men om dette gjelder dine gjester også er det bare du som vet.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Jeg skal ha alkoholfritt bryllup. Både jeg og brudgommen drikker ikke alkohol. Vi vil ha en høytidelig og fin feiring, uten fulle folk. Derfor blir det ikke servert noe alkohol i vårt bryllup. Det er -vår- fest, og da velger vi selv hva vi vil servere. Jeg har vært i noen bryllup hvor det ikke har vært alkohol. Det var visstnok noen som mulket litt på forhånd, men det var absolutt ikke noen demper på festen av folk holdt seg edru. Om noen skulle surmule litt, så kan du jo bare informere om at neste gang du blir invitert på fest av dem kommer du til å -forlange- den og den drikken, eller den og den maten. Siden de mener de har rett til å diktere hva som skal serveres i ditt selskap, så må jo du ha samme retten til å bestemme hva de skal servere til deg når de inviterer til selskap. Om man ikke klarer more seg uten å ruse seg, så har man pr definisjon et problem.
Gjest Chili P Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Om man ikke klarer more seg uten å ruse seg, så har man pr definisjon et problem. Jeg er helt enig (og jeg er ikke avholds, nei). Har vært i "alkoholfritt" bryllup, og det var kjempeflott - jeg drar i bryllup for å feire at noen jeg er glad i gifter seg, ikke for å få gratis alkohol.
Sika Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Hva med å gi hvert gjest et visst antall bonger de kan kjøpe drinker for? Eller begrense drinkvalget til vin, øl, baileys, sherry, martini og andre drinker etc som ikke har så høy alkoholprosent?
DDuck Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Hva med å ikke ha så mye alkohol i baren? ha så så mye og når det er fritt så er det fritt...
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Hva med å gi hvert gjest et visst antall bonger de kan kjøpe drinker for? Eller begrense drinkvalget til vin, øl, baileys, sherry, martini og andre drinker etc som ikke har så høy alkoholprosent? Du kan jo lese den andre tråden om det er gjerrig å ikke ha fri bar, så kan du jo se hvor harry og galt enkelte mener det er med bonger;) Dersom du ikke ønsker alkohol etter middagen så ønsker dere ikke det enkelt å greit. Dersom noen skulle mene noe om at dette ikke er ok, så får det heller være dem om det, og de som får ta på sin kappe den manglende respekten de har for deres alkoholønsker.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Ja, gå for all del fri for drikkevarer før kvelden er slutt. Da vil jo ikke gjestene huske bryllupet for at dere ikke sørget for å ha nok drikkevarer å by gjestene. *ironi* Jeg synes ikke noe om å stilles seg til doms over andres drikkevaner. De aller fleste voksne mennesker har et fornuftig forhold til alkohol. Ikke synes jeg noe om folk som ikke kan være ærlige heller. Saken er at dere vil slippe å betale for drikkevarene. Vi vet det, dere vet det, OG gjestene vet det garantert, men de er selvfølgelig for høflige til å kommentere det så dere hører det. Da sier de at det selvfølgelig er veldig forståelig at gjestene må betale drinker selv, at dere velger bonger, at dere velger å gå tom før kvelden er slutt eller at dere velger et annet dumt påskudd for å traktere gjestene deres på en skikkelig måte. Men en ting som sikkert kan være veldig greit, er å være helt tydelig på at dere IKKE ønsker gaver, for da er det nok mer greit at gjestene må betale for seg. MEN det er kanskje utelukket å droppe gavene, for da går det jo utover dere selv. Og husker jeg ikke helt feil, så er argumentet deres for å ha gaver at alle gjestene insisterer på å gi dere gave. Patetisk.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Du kan jo lese den andre tråden om det er gjerrig å ikke ha fri bar, så kan du jo se hvor harry og galt enkelte mener det er med bonger;) Dersom du ikke ønsker alkohol etter middagen så ønsker dere ikke det enkelt å greit. Dersom noen skulle mene noe om at dette ikke er ok, så får det heller være dem om det, og de som får ta på sin kappe den manglende respekten de har for deres alkoholønsker. Og så får brudeparet ta på sin kappe den mangelnde respekten for at de aller felste voksne mennesker har et fornuftig forhold til aklohol. Be gjerne gjestene deres betale for drikkevarene, vær så kjip dere bare vil, men det er garantert det bryllupet deres vil bli husket for.
MellonCollie Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Jeg har vært i flere bryllup uten alkohol enn med alkohol, og jeg har kost meg minst like mye i de uten alkohol. Jeg er ikke avholds selv, men ser da ingen problemer med å feire noe uten at alkohol er involvert. TS; Jeg synes det høres greit ut å ha alkohol-alternativ til maten, men ikke etterpå. Hverken jeg eller min samboer husker de alkoholfrie bryllupene vi har vært i som noen "kjipe" bryllup av den grunn, slik det antydes her. Gjest over meg; dersom du ikke forstår hvorfor andre skal stille seg til doms over andres drikkevaner, hvorfor skal du da gjøre det samme i forhold til de som velger å ikke ha alkohol i bryllupet? De gjestene som husker et bryllup for hva man fikk og drikke eller ikke, har vel kanskje et litt for stort alkoholfokus, spør du meg.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Og så får brudeparet ta på sin kappe den mangelnde respekten for at de aller felste voksne mennesker har et fornuftig forhold til aklohol. Be gjerne gjestene deres betale for drikkevarene, vær så kjip dere bare vil, men det er garantert det bryllupet deres vil bli husket for. Nå er det jo her ikke snakk om at de skal betale for drikken da, men at det ikke vil være servert særlig drikke etter middagen. Dette må da være et helt respektabelt alternativ til forskjell fra ingen alkohol i det hele tatt vel? Da respekterer man at mange liker vldig godt vin til maten, samtidig som brudeparet får sine ønsker om at det ikke skal være kjempefest. Men om man vet at et par av gjestene faktisk ikke har et fornuftig forhold til alkohol da? Dersom man har alkoholikere i familien, rusmissbrukere i familien som gjerne ender med å ruse seg når de drikker, skade seg når de drikker etc(som faktisks er tilfellet i min familie) det er faktisk mange årsaker til at man ikke ønsker alkohol, og fordi man VET at noen av gjestene ikke har et fornuftig forhold til alkohol. Dersom man selv samtidig gjerne har et anstrengt forhold til alkohol grunnet tidligere familiekonflikter i denne sammenheng skal man da heller ikke begrense alkoholervering til bare å gjelde middag for å respektere brudeparets ønske om å ikke servere alkohol ut over kvelden? Jeg syntes det virker som om det er veldig lite respekt over mulig alkoholproblematikk her inne. De problematiske følelsene ovenfor alkohol er veldig sterke for mange, og angsten for fyll kan ødelegge en hel bryllupsdag. tro meg.
DDuck Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Ja, gå for all del fri for drikkevarer før kvelden er slutt. Da vil jo ikke gjestene huske bryllupet for at dere ikke sørget for å ha nok drikkevarer å by gjestene. *ironi* Jeg synes ikke noe om å stilles seg til doms over andres drikkevaner. De aller fleste voksne mennesker har et fornuftig forhold til alkohol. Ikke synes jeg noe om folk som ikke kan være ærlige heller. Saken er at dere vil slippe å betale for drikkevarene. Vi vet det, dere vet det, OG gjestene vet det garantert, men de er selvfølgelig for høflige til å kommentere det så dere hører det. Da sier de at det selvfølgelig er veldig forståelig at gjestene må betale drinker selv, at dere velger bonger, at dere velger å gå tom før kvelden er slutt eller at dere velger et annet dumt påskudd for å traktere gjestene deres på en skikkelig måte. Men en ting som sikkert kan være veldig greit, er å være helt tydelig på at dere IKKE ønsker gaver, for da er det nok mer greit at gjestene må betale for seg. MEN det er kanskje utelukket å droppe gavene, for da går det jo utover dere selv. Og husker jeg ikke helt feil, så er argumentet deres for å ha gaver at alle gjestene insisterer på å gi dere gave. Patetisk. Veldig unødvendig innlegg...
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Men en ting som sikkert kan være veldig greit, er å være helt tydelig på at dere IKKE ønsker gaver, for da er det nok mer greit at gjestene må betale for seg. MEN det er kanskje utelukket å droppe gavene, for da går det jo utover dere selv. Og husker jeg ikke helt feil, så er argumentet deres for å ha gaver at alle gjestene insisterer på å gi dere gave. Patetisk. Så gavene er altså bare noe man gir for å gjøre opp for seg for drikke og mat? Jeg gir gave i bryllup om jeg ikke kommer også jeg altså. Man mener jo her at gjestene ikke skal betale for alkohol, men at man rett og slett går for en semi-alkoholfri løsning. (se hvilken tråd du svarer i og les hovedinnlegget før du svarer). Så om du er i et alkoholfritt bryllup så gir du altså mindre i gave også? MÅ virkelig en fest innebære fri flyt av alkohol for at gjestene skal være fornøyde? Er det ikke bedre med bare vin til maten, enn ingenting alkohol i det hele tatt? Jeg vet i alle fall at det glasset med vin til maten betyr ganske mye for meg og koser meg veldig med det (ikke det at jeg har noe problem med helt alkoholfritt om brudeparet er avholds altså), og er glad for at de finner en mellomting som passer dem og også meg som er veldig glad i akkurat det glassrt. Om et bryllup innebærer hovedsakelig alkohol så tror jeg heller man skal takke nei, og ta seg en egen fest akkurat den kvelden. Dette innlegget må da være skrevet i kun den hensikt å provosere.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Men en ting som sikkert kan være veldig greit, er å være helt tydelig på at dere IKKE ønsker gaver, for da er det nok mer greit at gjestene må betale for seg. MEN det er kanskje utelukket å droppe gavene, for da går det jo utover dere selv. Og husker jeg ikke helt feil, så er argumentet deres for å ha gaver at alle gjestene insisterer på å gi dere gave. Jeg hadde spleiselag til mitt bryllup som var i en veldig uformell setting. Jeg gjorde det VELDIG klart at vi ikke ønsket gaver(skrev i invitasjonen at gaven jeg ønsket meg var å få feire med akkurat dem og at vi dermed tok et spleiselag), fordi det at de var med å spleiset var gaven for meg, fordi jeg da fikk feire med alle vennene mine noe jeg mye heller ville enn å ha gaver. Dette var gave for meg. MEN; vi fikk likevel gaver fra alle gjestene, fordi de ønsket å gi oss noe som kunne minne akkurat dem i forbindelse med vår bryllupsdag. De syntes at vår dag fortjente en liten ekstra oppmerksomhet, til tross for at de var med å spleiset på laget også (gavene var nok mindre enn de kansje ellers ville være dog). Jeg forventet absoludt ikke gavene, og hadde ikke gavebord fremme. Jeg ville bare poengtere at det finnes dem som ønsker å gi en oppmerksomhet til brudeparet uavhengig av om de må være med på å spleise på laget, ikke får alkohol i bryllupet etc. Ikke alle er like kyniske som deg.
Gjest lillebøll Skrevet 9. april 2008 #15 Skrevet 9. april 2008 Jeg ville hatt problemer med å drikke til middag og så stoppe totalt opp. Da hadde jeg blitt "bakfull" og uvel, selv etter to glass vin bare. Så jeg synes at enten serverer man ikke alkohol eller så gjør man det. Men det er min mening
Possibly Skrevet 9. april 2008 #16 Skrevet 9. april 2008 Jeg har vært i flere bryllup uten alkohol enn med alkohol, og jeg har kost meg minst like mye i de uten alkohol. Jeg er ikke avholds selv, men ser da ingen problemer med å feire noe uten at alkohol er involvert. TS; Jeg synes det høres greit ut å ha alkohol-alternativ til maten, men ikke etterpå. Hverken jeg eller min samboer husker de alkoholfrie bryllupene vi har vært i som noen "kjipe" bryllup av den grunn, slik det antydes her. Gjest over meg; dersom du ikke forstår hvorfor andre skal stille seg til doms over andres drikkevaner, hvorfor skal du da gjøre det samme i forhold til de som velger å ikke ha alkohol i bryllupet? De gjestene som husker et bryllup for hva man fikk og drikke eller ikke, har vel kanskje et litt for stort alkoholfokus, spør du meg. Veldig enig med deg, MellonCollie. Dessuten har jeg en følelse av at en del av de som skriver her inne bare gjør det for å ødelegge for oss som skal gifte oss, særlig de som bare skriver som "gjester". Brudeparet velger selv om de vil ha alkohol eller ikke, og eventuelt hvor mye alkohol de skal servere. Hvis gjestene ikke er fornøyd med dette, så er det gjestenes eget problem. Jeg måtte faktisk tenke meg litt om, og trodde først at jeg ikke hadde vært i noen alkoholfrie brylluper. Men når jeg fikk tenkt meg litt mer om, så kom jeg faktisk på at bryllupet til søsteren min var alkoholfritt. Det sier vel litt om hvor mye jeg bryr meg om hvorvidt det er alkohol eller ikke, siden jeg ikke engang husket det. Det var selvsagt et kjempehyggelig bryllup.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 Jeg ville hatt problemer med å drikke til middag og så stoppe totalt opp. Da hadde jeg blitt "bakfull" og uvel, selv etter to glass vin bare. Så jeg synes at enten serverer man ikke alkohol eller så gjør man det. Men det er min mening Enig med Lillebøll. Blir ikke helt det samme å bare drikke vann etter at middagens vin er drukket. Jeg blir så oppblåst av brus, slik at det ikke er noe alternativ. Blir nok en tidlig kveld, men.... greit det og. Må innrømme at i årenes løp kommer det nok noen kommentarer, ikke til brudeparet men til andre. Husker du det bryllupet til .... og ..... Ja, det var der kranen var stengt etter middag.
Possibly Skrevet 9. april 2008 #18 Skrevet 9. april 2008 Jeg ville hatt problemer med å drikke til middag og så stoppe totalt opp. Da hadde jeg blitt "bakfull" og uvel, selv etter to glass vin bare. Så jeg synes at enten serverer man ikke alkohol eller så gjør man det. Men det er min mening Seriøst? Tuller du? Er du ikke istand til å drikke et glass vin til maten? Må det være enten-eller? Totalavhold eller grøftefyll? Noe sånt har jeg aldri hørt om før.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #19 Skrevet 9. april 2008 Jeg ville hatt problemer med å drikke til middag og så stoppe totalt opp. Da hadde jeg blitt "bakfull" og uvel, selv etter to glass vin bare. Så jeg synes at enten serverer man ikke alkohol eller så gjør man det. Men det er min mening Jeg skjønner dette argumentet (dog dette ikke oppleves av meg). Dersom man serverer kaffi avec (kan og være Beylies) etter middag/til dessert og videre champagne til kakene som TS beskriver, forandrer det på noe? Da får man jo litt alkoholpåfyll likevel for å hindre "nedturen"/trøttheten som man gjerne får av alkohol. Jeg anklager ikke altså, bare lurer på om det kan veie opp noe?
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #20 Skrevet 9. april 2008 MÅ virkelig en fest innebære fri flyt av alkohol for at gjestene skal være fornøyde? Ja vet du hva! Litt skal jeg da ha igjen for at jeg kom, gaver, eventuell reise og hotellovernatting. Hvis ikke hadde det jo bare vært å putte et kort i postkassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå