Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i økologiske gulrøtter, agurk, jordbæryoghurt, hylleblomstsaft

Burde igrunn være flinkere til å spise økologisk.

Hva med deg?

Skrevet

Får økologiske grønnsaker, frukt, brød og pasta levert på døra en gang hver 14. dag :)

Skrevet

Kjøper økologisk dersom jeg har et valg, dvs. dersom det er tilgjengelig der jeg handler til daglig.

Speltmel, egg, melk og rømme kjøper jeg alltid økologisk. Frukt og grønnsaker kjøper jeg økologisk hvis tilgjengelig.

Skrevet (endret)

Jeg velger somregel økologisk frukt og grønt, men desverre bare hvis de ser bedre ut enn alt det andre.

Gulrøtter har vært på tilbud på en av butikkene her jeg bor så det har jeg spist mye av det siste.

Det som er litt synd er at prisen har veldig mye å si, for jeg kjøper skjeldent/aldri økologisk når det er dyrere enn ikkeøkologisk. Som student utgjør 1-2 kroner mye i det lange løp.

Føler meg slem når jeg velger Firstprice eller andre billigmerker som man ikke vet hvor kommer fra. om maten blir dyrket av bønder som selger produktene fom skitt og ingenting. :/

Endret av Jane F.
Skrevet

Vi spiser økologisk gulerøtter, poteter, melk, egg, sukker, mel, korn, rosiner, rømme, ost, ketchup, hermetiske tomater, tomatpurè, peanutsmør og alt annet som jeg finner økologisk som ikke koster dobbelt av vanlig.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg abonnerer på økologisk frukt og grønt. I tillegg bruker jeg nesten utelukkende økologisk mel/havregryn etc, økologiske egg, melk, rømme og kjøtt (når jeg får tak i det). Og ellers mange andre kolonialvarer der gode økologiske alternativer er tilgjengelige.

Av mer kuriøse ting kan jeg nevne økologisk sjokolade <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_sikle-ani.gif' alt=':sikle:'> og økologisk (og til og med biodynamisk dyrket) vin, som blir stadig mer vanlig. Se feks her og her.

Når/dersom økologisk oppdrettslaks blir tilgjengelig i butikkene, vil jeg dessuten stå først i køen for å kjøpe.

Skrevet

Når jeg spiser kjøtt, er det kun økologisk.

Skrevet

Vi abonnerer på økologisk frukt, grønt og egg. Ellers kjøper vi kun økologiske melkeprodukter. Annet vi kjøper økologisk er pasta, pastasaus, sjokolade, pålegg, brus, øl osv. Det meste vi finner som er økologisk, egentlig.

Gjest Frosk
Skrevet

Kjøper alltid økologiske egg (der er jeg fryktelig streng, har de ikke økoegg den dagen så kjøper jeg ikke egg), og økomelk, rømme... (Spiser ikke kjøtt, ellers hadde jeg selvsagt valgt økologisk der også...)

Ellers kjøper jeg ofte, men ikke alltid, økologisk pasta, frukt og grønt (som oftest gulrøtter, kiwi, epler...), yoghurt (siden jeg kun har funnet økologisk jordbær- og bringebæryoghurt...), sjokolade, knekkebrød, havregryn, bønner og kikerter, ketchup, tomatpuré, smøreost (den nye økologiske kremosten fra Tine, med purresmak, er ganske så god!) ...det jeg finner av økologiske varer, egentlig!

Skrevet

Vi abonnerer på økologisk frukt og grønt, og kjøper økologiske egg dersom det finnes, i tillegg til økologisk rømme. Sistenevnte er jeg ikke særlig konsekvent på, hender ofte jeg kjøper rømmekolle istedenfor. Det hender også at vi kjøper økologisk pasta, bønner og så videre, dersom butikken har det.

Når det er sagt, syns jeg det er utrolig vanskelig dette med økologisk mat. Det er kjempevanskelig å gjøre det "rette". Morgenbladet hadde en artikkel på det denne uken, "Jakten på det moralske landbruk", der de stilte spørsmålet: "De globale matprisene skyter i været og rammer verdens fattige. Er det da moralsk forkastelig å bruke stadig mer dyrkbar jord til små økologiske avlinger?" Kjempevanskelig, rett og slett.

Skrevet

Dere som abbonerer på frukt&grønt:

Fra hvor gjør dere det?

Er det billigere enn å kjøpe i butikken?

Skrevet

Prøver å kjøpe så mye som mulig økologisk. Økologisk frukt, mel, korn, nøtter, pasta, knekkebrød, te, osv.

Skrevet
Dere som abbonerer på frukt&grønt:

Fra hvor gjør dere det?

Er det billigere enn å kjøpe i butikken?

Vi abonnerer fra Kolonihagen. Veldig fornøyd! Billigere enn i butikken er det nok ikke, men praktisk å få varene levert på døra :)

Skrevet
Vi abonnerer på økologisk frukt og grønt, og kjøper økologiske egg dersom det finnes, i tillegg til økologisk rømme. Sistenevnte er jeg ikke særlig konsekvent på, hender ofte jeg kjøper rømmekolle istedenfor. Det hender også at vi kjøper økologisk pasta, bønner og så videre, dersom butikken har det.

Når det er sagt, syns jeg det er utrolig vanskelig dette med økologisk mat. Det er kjempevanskelig å gjøre det "rette". Morgenbladet hadde en artikkel på det denne uken, "Jakten på det moralske landbruk", der de stilte spørsmålet: "De globale matprisene skyter i været og rammer verdens fattige. Er det da moralsk forkastelig å bruke stadig mer dyrkbar jord til små økologiske avlinger?" Kjempevanskelig, rett og slett.

Tenkte på den artikkelen jeg også. Nå tror jeg ikke jeg gjør mye skade ved å velge økologisk - jorda blir jo i hvert fall bedre tatt vare på selv om produksjonen er mindre, men det er et faktum at økologisk produsert mat i stor grad er et alternativ for de velstående (nå er ikke jeg "rik", men vi bor jo i Norge...).

Vi abonnerer på frukt og grønt, og regner med at dette utgjør ca 3/4 av det totale forbruket av grønnsaker (omtrent alt av frukt). Dessuten kjøper vi alltid økologiske egg og stort sett rømme og melk (bruker lite av sistnevnte). Jeg kjøper også økologisk eller annen forholdsvis forsvarlig kylling - men da må jeg reise noen mil for å handle... Annet kjøtt kjøper vi stort sett konvensjonelt pga pris og svært lite utvalg her vi bor, men vi kjøper norsk og er ganske bevisst på forbruket. Ofte kjøper jeg også økologisk mel, havregryn o.l

Hovedårsaken til at vi velger økologisk er nok egen helse og velvære, skal jeg innrømme... jeg tror økologiske grønnsaker inneholder mer næringsstoffer og færre potensielt farlige eller allergifremkallende rester av plantevernmidler, dessuten smaker både grønnsaker og kjøtt bedre enn mer industrielle produkter. Noen varer, som egg, velger jeg av etiske grunner.

Økologisk laks håper jeg også kommer i butikkene. (De solgte faktisk norsk oppdrettslaks som økologisk i Canada da jeg bodde der... regner med reglene er ulike i ulike land).

Skrevet

I Morgenbladartikkelen Scheherezade refererer til blir det stilt spørsmål ved om disse undersøkelsene stemmer, og noen av resultatene fra FN-rapporten er ikke lengre det offisielle synet til de bak undersøkelsen eller i den FN-organisasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...