Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest_en
Skrevet

Jeg leste på trim.no at når man trener om morgenen før frokost så er kroppen mer tilbøyelig til å forbrenne fett enn muskler. Men jeg har også hørt at når man trener på morgenen på tom mage så presterer man dårligere enn ellers (sier seg kanskje selv).

Hva ville dere satset på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å trene på morgenenene er en god kickstart for forbrenningen! Det har jeg hørt i det minst. Jeg personlig synes ikke det er vanskelig å trene med tom mage.

Jeg hadde satset på det, hvis jeg kunne våkne litt tidligere, men jeg er helt zombi på morgenene og bare kan ikke våkne noen minutter tidligere enn jeg må.

Vi gjør det ofte på helgene, men da er det mulig å gå trene klokken 10 (i stedet for 6), da er jeg våken nok allerede ;)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg skal ikke si jeg vet hva som stemmer, men noen ganger får jeg inntrykk av at folk som slanker seg fokuserer mer på når de burde trene, hvor ofte de burde spise osv. enn hva og hvor mye de faktisk spiser og hvor mye og hvor bra de trener. Jeg tror man burde fokusere energien på å faktisk få trent enn alt rundt, som antakeligvis bare har minimal effekt sammenlignet med hyppighet og intensitet.

Dette er ikke ment som en surmaget kommentar til deg spesielt, ts. Det er mer en generell kommentar til de som slanker seg.

Skrevet

Jeg har hørt det samme, men jeg hadde gått i bakken etter 10 minutter om jeg skulle trent før frokost så det er ikke akkurat et alternativ for meg.

Er forøvrig enig med Frk Åberg. En kan bli litt stressa av å tenke på alt rundt hva/når man skal spise/trene, når man egentlig burde være ganske fornøyd bare med at man får lagt inn en god treningsøkt. Så tren når det passer deg best, en god og praktisk rutine er lettere å følge enn en mer påtvungen, og vil dermed være den som til syvende og sist forbrenner flest kalorier:)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skal ikke si jeg vet hva som stemmer, men noen ganger får jeg inntrykk av at folk som slanker seg fokuserer mer på når de burde trene, hvor ofte de burde spise osv. enn hva og hvor mye de faktisk spiser og hvor mye og hvor bra de trener. Jeg tror man burde fokusere energien på å faktisk få trent enn alt rundt, som antakeligvis bare har minimal effekt sammenlignet med hyppighet og intensitet.

Dette er ikke ment som en surmaget kommentar til deg spesielt, ts. Det er mer en generell kommentar til de som slanker seg.

Jeg har hørt det samme, men jeg hadde gått i bakken etter 10 minutter om jeg skulle trent før frokost så det er ikke akkurat et alternativ for meg.

Er forøvrig enig med Frk Åberg. En kan bli litt stressa av å tenke på alt rundt hva/når man skal spise/trene, når man egentlig burde være ganske fornøyd bare med at man får lagt inn en god treningsøkt. Så tren når det passer deg best, en god og praktisk rutine er lettere å følge enn en mer påtvungen, og vil dermed være den som til syvende og sist forbrenner flest kalorier:)

Veldig enig med dere! Poenget er jo at man kommer i gang og får gode treningsvaner.

Til TS: Det kan være lurt å prøve seg frem. Det er som sagt ingen fasit. Personlig yter jeg mer på ettermiddagen og kvelden, men liker å trene på morgenen. Så jeg gjør begge deler, men aldri på tom mage. Da blir det i tilfelle en lett joggetur/spasertur på 30 min.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg synes det viktigeste ved valg av treningstidspunkt er hva som passer inn livet ens. Slik at man faktisk får trent. Og faktisk trives med treningen.

Selv trener jeg ofte om morgenen, men aldri på tom mage. Da ville jeg ikke klart å gjennomføre en god og lystbetont treningsøkt.

Skrevet

Når på dagen man trener har fint lite å si. Man kickstarter ikke noe forbrenning ved å trene tidlig. Tren når det passer deg best.

Skrevet (endret)
Når på dagen man trener har fint lite å si. Man kickstarter ikke noe forbrenning ved å trene tidlig.

Ikke?

Bææææhhhh, en myte til som jeg har trodd da :-D

Men uansett - for mange passer det ikke å trene sent på kvelden, man blir for våken av det hele, det kan jeg godt bekrefte, ikke helt fra egen erfaring, men erfaring til min treningskamerat ;)

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest
Skrevet

Man skal ikke trene tungt på morgenen på tom mage, styrke osv.

Men å gå en tur i godt tempo før frokost er effektivt!

Skrevet

Takker for svar....

For det første så slanker jeg meg slett ikke.

Jeg er undervektig og trenger å gå_opp_i vekt, men jeg vil jo ikke miste muskelmasse av den grunn. Samtidig som jeg vil prestere bra.

Jeg trener fra før også, men ikke om morgenen.

Jeg er ikke på det stadiet at trening er et ork, heller tvert imot.

(Må begrense meg slik at jeg ikke skal gå ned i vekt)

Jeg kunne tenke meg å legge mine treningsøkter til morninger isteden

fordi de passer best. Men er jo litt synd at jeg da presterer litt dårligere.

Tror jeg satser på morninger, men har en økt lenger ut på dagen av og til.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg trener en del om morgenen, og bedre oppvåkningskur skal man lete lenge etter. Jeg blir kjempevåken og holder meg våken og konsentrert store deler av dagen.

Jeg trener om morgenen fordi det passer best, og fordi jeg har problemer med å få r*va ut av sofaen om kvelden noen ganger, da har jeg gjerne hundre unnskyldning for å gjøre alle andre ting enn å trene. Med litt morgentrening (det blir ikke lange økter) og litt trening på ettermiddag/kveld så blir det til sammen mer trening enn hvis jeg bare skulle trent kvelder.

Men jeg spiser litt på forhånd, noe frukt, yoghurt eller en liten proteinshake, syns det blir litt ubehagelig å trene på tom mage. Blir liksom litt småkvalm/slapp.

Skrevet
Man skal ikke trene tungt på morgenen på tom mage, styrke osv.

Men å gå en tur i godt tempo før frokost er effektivt!

Heller ingen regel som sier dette, man kan fint trene tungt på morgenen.

Faktisk er det mange som gjør dette selv etter 16 timers faste, når de følger en periodisk fastediett. www.leangains.com

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Jeg tror at det beste er å prøve å trene til forskjellige tidspunkt, og finne hva du selv føler du får mest ut av. Jeg syns det er gøy å starte dagen med trening, men jeg har MYE mindre energi på morgenen enn på kvelden, så jeg presterer ikke like bra da. Men da er det snakk om kl 0800 og aerobic eller spinning. Jeg kan godt trene styrke kl 10. :)

Gjest Chili P
Skrevet

Siden du er undervektig og ikke vil miste muskelmasse, ville jeg spist før trening uansett. Jeg ville aldri, uansett sammenheng, trent styrke uten å spist først, men kan ta meg en rask morgentur før frokost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...