Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Jeg går over til nymobiloperatør (OneCall) og ny telefon nå, det nye simkortet jeg fikk i posten skal begynne å virke i natt. Spørsmålet er; Hva skjer egentlig med det gamle simkortet, blir alle meldinger og bilder på det borte, eller blir bare kortet inaktivt, så jeg kan lese det som er på kortet, men ikke sende meldinger eller ringe med kortet? Nå har jeg det gamle simkortet i den gamle telefonen, som er så gammeldags at det ikke engang er minnekort i den. Det nye simkortet har jeg satt inn i den nye mobilen som jeg skal gå over til, og dette kortet står nå som inaktivt. Har så lyst å ta vare på meldingene jeg har på det gamle simkortet, er bl.a. meldinger fra pappa, som nå er død. Så det gamle kortet har stor affeksjonsverdi. Er den eneste måten å ta vare på meldinger på å videresende dem til en annen telefon? Da blir jo avsender og avsendertidspunkt borte... Hvis det gamle simkortet mitt kan leses, så er det ikke noe problem. Bilder og slikt som jeg vil ta vare på er allerede videresendt til den nye telefonen via en annen telefon og bluetooth. Setter pris på hjelp!
Bomullstrusa Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Det gamle sim-kortet kan mest sansynlig ikke brukes etter det nye er aktivert. Idet det nye aktiveres, inaktiveres nok det gamle. Sånn var det ihvertfall da jeg gjorde det for ei stund siden. Jeg ville ihvertfall ikke satset på det! Du kan jo prøve å sette det gamle sim-kortet ditt inn i en annen telefon nå i kveld (før det nye aktiveres) for å se om meldingene osv ligger på sim-kortet. Som oftest ligger de på mobilen, men slik jeg har forstått det varierer dette fra mobil til mobil. Jeg hadde også en del meldinger og bilder jeg ikke ville miste, og har rett og slett tatt vare på den gamle mobilen. Kan putte mitt nye sim-kort i den gamle mobilen og se på ting når jeg vil. På den annen side er jo ikke det en veldig trygg måte å gjøre det på da mobilen kan "dø" etter hvert. Du burde kanskje få det over på en pc, så har du det ihvertfall mer enn ett sted. Du mister da sansynligvis dato og tidspunkt da...som jeg for øvrig forstår veldig godt at du vil beholde.. Ble krøkkete forklart dette her, men jeg er ingen mobil-ekspert
Glitnir Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Trodde meldinger og bilder alltid lå på selve mobilen og ikke på SIM-kortet jeg?
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Jeg kan velge om jeg vil lagre tlf.nr og sms på simkortet eller på telefonen. Har en SE og dersom jeg velger å arkivere/lagre en sms så blir det på simkortet. Nå må det sies at plassen er rimelig begrenset da.
Cienna Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Ja, det er vel sånn at mld an lagres både på telefon og sim, men ikke bildene. De lagres på mobilen...så de bildene du vil beholde kan du bare sende til den nye mobilen...
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Mobilen jeg bytter fra er ganske så gammel, uten bluetooth osv. Jeg har sendt over bildene til den nye telefonen via en annen tlf. Det er meldingene jeg er mest interessert i å ta vare på, men har ikke funnet noen måte å sende dem på slik at avsender og tidspunkt synes enda... Skifter både telefon og simkort på en gang nå...
Yummy_Mummy Skrevet 10. april 2008 #8 Skrevet 10. april 2008 Vet clas ohlson og andre har hatt sim-backup, slik at man kunne kopiere informasjonen greit over. Dersom du kopierer innholdet på den ene over til den og deretter inn på det nye kortet vil det kanskje holde seg?
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 10. april 2008 #9 Skrevet 10. april 2008 SweetS: I går morges var den nye telefonen med det nye kortet oppe og fungerende. Kvelden før sendte jeg alle bildene jeg ville ta vare på til sambo sin telefon, og han sendte dem videre til min nye telefon (som enda ikke var aktiv) via bluetooth. Meldingene jeg ville ta vare på satt jeg rett og slett og skrev av inn i et Worddokument, fordi jeg var usikker på om jeg kom til å miste dem... Videresendte også et par meldinger via sambo sin tlf, men de mistet jo avsender og dato. I går var faktisk begge telefonene oppe og gikk med samme nummer en stund, før det gamle simkortet ble inaktivt i går kveld. Nå kan jeg ikke ringe/melde ut fra det gamle kortet, men jeg kan enda se det som er på kortet. Men jeg har jo sagt opp netcomabb. jeg hadde, kommer telefonen til å bli 'svart', eller forsvinner bare 'netcom' i displayet og jeg enda kan lese meldinger og se videosnutter osv? Jeg har kikket på simkortbackup-dingsene som Clas Ohlsson har, men finner ikke noe om at de foruten kontaktene også kan kopiere meldinger, video osv? Ser også de har datakabler, men må se nærmere om noen av de kan passe en slik forhistorisk telefon som jeg hadde.
Gir Skrevet 10. april 2008 #10 Skrevet 10. april 2008 På de fleste telefoner vil du ikke kunne logge deg på uten fungerende simkort. Men på noen telefoner går det faktisk an, bare at man ikke få brukt telefon-funksjonene. Jeg har i hvert fall klart å bruke en del Nokia telefoner etter at simkortet gikk i svart, mens Sony Ericsson fungerer det ikke med. Lite tips: Gå på www.amobil.no og legg inn en forespørsel i forumet der. I det forumet sitter det folk som jobber hos operatørene, hos forhandlere som selger mobiler, og folk som er generelt interessert i mobil. Du er nesten garantert at noen svarer deg.
Xtra_lilje Skrevet 10. april 2008 #11 Skrevet 10. april 2008 Sjekk zyb.com - nettside for å synke mobilen din.
Ambriel Skrevet 10. april 2008 #12 Skrevet 10. april 2008 Det du kan gjøre er å be netcom gi deg operatørlåsen til S.E telefonen din. Da kan du bruke simkortet du har i nye telefonen din nå, i den gamle, slik at du kan ta den frem i ny og ne når du trenger å lese meldingene dine. Vil ikke det funke, eller tenker jeg helt feil? :-/ Har gjort det på flere av mine gamle telefoner
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 10. april 2008 #13 Skrevet 10. april 2008 Takk for tips, det siste lurer jeg også på... Prøvde å logge inn på min side på netcom sin hjemmeside nå, men det står bare at abonnementet er sperret. Men det er enda liv i gamletelefonen min, den er på og jeg får lest alt som er på den.
Gjest Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 Telefonene din blir jo ikke stengt av, den er jo noe helt annet.
Ambriel Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 Takk for tips, det siste lurer jeg også på... Prøvde å logge inn på min side på netcom sin hjemmeside nå, men det står bare at abonnementet er sperret. Men det er enda liv i gamletelefonen min, den er på og jeg får lest alt som er på den. Jeg har telenor, men jeg fikk operatørlåsen på internett om jeg ikke husker helt feil... du taster bare inn serienummeret som står bak med batteriet, og hvilken modell du har, så får du den på mail. Telefonen virker jo selv om du har byttet abb, bare som noen nevnte tidligere at du må ha et simkort som fungerer for å komme inn på telefonen for å se meldingene...
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 Nei, telefonen blir jo ikke død, men den gamle telefonen kan jeg likegodt kaste hvis ikke det gamle simkortet virker så jeg får lest meldingene og det som er på den, er jo det jeg er interessert i. Men så er det om videoer og meldinger og slikt er lagret på telefon eller på simkort? :gjeiper: Ja, et simkort må man vel ha i telefonen hvis man skal lese noe som helst, hvis tingene ligger lagret på telefonen. Skal se om jeg får åpnet operatørlåsen på den gamle telefonen. Er heldigvis ikke noe slikt på den nye.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #17 Skrevet 10. april 2008 Det er kun kontakter og meldinger og i noen tilfeller anropsloggen som kan ligge på simkortet. Alle lyd- og bildefiler ligger på telefonen eller minnekortet (hvis man har det). Selv om et simkort ikke er aktivt lenger kan man sette det inn i telefonen og få fram det som ligger på simkortet. Man får kanskje opp en feilmelding, men det er kun for å si fra at det ikke er dekning. Ingenting slettes fra simkortet uansett, det skjer kun hvis man velger å slette innholdet selv. Simkortet er på en måte en minnebrikke og det som er lagret på kortet blir liggende der, selv om man bytter operatør.
Ambriel Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 På mine gamle telefoner, har hatt både Nokia og SE så lagres meldingene på telefonen... De eneste som er på Sim kortet er de jeg selv har valgt å lagre under "Lagrede meldinger". Visste ikke at man kunne lagre meldinger på SIM kortet jeg :klø: Trodde bare man kunne large nummer der.. Men der lærte jeg vel noe nytt idag også
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 11. april 2008 #19 Skrevet 11. april 2008 Nå regner jeg med at Netcomabonnementet er sagt opp, siden det står inaktivt simkort istedenfor netcom i displayet. Jeg kan enda gå inn på telefonen som vanlig. Kan jeg regne med at jeg kan det også hvis jeg skrur telefonen av og på igjen?
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2008 #20 Skrevet 11. april 2008 Nå regner jeg med at Netcomabonnementet er sagt opp, siden det står inaktivt simkort istedenfor netcom i displayet. Jeg kan enda gå inn på telefonen som vanlig. Kan jeg regne med at jeg kan det også hvis jeg skrur telefonen av og på igjen? Ja, du kan skru den av og på, ikke noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå