Flugelhorn Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Jeg og min samboer har delt økonomi (dine og mine penger). Vi har felles huslån der han står som hovedlåntager og jeg som medlåntager, og vi betaler lånet med 50% hver. Nå har han fått hele huslånet skrevet på sin selvangivelse, og jeg ingenting. Jeg vil at vi skal skrive halve lånet på hver, men han mener at han da taper for mye penger med å gjøre det slikt? Vil ikke vi sum summarum gå ut med samme resultatet, bare at jeg får mer tilbakebetalt, og han mindre? Jeg tjener 221.000, og han 450.000 i året.
Gjest Pax Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Tja, han taper jo faktisk ingenting, det er du som taper penger. De pengene som han "tjener" på det, er da egentlig dine.
Leo Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Jeg og min samboer har delt økonomi (dine og mine penger). Vi har felles huslån der han står som hovedlåntager og jeg som medlåntager, og vi betaler lånet med 50% hver. Nå har han fått hele huslånet skrevet på sin selvangivelse, og jeg ingenting. Jeg vil at vi skal skrive halve lånet på hver, men han mener at han da taper for mye penger med å gjøre det slikt? Han taper ingenting, men han tar penger som er dine. Vil ikke vi sum summarum gå ut med samme resultatet, bare at jeg får mer tilbakebetalt, og han mindre? Du har helt rett!
Eplekake Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 28% av renteugiftene dere har hatt på lånet kan dere trekke fra på skatten. Har dere feks. betalt 100.000,- i renter, skal dere ha skattlette på totalt 28.000,- altså 14.000,- hver. Så der tar han nok feil!
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 samboeren din høres ut som en skikkelig sleiping...
Buster Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Ja her er typen din en skikkelig sleip og råtten kar om det er slik han holder på med deg, da kan jeg virkelig skjønne hvorfor dere har delt økonomi. Som de andre her inne har forklart er det slik at han pr i dag får penger tilbake på sin skatt som er DINE penger. Da menes 28% av renter og gebyrer som DU allerede har betalt. Om dere har delt økonomi er det faktisk slik at du har krav på disse pengene fra han da dette er en feil, og noe jeg hadde krev rett opp ifra ligningskontoret. Du spør deg kanskje om det er slik at det er så ille, eller om det er verdt å ødelegge forholdet eventuelt pga noen tusenlapper? Ja det er det helt klart om det er slik at du tjener langt mindre enn han og han ikke engang unner deg de pengene som faktisk er penger som du har jobbet for, skattet for og nå får tilbake grunnet for mye betalt skatt. Nei dette må du for all del IKKE akseptere.......
Frk Johansen Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Du legger inn en retting i din selvangivelse og krevet at han gjør det samme. Vi gjorde akkurat det samme i går, lånet står på meg og jeg hadde fått alle renter og hele pakka. Vi tok summene og delte på 2 og førte opp hverandre i punkt 1.3.2 eller noe sånt med navn og personnummer som det står at man skal om man har samboer med felles gjeld pr 31.12.07. Dessuten er det greit å ha det slik ved et evt brudd også, ei venninne av meg måtte gå rettens vei da samboer mente han eide hele huset. Hun viste til siste ti års innsendte selvangivelser hvor hun stod med halvparten av gjeld og renter og han gav seg jo ganske kjapt. Rett skal være rett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå