^me^ Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 har lyst til og ta meg en tur innom en av de mange innvandrerbutikkene i byn, men vet lixom ikke helt hva jeg ska se etter... hva kjøper dere på slike butikker?
pulverheksa Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Det varierer fra gang til gang, men her er det jeg handler regelmessig. Ferske urter, de bruker å ha bunter til 10-15 kr, Persille, koriander, timian, rosmarin osv Karripastaer, de holder "evig" Mangochutney, passer godt til stekt kjøtt og fisk Tørre bønner og linser Div marinerte oliven og fetaost Pickles, liker det som snacks
Gjest Pax Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Ris Linser og bønner Olje Grønnsaker Krydder Te Turkish delight
Gjest de Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 frukt og grønnsaker urter krydder og sauser brød
Betsy Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Stort sett frukt og grønt. Karripastaer, de holder "evig" Hva bruker du den til? Jeg kjøpte nemlig et glass karripasta for en stund siden, jeg skulle lage indisk lammegryte og karripasta var en av ingrediensene. Men jeg har ikke kommet over noen oppskrifter i ettertid som har inneholdt dette, og det hadde vært kjekt å få brukt den opp!
Petroline Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Frukt/grønt Bunter med urter (bladpersille, koriander etc. I tillegg er buntene med mynte fantastisk mye bedre enn å kjøpe krukker med mynte til mojito..) Karripastaer Nøtter i løsvekt Linser/bønner Marinerte oliven/fetaost i løsvekt Angående karripasta så er det fantastisk å bruke til wok (med eller uten kjøtt), ha litt i kjøttboller etc.
MarianneE Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 (endret) Krydder Juice (spes guavajuice!) Tørkede jordbær Gresk yoghurt Frukt og grønnsaker Nøtter i løsvekt Karripastaer Endret 9. april 2008 av MarianneE
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Frukt Grønnsaker (gjerne ting som er merkelig dyrt andre steder, som f.eks. brekkbønner) Linser og bønner (tørkede og hermetiske) Krydder Friske urter i bunter
Gjest Reka Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Te Ferske urter Krydder Blomster Grønnsaker Juice Oliven Fetaost Nøtter
pulverheksa Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Stort sett frukt og grønt. Hva bruker du den til? Jeg kjøpte nemlig et glass karripasta for en stund siden, jeg skulle lage indisk lammegryte og karripasta var en av ingrediensene. Men jeg har ikke kommet over noen oppskrifter i ettertid som har inneholdt dette, og det hadde vært kjekt å få brukt den opp! Sorry at det har tatt så lang tid å svare, men jeg bruker KG ekstremt lite for tiden. Jeg bruker karripasta til mye "rart" i hvitsaus til fiskeboller og i diverse gryteretter. Lagde en "killer" kyllling karri i helga. Delte en hel kylling i biter, og brunet den litt i lag med gul karripasta, litt løk, selleri og gulrot, hadde på vann til det dekket og lot det putre i ca 45 min til kylllingen er mør, da hadde jeg oppi aubergine, squash og parika i terninger og en liten boks kokosmelk. og lot det trekke til squashenn og paprikaen er mør, ca 10-15 minutter. Det ble nydelig med ris til og mat til en hel arme. Det er også godt å marinere grønnsaker i og så grille dem. Da blander jeg karripastaen i litt olje og vann og legger grønnsakene i og pensler underveis mens de griller. Det er godt på f.eks skivede aunerginer, squash, sjampinjong. Bruker det også som dip, blandet med yoghurt det er godt til pappadoms. Som blir litt sunnere hvis de stekes i brødristeren og ikke i frityr.(tror jeg... )
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 Te Krydder Ris, bulgur og couscous Urter Linser, bønner og erter Arabisk brød Grønnsaker Feta ost Oliven Chilli i lake Zaatar Sesame Cream +++
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #13 Skrevet 23. april 2008 Krydder - tørkede (sjekk holdbarhetsdato..) og friske grønnsaker til en viss grad, avhengig av pris/kvalitet/utvalg te, noen ganger kaffe fetaost marinert oliven, hvitløk o.l oljer honning diverse tørkede og evt hermetiske bønner og linser (mye billigere og mye bedre utvalg enn kjedebutikkene) ris, ulike sorter noe godteri, tørket frukt o.l rispapir, vårrulldeig tahini
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #14 Skrevet 23. april 2008 Ja, og sånt som couscous, bulgur, kikert- og maismel.
Betsy Skrevet 23. april 2008 #15 Skrevet 23. april 2008 Sorry at det har tatt så lang tid å svare, men jeg bruker KG ekstremt lite for tiden. Jeg bruker karripasta til mye "rart" i hvitsaus til fiskeboller og i diverse gryteretter. Lagde en "killer" kyllling karri i helga. Delte en hel kylling i biter, og brunet den litt i lag med gul karripasta, litt løk, selleri og gulrot, hadde på vann til det dekket og lot det putre i ca 45 min til kylllingen er mør, da hadde jeg oppi aubergine, squash og parika i terninger og en liten boks kokosmelk. og lot det trekke til squashenn og paprikaen er mør, ca 10-15 minutter. Det ble nydelig med ris til og mat til en hel arme. Det er også godt å marinere grønnsaker i og så grille dem. Da blander jeg karripastaen i litt olje og vann og legger grønnsakene i og pensler underveis mens de griller. Det er godt på f.eks skivede aunerginer, squash, sjampinjong. Bruker det også som dip, blandet med yoghurt det er godt til pappadoms. Som blir litt sunnere hvis de stekes i brødristeren og ikke i frityr.(tror jeg... ) Takk for svar! Skal teste kyllingoppskriften, det hørtes kjempegodt ut!
Suzy Skrevet 23. april 2008 #17 Skrevet 23. april 2008 Ingefærte Krydderurter Tørre bønner og linser Ris og av og til krydder
Gjest Emilio Skrevet 24. april 2008 #18 Skrevet 24. april 2008 (endret) har lyst til og ta meg en tur innom en av de mange innvandrerbutikkene i byn, men vet lixom ikke helt hva jeg ska se etter... hva kjøper dere på slike butikker? hei, jeg må først spørre deg: hva forventer du? Hva er du vant til å gjøre når du er ute i utlandet? Om du kan svare på spørsmålene så kan du forvente kanskje det samme når du skal handle hos utenlandske butikker. Innleget er endret. Reglene Pasha mod Endret 25. april 2008 av Pasha
Gjest Gjest_adams mamma_* Skrevet 24. april 2008 #19 Skrevet 24. april 2008 Jeg kjøper safran..til (marrokansk mat) og vietnamesisk rekesnack(slags potetgull)..og ingefær gelegodteri...yum yum
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 24. april 2008 #20 Skrevet 24. april 2008 Takk for svar! Skal teste kyllingoppskriften, det hørtes kjempegodt ut! Det er og veldig enkelt å steke svinekjøtt (eller kyllingkjøtt.. eller det meste av kjøtt, vil jeg tro, jeg bruker vanligvis svinekjøtt. Det er vel for så vidt helst lammekjøtt man skal bruke, da), gjerne sammen med løk, og putte oppi litt kurrypasta. La kurrypastaen ligge litt for seg selv i panna (du bare skuffer kjøttet og løken bort) til du ser at den blir mer rennende, før du blander den inn i kjøttet og løken. Deretter tar du litt matyoughurt (funker sikkert med rømme og sånt og) og lar det putre så lenge du føler for det (krisemiddag på 2 min, eller bedre på 10 liksom, funker like greit!). Tilbehør jeg vanligvis bruker er ris, og en salat av mango, appelsin og rødløk (Det hørest veldig rart ut, men ser veldig delikat ut og er veldig godt inntil!). Ha gjerne naan til, om du vil:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå